Gerjesztett álbotrányok a Postabank-ügy árnyékában

A választási kampányban heteken át ádáz küzdelmet folytatott néhány oknyomuló sajtómunkás a Postabank konszolidációja apropóján. Ehhez hol egy titkosított Kehi-dokumentum kiszivárogtatása teremtett alkalmat, hol azzal borzolták a kedélyeket, hogy naponta neveztek meg egy-egy új „érintettet”, aki látta, láthatta, megkapta, megkaphatta, értesült róla, de legalábbis értesülnie kellett volna az ominózus létező dokumentumról. De lehet, nem is volt ügy, csak haszonnal, szavazattal kecsegtető kampánytéma. Amúgy a végéhez közeledik a Princz és társai ellen folyó büntetőper tárgyalássorozata. Még néhány tárgyalási napot tartanak e hónap végén, majd a perbeszédek után, talán még a nyári ítélkezési szünet előtt, az elsőfokú bíróság kihirdeti a maga verdiktjét a sajtó teljes érdektelensége mellett folyó perben. Az igazi ügyben.

2006. 05. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Princz Gábor vezette menedzsment 1998-ra a szakadék szélére sodorta Postabankot, és az Orbán-kormány ahelyett, hogy sorsára hagyta volna, vagyis a legkevesebb közpénz felhasználásával kivezette volna a piacról, úgy döntött, megmenti a pénzintézetet a biztos csődtől. Sokan ma is e megoldás mellett érvelnének, bár utólag egyre többen állítják: kár volt ennyi pénzt és energiát beleölni a bank talpra állításába. Főleg, ha figyelembe vesszük azt is, hogy a feltőkésítésére ráfordított 153 milliárd forintos állami kiadással szemben a Medgyessy-kormány „potom” százmilliárdért privatizálta a Postabankot, pedig annak a diákhitelezésben jogerős bírósági ítélettel megerősített privilégiuma volt.
Azok, akik a kampány hevében a konszolidáció során a bank leánycégével kötött üzleteket kurkászták, és azt igyekeztek bebizonyítani, a Postabank feltőkésítése azért került 150 milliárdba, mert úgymond szándékosan túlkonszolidálták a bankot, hogy a Fideszhez közel álló cégeket zsíros haszonnal járó üzlethez segítsék, cirkuszba illő mutatvánnyal kápráztatták el heteken át a nagyérdeműt. Érdekes, hogy ugyanezeknek a „tényfeltáróknak” egy szavuk sem volt a Postabank áron aluli eladása ellen, mint ahogy Princz Gábor sajátságos bankári működése sem késztette őket tényfeltárásra, de még a bank tevékenységével kapcsolatos nyilvános (Állami Számvevőszék által jegyzett) dokumentumok elolvasására sem. Azt, hogy a korábbi sajtóhírek is hidegen hagyták az álbotrány gerjesztőit, már említeni is fölösleges.
Ama „Kehi (Kormányzati Ellenőrzési Hivatal) -jelentés”, amit annak idején titkosítottak – mint utóbb kiderült –, nem jelentés volt, hanem tervezet, amelynek megállapításait a Postabank tételesen, szakmai érvekkel cáfolta. A jelentés készítője ahelyett, hogy felvette volna a kesztyűt, és megalapozott érvekkel lesöpörte volna a bank észrevételeit, hátrahagyva csapot-papot és a fércművet, odébbállt egy másik munkahelyre, ahol sokkal jobban fizetnek. A „jelentését” ennek ellenére nem semmisítették meg, hanem – a szabályokat betartva – titkosították, és hátrahagyták az utókornak. 2003-ban az Állami Számvevőszék sem talált kivetnivalót a Postabank konszolidációjában, vagyis az ominózus jelentés készítője valóban árnyékra vetődhetett.
A Kehinek ennek ellenére a 2002-es kormányváltás után valóban jelentést kellett volna készítenie a konszolidációról, ám az ellenőrzést a hivatal a kormányváltás után nem folytatta, sőt Medgyessy Péter a vizsgálatot a Postabank privatizációja előtt leállította. 2003 tavaszán a Kehi elnöke a titkos – és mint fent kifejtettük, megalapozatlan – jelentéstervezetet átadta a nyomozó hatóságnak, mégpedig éppen a Postabank volt vezetői ellen folyó büntetőeljárás iratismertetési szakaszában. Az iratok között pedig – véletlenül – rábukkant a dokumentumra a fővádlott Princz Gábor ügyvédje. Princz rögtön körbenyilatkozta a sajtónak, hogy lám, lám, túlkonszolidálták a bankot. Nem annyi az annyi, vagyis jóval kevesebb az irányítása alatt felhalmozott kára a banknak. Mintha Princznek bármi köze is lett volna ahhoz, hogy a hátrahagyott szemétkupacot milyen hatékonysággal takarította el az Orbán-kormány. Mint ismert, Princz Gábort és társait körülbelül 36 milliárd forint vagyoni kárt okozó hűtlen kezeléssel vádolja az ügyészség.
Miután az ominózus Kehi-jelentéstervezetet csak az nem ismerte meg, aki nem akarta, a dokumentummal kapcsolatban államtitokról beszélni botorság volna, hiszen az eljutott Keller László közpénzügyi államtitkárhoz is, aki – szokásához híven – a tervezetben leírtak alapján – nem ismervén a bank cáfolatát – bűnpártolás és vagyon elleni bűncselekmény gyanúja miatt feljelentést is tett ismeretlen tettes ellen. A nyomozást 2005 tavaszán – a Keller-feljelentések zöméhez hasonlóan – bűncselekmény hiányában megszüntették.
Felmerül a kérdés: vajon kinek az érdeke volt a kiszivárogtatott jelentéstervezet kapcsán a botrány dagasztása? Az elsőfokú ítéletre váró Princz Gáboré? A választási kampány hevében akarták lejáratni az Orbán-kormány tagjait úgy, hogy egy füst alatt megpróbálják a Princzről kialakult közvélekedést is átformálni? Avagy a kampány hevében az államtitoknak minősülő jelentéstervezet kiszivárogtatásának valódi oka ama kártérítési per volt, amelyet az Orbán-kormány indított a magyar állam nevében a Postabank auditor- cége, a Deloitte and Touche Könyvvizsgáló és Tanácsadó (D&T) Kft. ellen? Akárhogy is nézzük, nem hagyható ki ez a lehetőség sem, hiszen az elsőfokú bíróság tavaly azt mondta ki, hogy a felpereseket, a magyar államot és társait ért kárért fele-fele arányban felel a magyar állam és a D&T. Mint arról korábban beszámoltunk, a 2001-ben indult perben azért követelt az állam 170 milliárdos kártérítést az 1994 és 1998 közötti könyvvizsgáló cégektől, mert tevékenységükkel az akkori adatok szerint hozzájárultak ahhoz, hogy a bank működéséről, gazdasági teljesítményéről hamis kép alakuljon ki. A könyvvizsgáló cégek által auditált mérlegek alapján került sor az 1997-es, illetve az 1998-as tőkeemelésekre, majd a bank konszolidációjára, ami összességében 170 milliárd forintjába került az államnak. A másik két érintett auditorcég felelősségét nem állapította meg a bíróság, így ők mentesülnek a kártérítés alól, ám a D&T Kft.-t érzékenyen érintheti az öszszeg fele, vagyis a 85 milliárd forint, ha azt megítélik az állam javára.
Nekik nagyon nem mindegy, hogy ama 40 milliárd forintos Reorg Rt.-nek átadott kétes követeléscsomagot milyen áron értékesítette az állami „romeltakarító” cég, hiszen a minél magasabb bevétel enyhítette, avagy sokkal inkább enyhíthette volna a kárt.
Mindazonáltal lehetséges, hogy csupán a választási kampányokban megszokott habveréssel álltunk szemben. A kormánypárti sajtó idegeit most az a kérdés borzolja, miként szer zett meg a Fidesz egykori kampányfőnökének cégügyeit intéző ügyvéd az egykori Postabank-vagyonból 1,7 milliárd forint értékű cégeket alig tízmillió forintért a PB Workout Kft.-n keresztül. Elárulom: sehogy. Mert nincs az az épelméjű cégvezető, aki egymilliárdos céget milliókért verne dobra. És nincs az a rendőrhatóság, amely egy ilyen reflektorfényben lévő ügyben – mert ez az „ügy” is szerepel ama fércműben, amit Kehi-jelentésként emlegetnek, és amely két csatornán is (Monostori Lajosné Kehi-elnök és Keller László jóvoltából) eljutott a nyomozó hatósághoz – ne azon nyomban rendelné el a vizsgálatot, hanem, vállalva a bűnpártolás ódiumát, bűncselekmény hiányában megszüntetné azt. Márpedig ez utóbbit tette a Lamperth Mónika irányította rendőrhatóság.
Egyébként nagyon örvendetes ez a buzgalom a baloldali sajtóban a közvagyon védelmezésében, csak emlékeztetnék arra, hogy például a Budapest Bank privatizációja 9000, azaz kilencezer forint hasznot hozott az államkasszának, a CW Bank pedig százmilliárdos kárt, az Antall-kormány idején a kiválasztott bankok konszolidációjára mai áron számolva legalább ezermilliárdot költöttünk. És a világraszóló botrány dagasztásához még csak államtitkot se kellett volna sérteni, ott van minden disznóság részletesen taglalva a számvevőszéki jelentésekben. Az olyan privatizációs eljárásokra, mint amilyen a teljes növényolaj-ipari ágazatunk – egyetlen fillér nemzetgazdasági bevétel nélküli – átjátszása volt, most ne is fecséreljünk több szót.
Foglalkozzunk inkább a Postabank valódi botrányával! Annál is inkább, mert a Népszava számára a stop.hu által nyilvánosságra hozott dokumentumokból az derült ki, hogy „az Orbán-kormány színre lépésekor 20 milliárdosnak mondott hiányt” 152 milliárd forinttal konszolidálták. Ezzel szemben az Állami Számvevőszék azt mondja: a bankvezetés „több- éves folytatólagos törvénysértő tevékenysége következtében 1998. évre a bank veszteség 135,4 milliárd forint lett”. Csak emlékeztetőül: 1998. november végén a Postabank kockázatokat hordozó hitelállománya 215,6, a befektetései 94,9 milliárd forintra rúgtak, a függő, jövőbeni kockázatos kötelezettségeket 69,19 milliárdra becsülték a nemzetközi könyvvizsgálók, vagyis összesen 379,77 milliárdnyi kockázatos eszköz szerepelt a mérlegben, amit a bankok számára kötelezően előírt szabályok szerint 153 milliárdos tartalékképzéssel lehetett lefedni. Vagyis kötelezően ennyit kellett rákölteni, ha már nem akarták bankcsőd miatt kivezetni a piacról. Korábban valóban kevesebbre, 110 milliárdra taksálták a kétes megtérülésű, rossz hitelállományt, de ahogy Princzék kiebrudalása után az auditorcégek átvizsgálták a könyveket, újabb és újabb kockázatos ügyletekre bukkantak, így lett a végső összeg 153 milliárd. Márpedig az auditor- cégek, mint a korábban említett peres ügyből is következik, anyagi felelősségük terhe mellett mondanak ki olyan számokat, mint a 153 milliárdos tartalékképzési kötelezettség.
Nézzük, miként kell működnie egy banknak ahhoz, hogy ilyen elképesztő „eredményt” tudjon elérni. Ismét az Állami Számvevőszék megállapításaira hivatkozhatunk, eszerint a bank veszteségeit és ennek következtében az elkerülhetetlenné való konszolidációt a bankvezetés hibás, gyakran szabálysértő, gazdaságilag megalapozatlan kockázatot vállaló döntései okozták. Azt ma már senki nem vitatja, hogy ha egy bank vezetése háborítatlanul tudja hosszú éveken át a törvényt áthágni, ahhoz komoly politikai háttértámogatás, a felügyelet szemhunyása, avagy cinkossága, a könyvvizsgáló cég egy húron pendülése és a sajtó ellenőrző szerepének kiiktatása is szükségeltetik.
Ilyen körülmények között történhetett meg, hogy – mint azt az ÁSZ megállapította – 1997-re a nem kamatozó pénzeszközök állománya elérte a mérlegfőösszeg egyharmadát, ezt pedig egy bank sem képes elviselni. Már 1996-ban 10,5 milliárd pénzintézeti költséget nem fedezett a kamatkülönbözet, ez 1997-ben 17 milliárd, 1998-ban pedig 13 milliárd volt. Ez azt jelenti, hogy a bank három éven keresztül havi átlagban egymilliárd forintot meghaladó veszteséget termelt. Egy bank, amely nem kamatbevételt, hanem veszteséget termel – sajátságos.
Az ÁSZ jelentése kifejezetten hazárd üzletpolitikának nevezte, amit a bank folytatott. A veszteségek elfedéséhez üzleti partnereket keresett és talált Princz Gábor, persze ezek megkérték az együttműködés árát, a bank kétes követeléseit és befektetéseit ezeknek a partnereknek értékesítette sokszor úgy, hogy a vételárat is a bank adta hitel formájában. A hitelből történő üzleti körön belüli adásvételekkel papíron még nyereséget is keletkeztettek, ami a mérleg adatinak kozmetikázására volt alkalmas. Gyakran hitelképtelen ügyfeleknek is hiteleztek, cenzúrabizottságok nem működtek, Princz Gábor korlátlan, önálló döntés-felülvizsgálati jogosultsággal rendelkezett. A bankvezetés időnként igen nagyvonalú módon egyszerűen elengedte a kamatot: 1997-ben 1,2 milliárdot, 1998-ban 1,6 milliárdot a kedvezményezett féltucatnyi cég számára. A hitelek 60 százalékánál előbb döntötték el, hogy nyújtják, mint ahogy elkészült volna a döntés-előkészítő anyag, vagyis a kockázat elbírálása helyett a döntés után papírozták le az ügyletet. Furcsa módon a bank fő sajátosságává vált hogy 0, azaz nullaszázalékos kamatra helyezett ki hiteleket. 1996-ban már tízmilliárd forint kamatveszteség keletkezett a „kedvezményes” nulla kamatozású hitelekből. 1997-ben a nullaszázalékos kamatozású hitelek állománya 57,9 milliárd forint volt – mint azt az Állami Számvevőszék megállapította. Nem csoda, hogy egyesek szerették és óvták a Postabankot, amely kamatmentes hitelekkel hálálta meg a szívbéli jóságot.
Sőt, magas betétkamattal is. Az az igazi buli: tízmilliós kamatmentes VIP-hitel, magas VIP-es betéti díjjal letétbe helyezve. Csak a különbözetet kell havonta felvenni!
De ez a trehány bankirányítás még nem verte volna ki a biztosítékot a privatizációs lenyúlási technikák fürkészésén edzett firkászoknál sem. Princz Gábor csapata megmutatta, mi a magyar virtus.
Keretes írásunkban bemutatunk a Postabank által alkalmazott kreatív könyvelési technikára egy példát, amelynek eredményeként a bankvezetés által kedvezményezett külső magáncég 18 milliárd forint szabadon felhasználható tőkéhez jutott, emellett lehívhattak egy 12 milliárd forintos állami garanciát és a bank többmilliárdos kétes követelést „tolt” a bankon kívülre, ezáltal megszabadult a több tíz milliárdos kötelező tartalékképzés kötelezettségétől. A spanyol befektetési ügyletsor pedig azt példázza hogy a kimunkált trükkös technikát nemzetközi szintre is kifejlesztették.
Most mindezek fényében rögzítsük még egyszer, hogy mi borzolja a kedélyeket a demarkációs vonal túloldalán. Az borzolja, hogy a Fidesz 1998-as kampányát irányító reklámszakember magáncégeinek ügyeit intéző ügyvéd – aki ugyancsak magánszemély, és a Fideszhez tudtommal semmi köze – az egykori Postabank- vagyonból 1,7 milliárd forintértékű cégeket alig tízmillió forintért vásárolt meg a PB Workout Kft.-től.
Ugye, nem tűnik megalapozatlan előítéletnek, ha a Postabank értékbecslési gyakorlata alapján fenntartásaim vannak a konszolidáció alatt eladott cégek Princzék idején megállapított könyv szerinti értékeivel szemben?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.