Cáfolt mítoszok

k ö n y v e s h á z

Kő András
2006. 10. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akiknek a tények érdekesebbek, mint a mítoszok, azok számára Braunbehrens korképe letehetetlen olvasmány, az utóbbi évtizedek legnagyobb hatású Mozart-biográfiáinak egyike – olvasható a könyv fülszövegében. Végtelen a Mozart-irodalom, és mégis: szembesülünk egy kiadvánnyal, amely megmutatja, hogyan lehet lázba hozni az olvasót azzal, ami látszólag mellékes a zeneszerző életével kapcsolatban. Aztán kiderül, hogy mégsem az. A szerző ugyanis arra vállalkozik, hogy megrajzolja a hátteret, amelyben a XVIII. század végén az Európa metropolisának nevezett Bécsben Wolfgang Amadeus Mozart élt. Mondhatjuk úgy is: kultúrtörténeti képet fest a jozefinizmus évtizedeiről, hogy új értelmezést kapjon a zeneszerző életközege.
Nem mellékes például, hogy a társadalom minden rétegében széles körben dívott a házi muzsikálás. A nemesi szalonokban szép számmal voltak kitűnő zenészek. S a polgári otthonokban is mindenütt szólt a zene, minden lakásban volt legalább egy zongora. Lehetetlen rekonstruálni, a jozefinista korban hány zenész élt Bécsben. Nem véletlen tehát, hogy Mozart itt bontakoztatta ki tehetségét.
Ki gondolná például, hogy a városi élet kísérőjelenségei (elsősorban a kocsizörgés) a kortársaknak is terhükre voltak. A szerző pontosan leírja, hogy akkortájt mennyi pénzt kerestek a muzsikusok, és a társadalom mely rétegéhez tartoztak. S hol foglalt helyet a rangsorban Mozart. Megismerjük a barátait, a támogatóit, továbbá azt a légkört, amelyben alkotott. És mialatt körvonalazódik a háttér, a család hétköznapjai is feltárulnak: a feleség és a gyerekek, a tanítványok és a koncertek; árulkodnak a levelek, amelyeket Leopold, az apa és Wolfgang, a fiú váltott egymással. A szerző mindeközben mérlegre teszi a leghangsúlyosabb Mozart-biográfiákat, mítoszokat és anekdotákat cáfol, érvel, helyre tesz és eligazít. Így van ez a zeneszerző felesége, Konstanze esetében is, akit a hálátlan utókor máig tartó ellenérzéssel büntet. „Tartsuk magunkat ahhoz a kevéshez – írja Braunbehrens –, amit Konstanze Mozartról házassága kezdetének idejéből tudunk, és valljuk be nyíltan, tudásunk nem elégséges ahhoz, hogy személyiségéről átfogó képet alkossunk. A legkisebb okunk sincs rá, hogy információink alapján kedvezőtlen ítéletet mondjunk róla.” Ez a stílus és hang jellemzi az egész könyvet, az amplitúdók legkisebb kilengése – a valóság érdekében. Ugyanakkor a mondandó színes és élvezetes. Világos képet kapunk az úgynevezett szegénytemetésről is, amely II. József egyik rendeletére vezethető vissza, vagy a „méregkeverő” Salieri szerepéről, aki hatásos színdarabokban és filmen tűnt fel újra és újra – a realitás cseppnyi szikrája nélkül.
Aki meg akarja ismerni, hogy ki volt Mozart, a zenetörténet egyik csillaga – akit egész életében gyöngédség, együttérzés, derű és rokonszenv jellemzett, bármilyen kemény harcot vívott is a megélhetésért, ezek a tulajdonságai sohasem hagyták cserben –, a legjobb utat választja, ha Braunbehrens könyvét veszi kézbe.
Közel kerül az igazsághoz.
(Volkmar Braunbehrens: Mozart – A bécsi évek. Osiris Kiadó, Budapest, 2006. Ára: 3480 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.