Fékezetlen habzás

Szabad folyást engedett a Budnak a kontinensen az Európai Bíróság: az amerikai sör Európában továbbra is használhatja a Budweiser márkanevet, ami érthetően bosszantja a sokkal jobb minőségű, eredeti Budweisert előállító csehországi sörgyárat. A per majd egy évszázada tart.

Ludwig Emil
2007. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bíróság a múlt héten – első fokon – elutasította a Budejovicky Budvar sörgyár keresetét, amelyet a csehországi vállalat az amerikai Anheuser-Busch söripari konszern ellen nyújtott be. A verdikt szerint a tengerentúli óriáscég megtarthatja a Budweiser márkanevet, sőt tovább használhatja sörösüvegein és dobozain a Genuine – azaz „eredeti” – Budweiser elnevezést. A hír e pillanatban csupán a legfrissebb abban a már egy évszázada folyó pereskedési sorozatban, amelyet a valóban eredeti Budweisert gyártó közép-európai sörfőzde folytat óriási amerikai konkurensével.
Még 1911-ben az osztrák birodalom „örökös” tartományában működő jó nevű cég indította az első névbitorlási pert a St. Louis-i sörgyár ellen, a Dávid–Góliát mérkőzés esélyeit azonban jól mutatja a mostani ítélet. A csehek pozíciója még romlott is az unióhoz való csatlakozás óta, egy 2006. évi uniós döntés értelmében ugyanis az amerikaiak jogot nyertek a világszerte csak Budnak becézett termékük szabad forgalmazására a közösség országaiban. A brüszszeli mérlegelésben a kalkulált import- és forgalmiadó-bevételek bizonyosan többet nyomtak a latban, mint az önérzetes csehek makacs ragaszkodása jó öreg sörmárkájukhoz. (A csatlakozás előtt például – 2003-ban – kétoldalú szerződést írt alá Prága a bécsi kormánnyal a budejovicei sör kizárólagos forgalmazásáról Ausztriában, a belépés ezt természetesen felülírta.) Azon nincs mit csodálkozni, ha az illetékes magyar hatóság 2006-ban automatikusan engedélyezte az amerikai termék árusítását, de mit szólhatunk ahhoz, hogy az ugyanabban az évben Németországban rendezett labdarúgóvébé hivatalos söre az „eredeti” amerikai Bud volt? Talán ez is a közösségi szellem része?
A két termék közti különbséget a hagyományos sörminőségi ismérvek alapján drámai szavakkal lehet kifejezni. Jellemző, hogy még a német–ír gyökerű Chicagóban is gyakran megkérdik: mi a közös a Bud és a (Michigan-tó partján végigfutó) Lakeshore Drive közt? Mindkettő közel van a vízhez. A cseh Budweiser ezzel szemben a világ egyik legízletesebb söre, egyben az európai kultúr- és ipartörténet egy érdekes darabkája.
Története a XIII. századig nyúlik vissza: 1265-ben II. Premysl Ottokár a városi kiváltságokkal együtt serfőzési jogot is adományozott a Moldva-parti Ceské Budejovice polgárainak. A város német ajkú lakói által Budweisnek nevezett településen évszázados tradíciók szerint, kiváló cseh komlóból, árpamalátából és tiszta ivóvízből, a középkori bajor sörtisztasági törvénynek (Reinheitsgebot, 1516) megfelelően érlelték-nevelték a seritalt. A regulát természetesen azután is megtartották, hogy a polgári sörfőzdében (Budweiser Bürgerbrau) 1853-ban először készítettek lager sört. A Csehország-szerte kedvelt ital 1895-ben került Budvar néven piacra – akkorra azonban már megszületett amerikai riválisa is.
1857-ben megérkezik a Mississippi partján fekvő St. Louis városába a Mainz környékéről kivándorolt, húszesztendős Adolf Busch. A városban ekkor már öt éve üzemel a George Schneider alapította bajor sörfőzde (Bavarian Brewery), amelyet 1860-ban megvásárol egy Eberhard Anheuser nevű, szintén német uraság. Egy évre rá Busch (már Adolphusként) feleségül veszi Anheuser úr leányát, s 1864-ben már ott olvashatjuk a nevét a közös vállalat cégtábláján. Az Anheuser–Busch Brewing Association 1876-ban megkezdi a Budweiser Lager nevű termék gyártását és forgalmazását, a márkát 1878-ban levédik az Egyesült Államok területén. 1901-ben a missouri vállalkozás eléri az egymillió hordós termelést (ez a mennyiség évtizedenként átlag egymillióval növekedve 1951-ben eléri az évi ötmillió hordót). Az 1918-ban bevezetett szesztilalom éveiben természetesen leáll a sörfőzés, bár alkoholmentes malátaitalt (malt liquor) készítenek. A krízist a cég élesztő, fagylalt, valamint dízelmotoros teherautók, buszok gyártásával vészeli át. A száraztörvény eltörlésekor, 1933-ban újraindul a Budweiser termelése, a márka hamarosan piacvezetővé válik az Államokban. A cég 1952-ben ünnepelte a századik, 2002-ben a 150. születésnapját. A hangulatot aligha rontotta el, hogy világszerte mintegy negyven per volt, illetve van folyamatban e termék nevének és forgalmazásának földrajzi megosztása tárgyában. Míg a cseh Budvar az európai országok többségében – főleg a kelet-közép-európai, balti országokban és a német nyelvterületeken – kapható, az amerikai Bud az egész amerikai kontinensen, Ázsiában és a harmadik világban terjedt el. A csehek 65, az amerikaiak 80 országba exportálják, az Anheuser–Busch részesedése a piacon azonban jó százszorosa az eredeti budweisi sörnek. S bár a Bud konzervatív grafikai stílusú, piros-kék színű címkéje összehasonlíthatatlanul ismertebb a cseh város tornyos címerével díszített Budweiser etikettnél, a világ legjobb 500 sörének nemzetközi nagylexikonában csak az utóbbi szerepel. (E sorok írójának volt szerencséje Amerikában is a cseh importváltozatot innia, igaz, nem autópálya melletti kocsmában, és háromszor drágábbért a belföldinél.)
Hogy a történetből milyen tanulság hüvelyezhető ki, költői kérdés. Világunk piaci törvényeit az erőfölény diktálja, a globális „közízlés” nem kedvez a tradicionális, minőségi áruknak. Az unió szépen kiáll az európai értékek és érdekek védelméért szavakban, ám egy kis importadó és járulékbevétel könnyen leveszi a lábáról. A csehek bánatát mi, magyarok könynyen megérthetjük, ha az unió által korlátozott saját borpiacunkra nyakló nélkül, dömpingáron beömlő importtömegborra gondolunk. Vagy ha a tokaji nevünket – minden tiltás és ítélet dacára – továbbra is sajátjukként használják nem egy külföldi országban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.