Túlértékelt MÁV Cargo?

Százmilliárd forintot remél a MÁV Cargo eladásából a Gyurcsány-kormány, noha szakértők szerint jó, ha negyvenmilliárd forintot ér a kevés szállítóeszközzel rendelkező, ám tavaly önállósodott társaság. A versenypiac szempontjából nem volna szerencsés, ha a MÁV Cargo az osztrák vagy a német vasút kezébe kerülne – vélekedett lapunknak nyilatkozva a vasúti hivatal elnöke, Antal Dániel.

2007. 03. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az árufuvarozás versenyképességének erősítésével indokolta a MÁV Cargo privatizációját lapunk kérdésére a társaság elnöke, Dióssy Gábor. Ez év január 1-jétől az Európai Unióban megtörtént az árufuvarozás liberalizációja, és a MÁV Cargo célja, hogy ebben a helyzetben Magyarországon meghatározó súlyú, Kelet-Közép-Európában stratégiai partnerhálózatban működő vállalatcsoporttá váljon. Ehhez tőke bevonására van szükség. Az elnök ugyanakkor nem kívánta titkolni, hogy a remélt vételár a MÁV tőkehelyzetét javítja majd.
Kérdésünkre, kívánatosnak tartja-e, hogy a német vagy osztrák vasút szerezze meg a MÁV Cargót, Dióssy Gábor kitérő választ adott, mondván, az új tulajdonos az összességében legjobb ajánlatot tevő pályázó lesz. Ugyanakkor a magyar szaksajtóban már megjelent, hogy az osztrák Rail Cargo Austria (RCA) érdeklődik a cég iránt. Korábban pedig a német vasúttársaság vezetője, Hartmut Mehdorn nyilatkozta, hogy jelentős befektetésekre készülnek Kelet-Európában.
– Nem volna szerencsés, ha szomszédos ország szakmai befektetője, vagyis konkurens vasúttársaság venné meg a MÁV Cargót – jelentette ki lapunk kérdésére Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal elnöke. Ha ilyen szakmai befektetőhöz kerülne a cég, regionális monopólium alakulhatna ki, ami a verseny ellen hat. A privatizáció érdekében a Máv Cargo vezetése megtette az első lépéseket. Mint ismert, a CA-IB Tőkepiaci Tanácsadó Zrt. által vezetett konzorcium adhat tanácsot a MÁV-nak a Cargo Zrt. privatizációjához. Nemsokára vagyonértékelőt is választ a társaság. A cég jegyzett tőkéje 30 milliárd forint, ám ennél Dióssy jóval magasabb, akár száz- milliárd forint bevételre is számít. Független szakértők szerint azonban a cég ma közel sem ér ennyit: piaci értékét legfeljebb negyven- milliárdra taksálják az ágazatban.
Ráadásul a MÁV Cargo megerősítése számítások szerint közel százmilliárdos ráfordítást igényelne. Amennyiben az állami vasúttársaságtól vásárolna mozdonyokat, ez akkor is legalább 20-30 milliárd forintot emésztene fel, miközben a térségbeli versenytársak apportként megkapták ezeket az eszközöket, amikor önállósultak. Egyébként a tehervagonok éves karbantartása 2-3 milliárd forintba kerül. Egy új vagon ára átlagosan 20-30 millió forintra tehető, ebből legalább tizenegy-tizenkétezer darab kellene a korszerű flottához.

Csepi Lajos a 3K élén. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (3K) főigazgatója Csepi Lajos lett. A központ feladata a teljes közlekedési ágazat fejlesztését szolgáló források felhasználásának koordinálása és az ezt támogató európai uniós források felhasználásának felügyelete. A jogi és közgazdasági végzettséggel rendelkező szakember hosszú időn át közigazgatási-szervezési munkakörökben dolgozott, ezt követően magántulajdonú gazdasági társaságok vezetőjeként banki és nemzetközi pénzügyi tapasztalatokat is szerzett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.