Bár Magyarországon szemmel láthatóan lassul az autópálya-program tempója, jelenleg is több jelentős építkezés folyik. A Vegyépszer Zrt. fővállalkozásában készül az M6-os autópálya M0–Érdi tető közötti, tizenegy kilométeres szakaszának építése. A cég azért csak a jövő év augusztus–szeptemberre adja át az autópályát a forgalomnak, mert rengeteg időt kellett eltöltenie a közműkiváltásokkal. Csak földgázvezetékből például negyvenkét kilométernyit kell átépíteni. Emellett a Vegyépszer Zrt. alvállalkozóként részt vesz az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti, 35,5 kilométer hosszú szakaszának építésén is.
Az év hátralévő hónapjaiban és a jövő év során több sztrádaszakasz pályáztatása várható. Mint ismeretes, a kormány – a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közreműködésével – koncessziós, azaz a magántőke bevonására számító, PPP-konstrukciót tartalmazó pályázatot írt ki az M6-os autópálya Szekszárd–Bóly közötti, negyvennyolc kilométeres, valamint a Bóly–Pécs közötti, 30,5 kilométeres szakaszára. A pályázati kiírás pénzügyi, technikai követelményeinek csak nagy európai, multinacionális vállalatok képesek megfelelni, ezért a Vegyépszer Zrt. ezeken nem indulhatott fővállalkozóként – mondta lapunk kérdésére Mayer András, a cég vállalkozási és termelési vezérigazgató-helyettese. A pályázaton állva maradt három fővállalkozó egyikéhez – tíz százalékot meghaladó részesedéssel közreműködő alvállalkozóként – csatlakozott a Vegyépszer Zrt. A pályázat lezárása a nyár végére várható. Ezt követően mintegy két és fél–három év jut a kivitelezésre, hiszen az útnak 2010-re, az Európa kulturális fővárosa program idejére Pécsig kell érnie.
Még nem írták ki a pályázatot, de még erre az évre várható az M5-ös autópálya – Makó elkerülésével a román határ felé – továbbépítendő szakasza, a 44-es út meghirdetése. Mivel még nem ismert a pályáztatás módja, nem tudni, hogy a Vegyépszer Zrt. fővállalkozóként vagy alvállalkozóként vesz ezen részt, de az biztos, hogy ott lesz – hangsúlyozta Mayer András. Valószínűleg csak 2008-ban írják ki a pályázatot az M6-os Dunaújváros és Szekszárd közötti, 67 kilométeres szakaszára. Ugyancsak sor kerül jövőre azokra a pályázati kiírásokra, amelyek az M0-s úgynevezett gödöllői átkötésére – hivatalos nevén az M31-esre –, valamint az M0-s déli szektorának bővítésére vonatkoznak.
Ezeken a pályázatokon is részt vesz a Vegyépszer. Mayer András elmondta: már az M0-s első szakaszának építésében közreműködött, ezért első kézből tudja, hogy már a 90-es évek elején rendelkezésre álltak olyan adatok, amelyek világossá tették, hogy az eredetileg kétszer három plusz egy sávval tervezett út fele szélességű kivitelezése után csak mintegy tíz évig képes elviselni a növekvő forgalmat. Ezért már nagyon is ideje, hogy szélesítsék a főváros déli részét tehermentesítő utat.
A fentiek mellett várható még az M3-as továbbépítése, az M8-as egyes szakaszainak bővítése vagy a Győrt Szombathellyel összekötő 86-os főút kétszer két sávos gyorsforgalmi úttá fejlesztése, de az ezekre vonatkozó pályázatok kiírásának időpontja jelenleg nem ismeretes.
Az útprogramok előkészítését hátráltatja, hogy az Európai Unió még nem fogadta el az Új Magyarország fejlesztési terv (ÚMFT) – korábbi nevén a második Nemzeti fejlesztési terv – közlekedésre vonatkozó pontjait. Amíg ez nem történik meg, a programban részt vevő cégek óvatosan haladnak – mondta a vezérigazgató-helyettes. Tartani kell attól, hogy amikor végül megtörténik a brüsszeli jóváhagyás, már nagyon kell iparkodnunk a végrehajtással, nehogy kicsússzanak a határidőből a kivitelező cégek. Ennek ellenére a Vegyépszer Zrt. minden, Magyarországon készülő autópálya-építési pályázatán indul – hangsúlyozta Mayer András. A vezérigazgató-helyettes abban bízik, hogy jut a cég számára munka, ugyanakkor leszögezte: a vállalat nem kíván olyan cégekkel versenyezni, amelyek saját csődjüket – valamint alvállalkozóik csődjét is – belekalkulálják vállalási áraikba.
A Liverpool nemes gesztust tesz Diogo Jota családja felé
