Szögek a szoborban

Stefka István
2007. 03. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nászutunkat 1971-ben a Székelyföldre szerveztem, amikor még nem volt divat Erdélybe utazni. Feleségem rokonai a Hargita megyei Siklódon éltek, abban az Árpád-kori faluban, amelynek külvilágtól elzárt népe féltő gonddal őrzött a falu közepén egy turulmadaras emlékművet, amelyet a honfoglalásunk ezeréves emlékére emeltek. Emlékszem Samu bácsi kifogyhatatlan anekdotáira. Elmesélte, hogy gyerekként tanúja volt a szobor építésének, majd Trianon után a lerombolásának. Húsz évig egy barlangban őrizték a szimbólumot, majd Erdély visszacsatolása után újra a helyére kerülhetett. A vesztes második világháború után ismét a bevonuló román csapatok pusztításának áldozatává vált az emlékmű. A siklódiak a turult a talapzatba betonozták, nehogy elhurcolják onnan. De hasonló élmény volt barangolásaink során Tivadar atyával, a katolikus pappal Kozmáson megmászni a hegyet, ahol egy eldugott kis tisztáson állt kőből faragva egy negyvennyolcas honvéd, szuronnyal a kezében. Az emlékművet Kossuth-címer díszítette. Ilyet ritkán lehetett akkoriban látni. Az emlékezet szerint a vörös sipkások ezen a hegyoldalon verték vissza a betolakodó osztrák csapatokat. Friss mezei virágokból kötött csokrok vették körül a talapzatot, és egy szalmakalapos székely ember a júniusi melegben éppen körbekaszálta a környékét. Tivadar atya és a szorgoskodó atyafi is bizonygatta, ezt az emlékművet Kozmás lakosai tartják rendben önkéntes alapon.
Nagy hatást váltott ki a MOM Művelődési Központ nézőterén Csallóközi Zoltán és Balogh László nemrég vetített dokumentumfilmje, a Szoborsorsok. A négyrészes alkotással – Erdély, Felvidék, Kárpátalja, Délvidék – nem kisebb feladatot vállaltak magukra, mint azt, hogy szinte minimális támogatással hosszú évek alatt felkutassák elpusztított és még meglevő szobrainkat. A trianoni döntés után ugyanis a területek új gazdái kiterjesztették ellenszenvüket a magyar tárgyi emlékekre is. Sorra döntötték le, robbantották fel, rongálták meg a több száz szobrot. Vagy éppen csak áthelyezték egy kevésbé forgalmas helyre, netán a raktár mélyére. A kisantant új hatalmasságainak szemében a legnagyobb szálkának az ezredéves, valamint a szabadságharcos emlékművek, Kossuth és a szabadságharc tábornokainak szobrai bizonyultak, de nem kímélték a Habsburgokat sem. A filmből megtudjuk, hogy 1921 februárjában Karafiáth Jenő megrázó beszédben interpellált emlékeink védelmében az országgyűlésben, minekutána a Magyar Tudományos Akadémia átirattal fordult a világ tudományos akadémiáihoz, hogy felhívja a figyelmet a barbár tettekre. A rendszerváltozás utáni években az is egyértelművé vált, hogy az utódállamok magyarsága büszke nemzeti múltjára, s sokak veszélyeket is vállaló törődésének köszönhetően számos, már-már elveszettnek hitt alkotást újra felállítottak.
Csallóközi Zoltán és Balogh László filmjei nemcsak dokumentumértékűek, ismeretterjesztők, nemcsak múltunk egy-egy szeletkéjét tárják elénk: megrázóak a korabeli fényképek, a lelkes arcok, nagy hatású a millennium éveinek építkezési láza, s a történelmi Magyarország lakosainak vágya a fennmaradásra. A négyrészes filmből csak az első kettőt vetítették. Az Erdély című fejezet természetesen kiemelkedő helyen foglalkozik Kolozsvár díszével, Fadrusz János Mátyás-szobrával, amely máig állandó veszélynek van kitéve. A Mátyás-szobor körüli közismert kálvária részletezése helyett olyan elpusztított, majd helyreállított néhány szoborra hívnám fel a figyelmet, amelyet a magyar közönség kevésbé ismer. Ilyen volt a Kárpátok őre faszobor, amely Kolozsvárott a városháza előtti járdaszigeten állt az első világháború végéig. Szeszák Ferenc alkotását 1915 augusztusában leplezték le. A belevert szögek megváltásából befolyt pénzt az elesett kolozsvári hősök családjának segélyezésére fordították. Lerombolásának történetét Wass Albert drámai leírásából ismerjük. A román katonák előbb szétoszlatták a szobor körül betlehemező gyerekeket, majd felrobbantották a Kárpátok őrét. A szobrot soha nem állíthatták helyre.
Köllő Miklós Petőfi-szobrát 1897. július 31-én leplezték le a segesvári várban. Mivel 1919-ben a lerombolás veszélye fenyegette, az anyaországba menekítették. A Petőfi-szobor most a film tanúsága szerint Kiskunfélegyházát díszíti. Gyönyörű filmkockák mutatják Székelyudvarhely egyre szépülő városát. A városvezetés nagy gondot fordít emlékeinkre, igyekszik feledtetni a pusztítást. Annak idején a bevonuló román katonák azonnal ledöntötték a 82. gyalogezred első világháborús emlékművét. De a Vasszékely újra áll. Kétezerben eredeti szépségében visszaállította a város.
Brassónak ez nem sikerült. Az 1896. évi VIII. törvény a honalapítás ezredik évfordulójának megörökítésére alkotandó művekről rendelkezett. Az ország hét különböző pontján felállított emlékek egyike, a huszonegy méter magas dór oszlop tetején álló Árpád korabeli vitéz kőből faragott alakja Brassó felett, a Cenk 760 méter magas ormáról tekintett az annak idején innen nem messze húzódó határon át Románia felé. A film alkotói az eredeti képet és a jelenlegi állapotot is rögzítették. Az oszlopot 1916-ban az Erdélybe betörő román csapatok robbantották fel, maradék köveiből még ma is találunk néhányat a tetőn.
A szomorú történet folytatódik a filmsorozat második részében a Felvidéken. Ugyanezt a pusztítást láthatjuk Dévénynél is, Magyarország nyugati határszélénél, a Duna és a Morva összefolyásánál, ahol cseh legionáriusok szintén lerombolták a huszonegy méter magas oszlopot, Árpád vitézének kőből faragott szobrát. A gyűlölet, a történelemismeret hiánya, a kisebbrendűségi érzés ugyanúgy a magyarság történelmi műemlékei ellen fordította a szlovákságot, mint ahogyan ez Romániában történt. A több mint ötven felvidéki szobor sorsát felkutató filmből csak néhányat említünk. A pozsonyi Duna-part ékessége volt Fadrusz János munkája, Mária Terézia királynő fehérmárvány szobra a koronázási domb helyén, ahol a megkoronázott királyok a kardvágást tették meg. Sötét gránittalapzaton emelkedett a szobor kétszeres életnagyságú alakjával, a Duna-part felől, Vitam et sanguinem felirattal. A királynő fején Szent István koronájával ült a büszke ménen, jobb oldalán harcban edzett magyar vitéz állt a magasra emelt kardjával. A magyargyűlölettől elvakult cseh legionáriusok 1921-ben kalapácsokkal, két nap megfeszített munkával szétzúzták az emlékművet. Csallóközi Zoltán és Balogh László Pozsonyban megkeresték kamerájukkal a Mihály utcában magasodó, Martinelli által tervezett épületet (1756), ahol a XIX. század első felében a magyar országgyűlés ülésezett. Egy márványtábla emlékeztetett a reformkor nagy eseményeire. A táblát leszerelték, helyére Ludovít Stúr emléke került.
Rozsnyó szoborpusztítását és -mentését is rögzítette a stáb. Kossuth Lajos csaknem három méter magas bronzszobrát először 1907-ben állították fel a város főterén. Róna József művét 1919-ben döntötték le a cseh legionáriusok, de az első bécsi döntés (1938) után újra felállították. 1945-ben ismét ledöntötték. Ekkor a Kossuth-szobor elkerült a bányászati múzeum kazánházába, majd a rozsnyói múzeum kertjébe, ahol 1990-ben harmadszor is ledöntötték. Végül a szobor 2004 februárjában – Kossuth karja észak felé mutat – kapott végleges helyet a bányászmúzeum előtti téren.
Elpusztított emlékeink nyomába eredtek az alkotók, de az erdélyi, felvidéki, kárpátaljai és délvidéki barbár dúlást tanúsító film egyelőre dobozban van. Ígéreteket kaptak a sorozat levetítésére, de tényleges megállapodás nem született egyetlen tévészerkesztőséggel sem, kivéve a Hír Televíziót, ahol részleteket mutattak be a filmből. Pedig közelmúltunkról, nemzetismeretünkről szinte mindent elmond ez a négyrészes dokumentumfilm. Csallóközi Zoltán és Balogh László végül is arra a következtetésre jutottak munkájuk során, hogy a vakolat alól előkerülő emléktáblák, a nyolcvanévi rabságból, a pincék mélyéről kiszabaduló szobraink, a helyükre visszakerülő emlékek mind amellett szólnak, hogy a nemzet csak azt veszítheti el, amiről önként lemond. Sylvester Lajos erdélyi író a háromszékiekről fogalmazta meg az alábbi sorokat, de egész nemzetünkhöz szólnak: „Ha tárgyi emlékeket igyekeztek is tönkretenni, szobrokat döntöttek le, emléktáblákat, sírhelyeket gyaláztak meg, a dacos ellenállás következménye volt, hogy még makacsabbul kapaszkodott történelmének és nemzetépítő fordulópontjaihoz a nemzet jelesebbje.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.