Magyarból érettségiztek, jön a matek

Tegnap mintegy százezer diák részvételével rendben lezajlottak az írásbeli érettségi vizsgák magyar nyelv és irodalomból. Középszinten többek között Csokonai Vitéz Mihály és Ady Endre, emelt szinten pedig Kosztolányi Dezső és Krúdy Gyula egy-egy művének elemzése, összehasonlítása szerepelt. Saját bevallásuk szerint a diákoknak nem okozott gondot a középszintű feladatok megoldása. A tavaszi érettségik ma a matematikaírásbelikkel folytatódnak.

Hírösszefoglaló
2007. 05. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint 97 ezer diák ült neki tegnap reggel nyolc órától a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettséginek az ország 1144 középiskolájába. Az idén majdnem kétezerrel kevesebben a nehezebb, háromezerrel többen pedig a könynyebb utat választották, így 92 826 diák közép-, 4302 tanuló pedig emelt szinten vizsgázott. Utóbbi hét pluszpontot ér a felvételin, a két éve bevezetett kétszintű érettségi rendszerben ugyanis az érettségi egyben a felvételit is jelenti.
A középszintű írásbeli egyik része kötelező szövegértési feladat volt. Az érettségizőknek egy Bécs környéki fogadókról, borkóstolókról, a turisták által is keresett „heurigerekről” szóló írást kellett értelmezniük. Az egyik választható feladatban amellett kellett érvelni, hogy az újféle médiumok, az elektronikus adathordozók és a hagyományos könyvek milyen viszonyban állnak egymással: kiszorítósdi vagy együttélés-e a jövő útja. A másik lehetőség Sánta Ferenc egy rövid novellájának, a Kicsik és nagyoknak az elemzése, a harmadik Ady Endre Meg akarlak tartani és Csokonai Vitéz Mihály Eleven rózsához című versének összehasonlító elemzése volt.
Emelt szinten Kosztolányi Dezső két művének összehasonlítása szerepelt, amelyhez nyelvi-műveltségi teszt is kapcsolódott. A diákoknak például metaforákat, szinonimákat kellett keresniük a művekben, emellett fel kellett ismerniük még négy versrészlet szerzőjét is. Az érettségizők feladatul kapták továbbá Krúdy Gyula A szerelmi bűvészinas című novellájának elemzését, amelyhez kapcsolódva az volt a kérdés, hogy az elégikus-nosztalgikus hangulatot milyen jelzők és írói vonások biztosítják. A Reflektálás egy korjelenségre feladatban arról kellett írni, hogy a történészek által írt szövegek egyenértékűek-e az irodalmi szövegekkel. Utolsó próbaként egy fiktív, a magyar nyelv megőrzését célzó honlapra kellett levelet írni a boltok neveiben, felirataiban tapasztalható elangolosodásról. Az írásbeli érettségiken a diákok magyar helyesírási szótárt használhatnak, a maturálóknak a szövegértési feladatsorra hatvan, a szövegalkotási feladatokra száznyolcvan perc állt rendelkezésre. A vizsgák után végzett rögtönzött felmérésekben a diákok úgy nyilatkoztak, hogy nem okozott különösebb gondot a középszintű érettségi feladatok megoldása. A legnépszerűbb választás Csokonai Vitéz Mihály és Ady Endre egy-egy versének összehasonlító elemzéséhez volt, mivel ehhez alapvetően elegendő volt a törzsanyag ismerete. Ugyanakkor sokan választották a modern és a régi adathordozók előnyeinek és hátrányainak az öszszehasonlítását is.
Az oktatási minisztérium közlése szerint a tételeket a javítókulcscsal együtt ma reggel hozzák hivatalosan nyilvánosságra. A két évvel ezelőtti botrány elkerülése érdekében a tárca szakemberei emellett folyamatosan figyelték az internetet. A visszaélések kizárásának érdekében a tételeket továbbra is a lehető legkésőbbi időpontban, a vizsganap reggelén viszik az iskolákba. A biztonsági tasakokat a vizsgák előtt harminc perccel, a tantestület három tagjából álló bizottság előtt lehet felbontani, amiről jegyzőkönyvet vezetnek. Az érettségihez készült útmutató szerint az iskoláknak fel kell készülniük az esetleges rendkívüli eseményekre is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.