Boldogasszony-templom a szegedi Alsóvárosban

R E J T Ő Z K Ö D Ő M A G Y A R O R S Z Á G

Ludwig Emil
2007. 03. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szegednek, de az Alföldnek is talán legmonumentálisabb középkori műemléke az alsóvárosi havi Boldogasszonyról elnevezett templom – írta 1959-ben megjelent könyvében Bálint Sándor professzor. A „legszögedibb szögedi” – mint életében mindig – szerényen fogalmazott, pedig bizonyosan a legszebb és legteljesebb alföldi épületegyüttes a szegedi ferences templom és klastrom, hiszen a vele egykorú és hasonló stílusú nyírbátori gótikus templom mellől hiányzik a rendház.
A franciskánus szerzetesrenden belül Kapisztrán Szent János (1386–1456) reformjának hatására az 1440-es években lombosodott ki az úgynevezett obszerváns ág, amelynek lényege az eredeti Szent Ferenc-i regulákhoz való megtérés volt. Főleg a török előrenyomulás által veszélyeztetett Délkelet-Európában terjedt futótűzszerűen a mozgalom, a bosnyák rendtartomány felől érkezett meg Szegedre is Hunyadi János főkapitánysága idején. A menekülő obszerváns fráterek – a cseri barátok – 1444-ben leltek otthonra a városban. Nemsokára, 1452-ben már itt tartották a rend nagykáptalanját is. A ferenciek két ágazata nem sokkal ezután szakított egymással, a konventuális testvérek megtartották maguknak a Nagy Lajos király által alapított, váron belüli Szent Erzsébet-klastromot, míg a cseri barátok birtokba vették az alsóvárosi piactéren álló régi Szent Péter-templomot. Ez utóbbi eredetileg a Maros menti királyi sóutat és déli országhatárt ellenőrző johannita lovagok egyháza volt a XIII. században, ispotálya az 1700-as évek végéig látható volt.
Péter Lászlónak, a régi Szeged kutatójának egy 1987-ben (a Magyar Nemzetben) közölt adata szerint amikor Kapisztrán 1455. szeptember közepén a városban prédikált, a rendház épülőfélben volt; Hunyadi Mátyás 1459-ben kelt oklevelében az alsóvárosiak számára szerdára engedélyezett hetivásár helyét már a Szűz Mária-kolostor előtti téren jelölte ki. Csak miután a kolostor elkészült, építették a templomot, mégpedig szintén Mátyás király jóvoltából, aki bőkezű donátora volt kedvenc szerzetének.
A hatalmas egyhajós csarnoktemplom építkezése 1465-ben kezdődött meg. Hajójának és alig keskenyebb szentélyének öszszeadott hossza 63,5 méter, szélessége 13,2 méter. A teljes belső teret lefedő eredeti hálóboltozat magassága 20 méter feletti volt. Tornya a szentély északi oldalához, egyben a klastrom keresztfolyosójának keleti sarkához csatlakozik.
Az építkezés stílusa magán viseli a mezítlábas barátok puritán felfogását. Ipolyi Arnold, az első kritikus művészettörténészünk elképedve állapította meg, hogy bár a templom fejedelmi adományokból készült a gótikus téglaépítészet legfejlettebb korszakában, mégis a „műszegénység non plus ultrája”.
Még Mátyás kincstára sem volt kiapadhatatlan: az építkezés – amikor a falak mintegy harmadáig álltak – megakadt. Csak harmincévi szünet után folytatódott, és 1503-ban fejeződött be, amint a hajó déli falán látható évszámos kő tanúsítja. Vélhetően augusztus 5-én, havas Boldogasszony ünnepén szentelték fel.
A második építkezési szakasz egy, az 1470-es évektől országszerte virágzó obszerváns műhelyhálózathoz kapcsolható. Tervezője és a kivitelezés irányítója minden bizonnyal középkori művészettörténetünk egyik legprofibb és legtitokzatosabb alakja volt, akinek személyéről csak annyit tudhatunk, hogy Jánosnak hívták, és Mátyás király ajánlásával ő vezette korábban a kolozsvári Farkas utcai templom építését. Évtizedek óta felkutatásra – és megírásra – vár e mesteri munkaszervezőnek a teljes munkássága, amely a kéznyomai alapján Kolozsvártól keletre Désen és Tordán át Marosvásárhelyig, nyugatra Nagyváradon, Nyírbátoron, Gyöngyösön és Jászberényen át Budáig, Visegrádig, Szegedig, s ki tudja, még merre vezetett.
János magiszter a most láthatónál magasabb hálóboltozatot készített. Ismeretlen ok miatt készült a helyébe 1624–25-ben az igencsak „kései gótikus”, méterekkel alacsonyabb, de még így is 20 méteres, függesztett bordás boltozat.
Végtelenségig sorolhatnánk a templom és a rendház fél évezredes művészeti, művelődéstörténeti látni- és tudnivalóit. Ehelyett álljunk meg egy bájosan egyszerű, ám a város életében drámai szerepet játszott eseményhez kapcsolódó jelnél. A sekrestye barokk tölgyfa ajtajába vállmagasságban egy fekvő nyilat vésett valaki, s ezt írta fölé ákombákom betűkkel:
„A viz it vót 1879 márczius 12.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.