A Gripeneket is fenyegeti az elkallódás

Miközben szárnyát bontogatja a magyar vadászrepülés jövőjét jelentő Gripen-közösség Kecskeméten, s napról napra világosabbá válik a modern technológia számos előnye, bennfentesek szerint továbbra sem világos, hogy a védelmi vezetés átlátja-e az új technika lehetőségeit, és biztosítja-e az annak kihasználásához szükséges feltételeket számukra.

2006. 11. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár repülőszakmai körökben vita dúl arról, hogy mikor is lehet generációváltásról beszélni, a kecskeméti 59. Szentgyörgyi Dezső légibázis lelkes műszaki szakemberei szerint egyes területeken „többgenerációnyival” a MiG–29-es előtt jár a Gripen. Mások inkább évtizedekben fejezik ki a különbségeket, megint mások pedig arra emlékeztetnek, hogy a két géptípust teljesen eltérő célra és körülményekre tervezték, teljesen eltérő katonai-műszaki és politikai észjárás alapján.
Bármi járt is a hetvenes évek szovjet és a nyolcvanas évek svéd szakembereinek a fejében, arra végképp nem gondolhattak, hogy a két típus kis darabszámban, egymás mellett szolgál egy olyan ország haderejében, amely mindenkori vezetésének nincsenek határozott, hosszú távú, megfelelő finanszírozású tervei. A MiG–29-eseket az Antall-kormány – az orosz államadósság terhére, 800 millió dollárért – azért szerezte be 1993-ban, hogy biztosítsa a magyar légierő technológiai egyenlőségét a körkörös védelmi doktrína jegyében. A Horn-kormány és a Bokros-csomag elejét vette a kibontakozásnak, a személyzet repülési lehetősége folyamatosan csökkent, ahogy a gépek hadrafoghatósága is. Bár egyértelmű volt, hogy a MiG-eket a jövőben NATO-kötelékben kell alkalmazni, ezzel kapcsolatos átalakításokra, a személyzet eltérő képzésére ekkor még nem történtek igazi erőfeszítések.
Az Orbán-kormány idején a statisztikák szerint megállt a lejtmenet a repült órák terén, s ha az orosz gépek korszerűsítéséről végül nem döntöttek is, arról igen (immár több mint öt éve, 2001 szeptemberében), hogy nemzetbiztonsági megfontolásból egy nyugati típussal rövidesen felváltják azokat. A polgári kabinet által aláírt, 108 milliárdos bérleti szerződés szerint a svéd Gripenek 2005-ben álltak volna hadrendbe, kizárólag légvédelmi feladatra – NATO-együttműködési képességük is csak erre a hazai szerepre terjedt volna ki. A Medgyessy-kormány aztán úgy ítélte meg, hogy ez nem elég, „expedíciós”, levegőben utántölthető és földi célok ellen is bevethető Gripenekre módosította a bérleti megállapodást, amely a gépek 2015-ben esedékes megvásárlásával együtt immár 210 milliárd forintra rúgott (fegyverzettel, infrastrukturális kiadásokkal együtt 230 milliárdra).
Eddig nem hozták nyilvánosságra, hogy egyebek mellett ez a lépés milyen súlyos szakmai visszásságokat hordozott magában. Nemrégiben azonban több bennfentes egymástól függetlenül is megerősítette lapunknak, hogy a 2003 elején aláírt „új” szerződésben – a költségnövekedés féken tartására tett hasztalan erőfeszítésként – jócskán megkurtították a tízéves bérleti időszak alatt lerepülhető órák számát, azaz a pilóták gyakorlási lehetőségeit. Míg az Orbán-kormány lényegében egyetlen feladatra 19 800 repült órát vásárolt, addig Medgyessyék nemhogy többletórákat és gyakorlási lehetőséget rendeltek volna az új feladatokhoz, hanem meg is vágták a programot 16 800 órára. Az eredeti elgondolás szerint azt várták volna a húsz-huszonkét leendő magyar Gripen-pilótától, hogy évente fejenként 85–95 órával védjék meg az ország légterét, a jelenleg is érvényes elképzelés szerint azonban a hazai feladaton túlmenően külföldre települve, NATO-kötelékben földi célok elleni támadásra is készen kell állniuk átlagban 72–80 órával. Bár védelmi illetékesek hivatalosan azzal érvelnek, hogy az expedíciós feladatokra kiválasztott hat-nyolc pilóta évente majd 180 órát repülhet, arra ők sem tudnak mit mondani, hogy a maradék repülési óraszámból miként lehet majd fenntartani az „itthon maradók” jártasságát. Márpedig ha a jelenlegi keretek között megvalósítják ezt a különbségtételt, nekik aligha jut több 30-40 óránál. Bár a Gripenek esetében – a MiG–29-esekkel szemben – korszerű szimulátor is segíti a kiképzést és a gyakorlatban tartást, ez az óraszám teljesen elégtelennek minősül a NATO-elvárások szerint.
Nem véletlen, hogy a Gripen-program jövőjével kapcsolatban számos bennfentes szkeptikus, többen tartanak a MiG–29-esek „kallódásának” megismétlődésétől, ezúttal jóval drágább kiadásban. Van, aki egyenesen azt a kérdést is felteszi, hogy „tudja-e egyáltalán valaki, mire is akarjuk használni ezt a gépet”. A védelmi vezetés azonban egyelőre nem osztja ezt a véleményt: kérdésünkre válaszolva nemrégiben Havril András vezérkari főnök tarthatónak nevezte a Gripenek expedíciós felajánlására vonatkozó 2003-as ambíciókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.