Fidelissima

Negyvenhetedik alkalommal adják át ma a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében a Magyar Örökség kitüntető címet. Az állampolgári javaslatok alapján megszavazott elismerést ez alkalommal a Kolozsvári Református Kollégium, Besenyei Péter műrepülő világraszóló sportteljesítménye, Kubik Anna színművészete, Jancsó Miklós farmakológiaprofesszor tudományos teljesítménye (posztumusz), a Magyar Iparművészet című folyóirat, a Debreceni Nyári Egyetemnek a magyar nyelv őrzésében vállalt szolgálata, valamint Sopron hűsége kapja.

Lőcsei Gabriella
2007. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Délután négy múlt, amikor a Magyar Királyi Tiszti Nevelőintézetben – a naptár 1921. december 14-ét mutatott – nagy lármát csapott a telefon. A vonal túlsó végén az osztrák kancellár, Schober érdeklődött, tudni akarta, hogy milyen eredménnyel zárult a Sopron és környéke hovatartozásáról döntő népszavazás. Az antant egyik katonatisztje kitárta az ablakot, és a telefonkagylót az utcáról beáramló hangorkán irányába tartotta: Sopron tizenegy templomában zúgtak a harangok. Így tájékoztatta az egyik idegen a másikat arról, hogy a város a közelében levő nyolc faluval – Ágfalvával, Balffal, Bánfalvával, Fertőbozzal, Fertőrákossal, Harkával, Kópházával és Nagycenkkel – egyetemben Magyarországot választotta, nem Ausztriát. Kisvártatva törvénybe iktatták, hogy Sopron a hűség városa, mert „nyelvi és faji hovatartozás nélkül a magyar államhoz való tántoríthatatlan hűségéről tett tanúbizonyságot”, és ezáltal kiérdemelte a címerében is feltüntetendő Civitas Fidelissima titulust.
Európa-szerte a leghűségesebb városról beszéltek. A csoda ugyanis – hogy tudniillik az a régió, amelynek a lakói csak kisebb részben magyar anyanyelvűek, a megcsonkított Magyarországot választja – erősen felcsigázta az emberek fantáziáját. Elképzelhető, hogy a német ajkú polgárok, értelmiségiek, poncichterek önként és meggyőződésből kívánják Magyarországon folytatni az életüket, és nem „Német-Ausztriában”? Hogy a város több ezer zsidó lakója is magyar polgár akar maradni, és ebbéli véleményét a bécsi rabbi felhívására sem változtatta meg? – így tanakodtak. Az 1920-as években még mirákulumnak számító esetet aztán két évtizeddel később egy másik, a népszavazásnál jóval csendesebben kezelt közösségi véleménynyilvánítás igazolta: az 1941-es népszámlálás. Sopron német ajkú lakossága Hitler hódításainak az éveiben sem kívánta felszámolni a sorsközösséget a magyarokkal. Időközben persze a száraz tényekkel dolgozó, csalóka érzelmektől nem befolyásolt történészek pontosan leírták, hogy miként állt össze az a kétharmados (Sopronban 72,75, a környékén 65,1 százalékos) többség, amely a nyugat-magyarországi várost és vidékét megtartotta Magyarország oldalán. A gazdapolgárok, a poncichterek az Ausztria felől fenyegető vörös veszedelemtől tartottak. 1921 decemberében még igen-igen jól emlékeztek 1919. április 4-re, amikor osztrák kommünárok (?) négy társukat lőtték le. A zsidó lakosság a nagy német–osztrák egyezkedéstől rettegett. A város német anyanyelvű vezetősége, véleményformáló értelmisége pedig szinte kivétel nélkül magyar egyetemeken tanult, és ezer szállal kötődött a magyar kultúrához. Ragaszkodásukat talán a legjobban a népszavazás idején – és utána is, két évtizeden át – a polgármesteri teendőket ellátó (Sopronyi előnevet felvett) Thurner Mihály pályaképe példázza. Ez a férfiú, aki a „felekezeti elfogultságot és politikai pártoskodást” száműzve, viszontagságos években is nagyszerűen szervezte s irányította Sopron életét, csak fiatal legénykeként tanult meg magyarul. Hogy milyen kiválóan, azt nyomtatásban fennmaradt beszédei tanúsítják. Mindenkivel szót értett, munkásokkal, nagygazdákkal egyaránt. Jórészt neki volt köszönhető, hogy a város valamennyi társadalmi rétegében a hűségesek szava lett a mérvadó. A második világégés után is szeretett városában maradó Thurner Mihály után az ötvenes években – „természetesen” – szaglászni kezdett az ÁVO. Ma is büszkék rá a soproniak, hogy eredménytelenül. Thurner volt ugyanis az az ember, akivel kapcsolatban sehol nem találtak terhelő bizonyítékokat, és senkitől sem tudtak kicsikarni terhelő vallomást. „Csak” az érdemeit sorolták, a dicséretét zengték mindenhol. Hogy neki köszönheti a város az egyetemét – ha a polgármester nem szorgalmazza, talán nem is Sopronba költözött volna az első világháború után a nagy múltú selmecbányai univerzitás. Hogy ő telepített ipart a városba, ő varázsolt idegenforgalmi paradicsomot a műemlék épületeiről, alpokaljai klímájáról és boráról messze földön híres tájra. Thurner Mihály mindvégig arra törekedett – így summázták-summázzák munkásságát –, hogy a népszavazás erkölcsi tőkéjét gazdasági támogatásra, kedvezőbb jogi környezet kialakítására válthassa be Sopron városa.
De volt az 1921-es soproni történetnek más csodaként ható tartozéka is, nem csak a város más-más nyelven beszélő lakóinak az összefogása és kitartása Magyarország mellett. A „hűség napja” – a 2001-ben törvénybe iktatott kormányrendelet nevezi így 1921. december 14-ét – precedenst jelentett a békeszerződésnek a győztes hatalmak egyetértésével végbevihető módosítása szempontjából. A történelemben egyedülállóan abszurd és igazságtalan esetet, hogy tudniillik két korábbi szövetséges és egyformán vesztes fél közül az egyik területet igényel – és kap – a másiktól, a nép akarata szerint korrigálták, erről szólt a soproni népszavazás. Az, hogy a város nem lett Burgenland tartományi székhelye, noha a trianoni diktátum szövege szerint már 1919. július 20-ától az lehetett volna, reményt csepegtetett az alapvető jogaiktól, szülőföldjüktől, otthonuktól, anyanyelvüktől, nemzeti identitásuktól megfosztott emberekbe. Hitet, hogy idővel minden politikai eredetű igazságtalanság helyrehozható, megváltoztatható. Sopron lakossága nemcsak a népszavazás jelentőségével volt tisztában, hanem annak az általános érvényű, példaértékű, a jövőre utaló üzenetnek a horderejével is, amelyet 1921-es voksolásával éppen ez a közösség tudatosított Európa kárvallott kis népeiben. Ezért aztán Sopron népe nem is háborgott sohasem, ha szegényebb és kiszolgáltatottabb lett magyarként, mint amilyen lehetett volna Ausztria állampolgáraként. Hűséges maradt 1921-es döntéséhez és annak minden velejárójához, ha a sorstól nem kapott érte semmilyen jutalmat, akkor is. Pedig gyakran siránkozhatott volna. Az 1920-as években, miután piacait elveszítette, megtorpant, egyesek szerint vissza is esett a város fejlődése. Később, a hidegháború éveiben az ország belsejétől is elszigetelték a soproniakat. A proletárdiktatúra éveit, de az „emberarcú szocializmust” is kétszeresen szenvedte meg az, aki a nyugati határszélen lakott.
A leghűségesebb város cím felelősségét büszkén és céltudatosan kell viselni, ezt tartották a soproniak nyolcvanhat éven át. Ezt tartják ma is. Az új évezredben a hagyományos erdőmérnöki, faipari, földmérési képzés mellett közgazdasági, művészeti és környezetvédelmi oktatást is biztosító egyetemükkel, korszerű kereskedelmi és gazdasági szerepvállalásukkal, vallási, történelmi és nemzetiségi hagyományaikon nyugvó kulturális rendezvényeikkel szeretnék magukra irányítani a közfigyelmet. Nem is sikertelenül. Van, aki a Nyugat kapujának nevezi a várost, mert nem tudja – nem is lehet – feledni, hogy 1989-ben itt nyitották meg a határt a Nyugat-Németországba tartó keletnémet menekültek előtt. Van, aki a kékfrankos fővárosának tartja Sopront. Van, aki a fesztiválok városát tiszteli benne, és van, aki műemlékeiért keresi fel. Van, aki a rómaiak által létesített város, Scarbantia falmaradványaira emelt Tűztornyát bámulja, a torony déli oldalára emelt hűségkaput és a Kisfaludi Strobl Zsigmond által alkotott szoborkompozíciót: Hungáriát az előtte hódoló soproniakkal. Más a Storno-házat tartja nagyra, mert Liszt Ferenc több alkalommal is vendégeskedett a falai között. De ismerek olyat is, aki a Soproni Néprajzi Múzeumban időzik a legszívesebben, ott, ahol huszonhárom iparágnak az utolsó pillanatban megmentett műhelyei, szerszámai és termékei sorakoznak. E sorok írója számára a Sopron által kínált seregnyi látnivaló közül a levéltárban levő, 1277. évi szabad királyi városi oklevél a legnagyobb „felfedezés”. Az a 730 esztendős pergamen, amelyen IV. László király a cseh háborúkban tanúsított hűségükért megerősíti a soproni polgárokat a IV. Béla királytól nyert kiváltságaikban. Azokban a kedvezményekben, amelyeket korábban szintén a hűségükkel érdemeltek ki. Sopronban az a képzete támad az embernek, hogy az országnyi közösség iránti hűség, a fides, a fidelitas örökletes tulajdonság. Ezen a vidéken bizonyosan az.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.