Amerika hamarosan hozzánk is megérkezik – mondják a konzervatív pénzügyi szakemberek, rámutatva arra, hogy a jóléti államokra jellemző elöregedés, a szociális háló szertefoszlása, a munkanélküliség és az egészségbiztosítási rendszer nyereségorientálttá tétele rövid időn belül a társadalom kettészakadásához vezet. Persze csalóka a hazai és az amerikai helyzet összevetése, hiszen mások az eredők és az erőviszonyok, de tény, hogy a gondoskodó állam mítoszával való leszámolás a lakosságot az óceán mindkét oldalán anyagi helyzet szerint osztja nyertesekre és vesztesekre. Vagyis ha van pénze az embernek, az egészségét is megveheti, ha nincs, akkor a társadalom perifériájára szorul, mindegy, mit tett le korábban az állam asztalára. Körülbelül ez az üzenete Michael Moore legújabb filmjének, a Sickónak is, amelyben a rendező azt állítja, a Bush-féle politika megfeledkezik a lakosság kiszolgáltatott rétegeiről. Az ellátórendszer visszásságainak bemutatására pedig azok a legmegfelelőbbek, akik a 2001. szeptember 11-i terrortámadást követően mentősként, tűzoltóként, romeltakarítóként másokon próbáltak segíteni, de végül – a munka során szerzett tartós, olykor végzetes egészségkárosodás révén – maguk is áldozattá váltak.
Az Egyesült Államokban jelenleg negyvenötmillió ember – így a bevándorlók többsége – nem rendelkezik társadalombiztosítással, vagyis az életmentő beavatkozásokon túl semmiféle szociális-egészségügyi ellátásra nem jogosult. A közelmúltban megtörtént például, hogy egy közlekedési baleset biztosítással nem rendelkező súlyos sérültjének életét a kórházban megmentették ugyan, de finanszírozás hiányában nem végezték el rajta a rehabilitációhoz szükséges műtéteket, így végül megbénult. A többek között a Kóla, puska, sült krumpli és a Fahrenheit 9/11 című filmjeiről ismert Michael Moore azt állítja, „a Bush-kormány öt és fél éve rá se hederít szeptember 11-e hőseire”, akiknek még a gyógykezelésüket is maguknak kell kifizetniük. A dokumentumfilm-rendező legújabb alkotásában az amerikai egészségügyi rendszer tarthatatlan helyzetére világít rá, nem mulasztva el Bush elnök és adminisztrációjának újabb heves bírálását. A filmet ezen a hétvégén mutatják be a cannes-i filmfesztiválon, az amerikai mozik pedig június végétől vetítik. Az alkotás már premier előtt vihart kavart, a washingtoni pénzügyminisztérium vizsgálatot indított Moore ellen amiatt, hogy a filmes legújabb alkotásának forgatási munkái során megsértette a Kubával szemben érvényben lévő amerikai embargót. A hatóságok azzal vádolják a rendezőt egy hivatalos iratban, hogy a szükséges utazási engedély nélkül látogatott el az ellenséges szigetországba. Moore márciusban járt Kubában forgatócsoportja és néhány beteg társaságában, aki a 2001. szeptember 11-i terrortámadás után a New York-i Világkereskedelmi Központ helyén vett részt a romok eltakarításában, s most a kommunista országban gyógykezelteti magát.
Néhány kópiát külföldön rejtettek el a film alkotói, akik attól tartottak, hogy a hatóságok még a bemutató előtt lefoglalják őket. A rendező elleni eljárást először a Sicko producere, Meghan O’Hara kommentálta, úgy fogalmazva, „az egészségbiztosítási rendszer nagyon rosszul működik az Egyesült Államokban. Gyakran halálosan rosszul. A pénzügyminisztérium fellépése kísérlet lehet a film aláaknázására. A Bush-adminisztráció erőfeszítése, hogy politikai indíttatású nyomozásba kezdjen Michael Moore ellen, nem tud minket meggátolni abban, hogy eljuttassuk a filmet az amerikai nézőkhöz. Ezek az emberek névtelen hősök, akik az életüket kockáztatták, hogy megtalálják a túlélőket, kiássák a holttesteket és eltakarítsák a romokat. Mostanra azonban komoly egészségügyi problémáik támadtak, és legtöbbjük nem kapja meg azt a kezelést, amelyre szüksége lenne, illetve amelyet megérdemelne.”
Moore később maga is azt állította, hogy politikai támadás indult ellene, ezért Henry Paulson pénzügyminiszternek írt levelet, kérve az eljárás megszüntetését, s leszögezve, hogy nem ő követett el törvénysértést, hanem az embereket veszni hagyó George Bush. Vajon kell-e ennél jobb kampány a filmbemutató előtt? A rendező kifejtette nyilatkozatában, hogy az „egészségügyi ipar” jelentős mértékben támogatta a republikánus elnök újraválasztási kampányát 2004-ben, ez az oka annak, hogy az ellátórendszer bírálóit meg akarják félemlíteni. A globális gyorsétterem-hálózatokat és a túlfogyasztó társadalmat kifigurázó Kóla, puska, sült krumpliért 2002-ben Oscar-díjjal kitüntetett Moore szerint nem véletlen, hogy éppen most, filmjének bemutatója előtt indult ellene vizsgálat, holott a kormány már tavaly október óta tudta, hogy Kubába készül.
Persze ne legyünk naivak, a Bush-ellenes pamfletek igencsak jól hoznak a konyhára, a három évvel ezelőtt bemutatott Fahrenheit 9/11 – amelyben az alkotó élesen bírálta az elnök terrortámadásokat követő fellépését – hamar elérte a százmillió dolláros bevételi csúcsot, de az amerikai szakportálok szerint mára a kétszázhúszmilliót is meghaladta az alig hatmilliós költségvetéssel készült film nyeresége. Erősen politizált jellege és leplezetlen elfogultsága miatt Moore persze nemcsak rajongókra, hanem ellenségekre is szép számmal tett szert, s nem járnak messze az igazságtól azok, akik kellemetlen propagandistának tartják. De Moore alkotásai kellő kritikával nézve is felkavarók, a globalizáció megfékezésének szükségességét vagy a háború szenvedéseit megvilágító üzeneteit nem lehet félvállról venni. A filmjeit forgalmazó Weinstein Co. vezetője, Harvey Weinstein szerint a Sicko kevésbé osztja majd meg a nézőket, mint a Fahrenheit 9/11, mondanivalója demokraták és republikánusok számára ugyanaz. A cég komédiaként propagálja a filmet, a kérdés csak az, lesz-e kedve bárkinek is kacagni rajta.

Orbán Viktor: Zelenszkij ukránbarát kormányt akar Magyarországon