Spenót helyett

k ö n y v e s h á z

Urbán Péter
2007. 06. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem könnyű irodalomtörténetet írni. A Gondolat Kiadónál megjelent új háromkötetes munka – utolsó darabja a könyvhéten jelent meg – első kötete a kezdetektől 1800-ig, a második 1800-tól 1919-ig, a harmadik pedig jelenünkig tárgyalja a magyar irodalom történetét. Létrehozása több okból is nagy feladatnak ígérkezett: leginkább azért, mert el kellett dönteni, hogy milyen formában, milyen hangsúlyokkal szülessen meg a magyar irodalomtudománynak ez a fontos alapműve: vagyis először meg kellett határozni a módszert, szellemiséget és az alapvetést. Talán ezért is telt el negyven esztendő az előző munka, a közismert „spenót”, azaz a hatkötetes A magyar irodalom történetének kiadása óta: az új koncepcióhoz az irodalomelméleti gondolkodásnak is meg kellett újulnia.
Az előszóból kiderül, hogy a mű önmagát a spenóttal szemben határozza meg, de elismeri annak érdemeit. Szegedy-Maszák Mihály főszerkesztő leírja azokat az újfajta szempontokat, amelyek alapján megszületett az új irodalomtörténet. A „vörös fonállal” ellátott spenóttal ellentétben talán az a legfontosabb különbség, hogy az egyes fejezetek nem hierarchikus rendben, hanem egyenrangúan sorjáznak. A megfogalmazás szerint a munka szerzői „nem ugyanannak a célelvűségnek a szellemében gondolkoznak”. Vagyis mindenki a saját szemléletét érvényesíti, s esetenként egymással is szembehelyezkednek a tanulmányírók.
A spenót kiegyenlített munka volt, egységesített stílussal, egységbe erőltetett eszmerendszerrel és irányzattal, az új mű viszont önálló, egy-egy évszámhoz kapcsolódó fejezetekből áll. A spenót percíz és ellentmondást nem tűrő korszakolását, valamint fogalomrendszerét az új kötetek igyekeznek a múltba száműzni, ennek azonban éppen a tartalom az akadálya: a legtöbb szerző ugyanis éppen a spenót által felállított hagyományon belül gondolkodik (bár akadnak olyanok is, akik éppen ezt a fogalomrendszert, időhatár-kijelölést kérdőjelezik meg tanulmányukban). Ami a kötet legfőbb erénye, éppen az az oka kezelési nehézségének is: a mellérendelések miatt nincsenek hangsúlyos részek, a tanulmányok több esetben is inkább vitaindítók, s előfordulhat, hogy némelyik a későbbiekben kiesik az irodalomtörténet-írás történetéből. A rendszerré építés hiánya miatt megtörténhet, hogy önmagában nem használható az új munka, csupán koros elődjével együtt.
Új és hagyományos szemlélet váltakozik, előbbire példa rögtön az első fejezetben olvasható, és a magyar ősköltészet, ősi irodalom – meggyőzően bemutatott – kutathatatlanságát (vagyis az irodalomtörténeti kánonból elhagyásának szükségességét) bizonyítja. Valószínűleg nagy port fog felverni az első kötetben Horváth Iván tanulmánya is, amelyben a székely rovásírás ősiségét kérdőjelezi meg. S hogy az egyenlő rangú munkák közül melyiket érdemes kiemelni, melyik fontosabb, jobb, mely ítélhető felejtésre – ezt döntse el az olvasó.
(A magyar irodalom történetei, I–III. Főszerk.: Szegedy-Maszák Mihály. Gondolat Kiadó, Budapest, 2007. A kötetek ára: 6000 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.