Több mint 97 ezer diák ült neki tegnap reggel nyolc órától a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettséginek az ország 1144 középiskolájába. Az idén majdnem kétezerrel kevesebben a nehezebb, háromezerrel többen pedig a könynyebb utat választották, így 92 826 diák közép-, 4302 tanuló pedig emelt szinten vizsgázott. Utóbbi hét pluszpontot ér a felvételin, a két éve bevezetett kétszintű érettségi rendszerben ugyanis az érettségi egyben a felvételit is jelenti.
A középszintű írásbeli egyik része kötelező szövegértési feladat volt. Az érettségizőknek egy Bécs környéki fogadókról, borkóstolókról, a turisták által is keresett „heurigerekről” szóló írást kellett értelmezniük. Az egyik választható feladatban amellett kellett érvelni, hogy az újféle médiumok, az elektronikus adathordozók és a hagyományos könyvek milyen viszonyban állnak egymással: kiszorítósdi vagy együttélés-e a jövő útja. A másik lehetőség Sánta Ferenc egy rövid novellájának, a Kicsik és nagyoknak az elemzése, a harmadik Ady Endre Meg akarlak tartani és Csokonai Vitéz Mihály Eleven rózsához című versének összehasonlító elemzése volt.
Emelt szinten Kosztolányi Dezső két művének összehasonlítása szerepelt, amelyhez nyelvi-műveltségi teszt is kapcsolódott. A diákoknak például metaforákat, szinonimákat kellett keresniük a művekben, emellett fel kellett ismerniük még négy versrészlet szerzőjét is. Az érettségizők feladatul kapták továbbá Krúdy Gyula A szerelmi bűvészinas című novellájának elemzését, amelyhez kapcsolódva az volt a kérdés, hogy az elégikus-nosztalgikus hangulatot milyen jelzők és írói vonások biztosítják. A Reflektálás egy korjelenségre feladatban arról kellett írni, hogy a történészek által írt szövegek egyenértékűek-e az irodalmi szövegekkel. Utolsó próbaként egy fiktív, a magyar nyelv megőrzését célzó honlapra kellett levelet írni a boltok neveiben, felirataiban tapasztalható elangolosodásról. Az írásbeli érettségiken a diákok magyar helyesírási szótárt használhatnak, a maturálóknak a szövegértési feladatsorra hatvan, a szövegalkotási feladatokra száznyolcvan perc állt rendelkezésre. A vizsgák után végzett rögtönzött felmérésekben a diákok úgy nyilatkoztak, hogy nem okozott különösebb gondot a középszintű érettségi feladatok megoldása. A legnépszerűbb választás Csokonai Vitéz Mihály és Ady Endre egy-egy versének összehasonlító elemzéséhez volt, mivel ehhez alapvetően elegendő volt a törzsanyag ismerete. Ugyanakkor sokan választották a modern és a régi adathordozók előnyeinek és hátrányainak az öszszehasonlítását is.
Az oktatási minisztérium közlése szerint a tételeket a javítókulcscsal együtt ma reggel hozzák hivatalosan nyilvánosságra. A két évvel ezelőtti botrány elkerülése érdekében a tárca szakemberei emellett folyamatosan figyelték az internetet. A visszaélések kizárásának érdekében a tételeket továbbra is a lehető legkésőbbi időpontban, a vizsganap reggelén viszik az iskolákba. A biztonsági tasakokat a vizsgák előtt harminc perccel, a tantestület három tagjából álló bizottság előtt lehet felbontani, amiről jegyzőkönyvet vezetnek. Az érettségihez készült útmutató szerint az iskoláknak fel kell készülniük az esetleges rendkívüli eseményekre is.

Boldogságtól ugráló tehenek – Ilyet még biztosan nem látott! – videó