Halcsontos idomok

Kínoz, sanyargat, de egykoron sok női deréknak megérte senyvedni benne. Most kiállítás nyílik a divat világába egyébként manapság visszatérő fűző történetéből. A képanyag több mint izgalmas.

Konkoly Edit
2007. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyár van. A régi könyveket bemutató kiállítást az ELTE Egyetemi Könyvtár dísztermében is felváltja egy könnyedebb divattörténeti kiállítás a fűzőkről. A Budapesti Történeti Múzeumban 2003-ban láthatott hasonlót a nagyérdemű, igaz, akkor nem csak a fűző volt terítéken.
Fabó Edit könyvtáros, szociológus, a kiállítás rendezője húsz éve dolgozik a könyvtárban. Sajtótörténetből, ezen belül nőtörténetből doktorál. Tőle tudom, hogy a fűző a közhiedelemmel ellentétben nem csupán női ruhadarab. Viselete az 1840-es években a férfiaknak is kötelező volt a frakk, a redingote alá.
Eredete állítólag a XII. századra tehető, bár a XVI. században Itáliában vált közkedveltté, hogy aztán egész Európában elterjedjen. (Gondoljunk csak a Shakespeare idejében élő I. Erzsébetet ábrázoló festményekre!) Magyarországon is divat lett a darázsderék, amit fűzőhasználattal értek el, és aminek egészségtelen volta már II. Józsefnek, a kalapos királynak is feltűnt. Korlátozni szerette volna használatát, rendeletet is hozott, de nem sok eredménnyel. A fűző annak ellenére terjedt el, hogy ártalmairól számos értekezés látott napvilágot. Az egyik munkát a francia Bonnaud jegyezte az 1770-es évek végén, a könyvre az Egyetemi Könyvtárban lelt rá Fabó Edit. A szerző az előszóban leírta, hogy nem vár csodát művétől, bár reménykedik a józan észben.
Hogy vágya sokára teljesült, azt egy magyar orvos által írt, 1901-ben megjelent könyv is mutatja. Thanhoffer Lajos elborzadva ír a 40–45 centiméteresre összeszorított női derekakról. Felhívja olvasói figyelmét, hogy az „erős nyomás következtében hátfájdalmak, hideg kezek, ugyanilyen lábak, vivőeres csomók, aranyér stb. keletkeznek”. Teljes egészében nem vetette el a fűzőhasználatot, de kikötései voltak: „1. megfelelő hosszúságú legyen; 2. megfelelő anyagból készüljön; 3. a test csontos vázára odafeküdjék és 4. minél kevésbé szorítson.”
A divatlapok szerkesztőit azonban, úgy tűnik, nem érdekelték az ártalmak. Az 1870–1890-es években kifejezetten a női alak kecsességét akarták érzékeltetni annak megnyújtásával. Az illúziókeltés érdekében a szoknya csípőtől lefelé enyhén bővült, amelyhez hátul kapcsolódott az előző korszakból maradt uszály. Később e toldalék elhagyásával kívánták felhívni a figyelmet az egyéb gömbölyded idomokra.
Az 1800-as években egyre több újság foglalkozott a fűzővel, divatot teremtve. De mi is a divat? Hiúság? Tetszeni vágyás? Fabó Edit szerint a divatos ruhadarabokat viselő ember egyszerre akar megfelelni az éppen adott társadalmi normáknak, ugyanakkor jelezni kívánja az egyéniségét is. A divat városi jelenség, amely az iparosodással, a gyárak, az üzemek, a varrógépek elterjedésével mind szélesebb néprétegek számára vált elérhetővé. A XIX. században sorra jelentek meg az irodalmi lapokkal együtt a divatlapok és
-tudósítások.
Ebben a században vált el egymástól élesen a nők és a férfiak ruházatának stílusa is. A férfiak hétköznapi öltözete egyszerűsödött, a nőké viszont egyre változatosabb lett. Az elsősorban reprezentálásra késztetett nők tabukat sértettek a divat védőszárnyai alatt. Dekoltázsuk mélyült, a szoknyájuk rövidebb és szűkebb lett, a bokák és a lábak láthatóvá váltak. A divat szabályaival, változásával főként az arisztokrácia és a városi (nagy)polgárság hölgyei foglalkoztak. A nők társaságában fogadták el a szabályokat, itt mutatták be, hogyan illik viselni a ruhát, s egyúttal milyen kapcsolattartási, érintkezési módok érvényesülhetnek. A cselédlányok a nagysága öltözködési stílusát utánozták, nem mindegy persze, hogy szegényebb ügyvéd felesége volt az úrnő vagy a prefektusé. Közös volt azonban bennük a fűző kedvelése, ezen belül is a halcsontos örvendett nagyobb népszerűségnek a XIX. század végéig.
Érdekes, hogy a fűző a szecesszió korában, vagyis az 1890-es évektől az első világháború kitöréséig volt a legszorosabb, ekkor a derék mindössze 45 centiméter volt. Hogy ez már túlzásnak számított, mutatja, hogy valóságos mozgalommá terebélyesedett a használatát korlátozó reformnézet. A romantikában gyökerező tanok lényege, hogy Isten szépnek teremtette az emberi testet a maga természetességében. Előtérbe került a mozgás, az étrend fontossága és az egészség. A női emancipációval a ruhák is kényelmesebbé váltak, ugyanakkor takartak. A divatteremtőket kezdte érdekelni a test, amelyet immár esztétikusnak tartottak. Az elfogadható és tetszetős ruhamodellek kidolgozása azonban nem ment könnyen, néhány elképzelés meglehetősen jellegtelenre, idomtalanra sikerült. A fűző lassan elfelejtődött, csak ritkán visszatérő ruhadarab lett. Például Elizabeth Taylor és a pályatársai is visszahozták egy rövid időre.
Ma újra divat a fűző, igaz, a nők már kívül hordják – halcsont nélkül. De ne szaladjunk ennyire előre az időben. 1904-ben Szerb Zsigmond a szoborszerű test hóbortját okolta azért, hogy a tavaszi fürdőpihenőből hazatért asszonyok, lányok nagy lelki megrázkódtatáson mentek keresztül, amikor szembesültek azzal a borzalommal, hogy felszedett súlyfeleslegüket sem a szabónő, sem a háziorvos nem tudja eltüntetni. Némelyiküket a munka, a takarítás rémképével fenyegették, míg végre eljutottak fűzőkészítőjükhöz, aki egy csapásra megoldotta a lehetetlent: karcsúra varázsolta a bajbajutottakat. Egy visszaemlékező (1930) szerint a XIX. századi fűzők igen változatosak voltak. „Reggeli fűző: kis batisztujjas, kevés halcsonttal. Napközi fűző: legalább három darab s pedig egy fekete, egy halványkék, egy rózsaszín szaténból. Nyáron: batiszt vagy nyersselyem. Estélyi fűző: a ruháknak megfelelő színből, igen erősen összeszorítva. Éjjeli fűző: szarvasbőr, halcsont nélkül. Alkalmi fűzők: utazáshoz tág, szabályozható kapcsokkal. Lovagláshoz erős nyersvászon, az ágyék körül rugalmas gumirésszel. Tengeri fürdőhöz pánt nélkül. Áldott állapot nem várt esetére igen bő, kevés pánttal, könnyen engedő gumiszalagokkal.” Megdöbbentőek azok a leírások és minták, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyéves leánygyermekeknek is készítettek fűzőt.
– A divat arról is szól, hogyan legyünk sikeresek. Hogyan viselkedjünk, hogy szeressenek bennünket – magyarázza Fabó Edit. A felvilágosodás végén a fűzőviselet mellett az amatőr pszichológián alapuló viselkedésitanács-adó irodalom is virágzásnak indult, bár Erasmus óta foglalkoztak a rendi korlátokat átlépő illemszabályokkal. Knigge után Gottfried Immanuel Wenzel 1801-ben kiadott Der Mann von Welt című könyve a filozófiai és lélektani megalapozottságú társasági oktatóirodalom egyik legnépszerűbb műve lett, amelyet erősen átdolgozva magyar nyelven is olvashatunk. Az eredeti kiadás egyik példánya látható lesz az Allgemeine Modenzeitung, a Honművész, az Életképek, a Családi Kör, a Divatcsarnok, Hölgyek Lapja, Magyar Szalon, Új Idők egy-egy példányával egyetemben a június 27-től augusztus 31-ig nyitva tartó kiállításon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.