Méltóság és aktuálpolitika

E N C I K L O P É D I A É N E Z E R

Sebeők János
2007. 03. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Március tizenötödike és október huszonharmadika erőterében időről időre bizonyos emberek aggódni kezdenek az ünnep méltóságáért. Az augusztus huszadikai tűzijáték méltóságáért ők sohasem aggódnak. Miért? A tűzijátéknak tán nincs méltósága? Miért hiányzik a politikai köznyelvből az a mondat, hogy „szemléljük méltóságteljesen az augusztus huszadikai tűzijátékot”? Nyilván, mert a tűzijáték idején nem szokott balhé lenni, ha csak nem tekintjük rettenetes „balhénak” azt, amit 2006. augusztus huszadikán este Budapesten az időjárás művelt.
Szent Istvánt alkotmányünneppé ojtották a legvidámabb barakk magyar Patyomkinjai, de az államalapítás mint esemény eredeti természetét tekintve is „konformista”: letelepedés, lenyugvás, a koppányi magyarság megtagadása, kompromisszum. Belenyugvás a korabeli globalizáció – a kereszténység – realitásába. Felismerése annak, hogy ha népünk mint ország meg akar maradni, akkor szellemileg Jeruzsálemből és közjogilag Rómából kell hogy érkezzék a – krisztusi – parancs.
A szubkulturális magyar ősellenzék eretnek módon olykor emlékeztet is erre, a Szent István-i modell árnyoldalára – például a rovásírás és a törzsi magyar hiedelemkincs elvesztésére, mely kétségkívül feláldoztatott az akkori unió oltárán. Ettől szelíd a Szent István-ünnep. Mert az államalapítás a magyar nemzet constantinusi fordulata: nem forradalmi, hanem normatív toposz. Népünk a biztos hazáért cserébe lemondott arról az istenadta jogáról, hogy Európa-szerte félelmetes legyen. Aki a tűzijátékot elfogadja, közvetve a hatalom tenyeréből eszik. Aki ’48-ra és ’56-ra emlékezik, az közvetve lázad. Hát ezért szokás kizárólag március tizenötödike és október huszonharmadika méltóságáért aggódni. A méltóságteljes ünneplés ezt a forradalmi célt hivatott eleve elvenni, egyfajta pacifikáció gyanánt.
A „méltóságteljes ünneplés” minden politikai rendszerben a szervilizmus, a konformizmus jól dekódolható allegóriája. Kordont emel a nagyszerű múlt és a menthetetlenül kései jelen közé. A méltóságteljes ünneplés garantálja, hogy a helyzet most eleve más, mi több, abszolúte nincs is helyzet. A méltóságteljes ünneplés garantálja, hogy a múltból a jelenre nézvést semmi sem következhet, garantálja, hogy az egykori események nem fordíthatók le mai nyelvre, csak önkörükön belül érvényesek. Úttörő március tizenötödike: nagy költő Petőfi, holnap lesz a táncdalfesztivál.
Az ünnep méltóságáért való aggodalom mellett a másik nagy lózung az aktuálpolitikai felhangok bekeveredésétől való félelem. „Aktuálpolitikai felhangok keveredtek az ünnep méltóságába”, nyilatkoztatja ki a mindenkori hatalom, merthogy a hatalom aktuálpolitikája – saját interpretációja szerint – mindig maga a méltóság. Legtöbbször kormánypárti politikusok berzenkednek amiatt, hogy pártpolitikai célra használták ki az ünnepet.
Egy esemény, amely nem vonatkoztatható a mára, unalmas. 1848, 1956 vagy – hisz közeledik a húsvét – Urunk feltámadása épp azért érdekfeszítő, mert az ünnep erejéig és idejéig valamennyien műfordítók lehetünk, megpróbálhatjuk lefordítani a szó magasabb szellemi értelmében az egykori eseményeket mai nyelvre, azaz a mai viszonyok közt is helytálló modellekre, cselekvési formákra. A történelemkönyv tele van döglött aknákkal, érdektelen, bár hősi csatákkal és mumifikálódott fejedelmekkel. Az élő emlékezetet a regisztrált múlttól épp a mára vonatkoztathatóság, a burkolt aktualitás különbözteti meg. Jézus feltámadásából vagy a magyar szabadságharcok és forradalmak történetéből indirekt válaszok adódnak, melyeket mindig az adott kor értelmiségének és népének kell kiolvasnia.
Csak addig érdekes a múlt, amíg jóslat. A szívhez szóló történelmi és hitbéli események olvasata ezért szükségképp szimbolikus. Megbocsátható hiba, de nem jó olvasat egy az egyben helyettesíteni a múlt szereplőit és helyzeteit mai szereplőkkel és helyzetekkel. Megbocsátható és érthető hiba úgy látni, hogy a Habsburgok most az Európai Unió, Metternich most Gyurcsány Ferenc, Táncsics Mihály pedig Budaházy György álnév alatt bujkál parókában. Korántsem mindegy, hogy miképp aktualizálunk, hisz bár az ünnep méltósága többnyire a mindenkori hatalomnak fontos, azért méltóképp ünnepelni egy eseményt korántsem puszta fikció. Aktualizálni szabad, ugyanakkor a múlt nem lehet alibi, s az emlékezet az elevenség jegyében sem feledkezhet meg az eredeti esemény kortárs kontextusairól, mert a történelmietlenség a gonosz előszobája. Bizony, bizony, a történelmi emlékezetnek hasonló gondokkal kell megküzdenie, mint a Szentírás elemzőinek.
Örök teológiai probléma, hogy a Szentírásban mennyi a historikus és mennyi a divinális elem. Hogy Isten könyve meddig történelemkönyv, és honnét kezdve kinyilatkoztatás? Vajon az, ami 1848–49-ben történt, meddig egyszerű história, és honnét kezdve tanúságtevő egyetemesség? Miként kell s lehet eleink szerint cselekedni, s akként kell-e manapság cselekednünk egyáltalán? Sehonnai bitang ember, ki most, ha kell, halni nem mer. Miért haljak, s merjek-e élni? Mit szólna Petőfi az írószövetség Bajza utcai székházának agóniájához? Láncnál fényesebb kardom hova tettétek, tollam ki lopta el, szövegszerkesztő elé ki ültetett?
Megítélésem szerint a történelmi előzmény lelki társ, akit meg lehet kérdezni alkalomadtán, de az ember, a jelenkori ember, akárcsak a halálban, a döntéskor mindig maga marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.