Manőver

Lewis Hamilton, a Forma–1 újdonsült sztárja újonc létére első kilenc versenye után mindannyiszor ott állt a pódiumon, ám a 22 éves brit pilóta egy hete a Nürburgringen nemcsak a dobogóról maradt le, hanem pontot sem szerzett. Ami nem csupán Fernando Alonsónak, Kimi Räikkönennek és Felipe Massának jött jól – kétségkívül jót tesz a vb idei tizenegyedik futamának, a jövő hét végi Magyar Nagydíjnak is. Hamilton még mindig az összetett élén áll hetven pontjával, de már csak kettővel előzi meg csapattársát, az utóbbi két évben világbajnok Alonsót.

2007. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha valakire, akkor Lewis Hamiltonra áll, hogy üstökösként robbant be a Forma–1-be. Elvitathatatlan tehetsége ehhez önmagában kevés volna, mert valószínűleg ő sem tudna csodát tenni, a McLaren–Mercedesben ülve azonban nincsenek leküzdhetetlen akadályok. Az autóversenyzés szamárlétráját végigjárt brit tavaly még a GP2-ben vitézkedett, olyannyira, hogy megnyerte a sorozatot. Az idén aztán első Forma–1-es versenyén, Melbourne-ben rögtön a harmadik helyre jött be, majd ezután négy második helyet jegyzett. Négy futam után már ő állt a vb-pontverseny élén, és 22 évesen, négy hónaposan, hatnaposan minden idők legfiatalabb versenyzője lett, aki vezeti a ranglistát. A Forma–1 első fekete bőrű pilótája azóta megnyerte a kanadai, majd közvetlenül utána az amerikai nagydíjat, és a múlt hét végi, nürburgringi Európa Nagydíj időmérő edzéséig szinte minden tökéletesen alakult a számára.
Itt viszont beütött a krach. A McLaren bokszában a csavarozópisztoly meghibásodása miatt nem rögzítették tökéletesen a jobb első kerekét, Hamilton defektet kapott, és a gumifalba csapódott. Az autóból még a saját lábán szállt ki, ám utána elvágódott. A kórházban szerencsére kiderült, hogy nincs nagyobb baja, és a futamon már ott lehetett a rajtnál. Az előző napi baleset, a váratlanul érkező, özönvízszerű eső, az így egyre inkább kaotikussá váló verseny azonban együttesen már sok volt neki, csak a kilencedik helyen ért célba. Alonso viszont öt körrel a vége előtt elment az addig vezető Massa mellett, és a spanyolnak így már csak két pont a hátránya az összetett versenyben.
Az élen tehát a két McLaren áll, de a Ferrarival is számolni kell. Massa kilenc pontra van Alonsótól, Räikkönen pedig – aki az Európa Nagydíjat a sebességváltó hidraulikájának hibája miatt nem tudta befejezni – újabb hét egységgel lemaradva következik. Ez így Hamilton mögött már tizennyolc pont differencia, ami nem kevés, ha viszont azt nézzük, hogy az idei tíz futamból ötöt-ötöt nyert a McLaren (Alonso: 3, Hamilton: 2) és a Ferrari (Räikkönen: 3, Massa: 2) is, akkor a két nagy rivális éppen döntetlenre áll. A többiek pedig a látóhatáron túl vannak mögöttük. Mindössze három pilóta akad még, aki egyszer-egyszer felállhatott a pódiumra: Nick Heidfeld (BMW) Montrealban második, Alexander Wurz (Williams) szintén Montrealban harmadik, legutóbb pedig Mark Webber (Red Bull) a Nürburgringen harmadik lett.
A Magyar Nagydíj azért is ígérkezik érdekesnek, mert nálunk tavaly nem valamelyik nagymenő nyert, hanem Jenson Button a Hondával, megelőzve Pedro de la Rosát (McLaren) és Heidfeldet. Alonso és Räikkönen el sem jutott a célig, utolsó szezonjában pedig Michael Schumacher (Ferrari) úgy lett nyolcadik, hogy a hetedik Robert Kubicát (BMW) utólag diszkvalifikálták, mert az autója két kilóval könnyebb volt az előírtnál. Igaz, 2005-ben Räikkönent (akkor még McLaren), 2004-ben Michael Schumachert, 2003-ban pedig Alonsót (Renault) intették le elsőként a kockás zászlóval. A spanyolnak 22 évesen és hatnaposan ez volt az első győzelme – az F–1-ben ennél fiatalabban senki nem nyert futamot –, így valószínűleg mindig szívesen jön vissza hozzánk.
Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a hétszeres világbajnok Michael Schumacher kiszállása után is van élet a Forma–1-ben. Mindenekelőtt Hamilton feltűnése, a házon belüli csatája Alonsóval, a polémia, hogy most akkor tulajdonképpen ki is az első számú pilóta a McLarennél, a wokingiak és a Ferrari közötti kémhistória, ki milyen tervrajzokat lopott el, és kinek adta át őket, Alonso és Massa összeszólalkozása, de idesorolhatjuk Kubica dermesztő, szerencsére ép bőrrel megúszott montreali balesetét, amikor 230 km/órás sebességgel szaladt bele a betonfalba – ezek mind-mind fenntartják az érdeklődést.
Ha a szezon látványos előzéseit kellene felsorolnunk, már nagyobb bajban lennénk. Alonso nürburgringi manővere közeli emlék, és egy-két hasonlót még felidézhetnénk, ám mára meg kellett barátkoznunk azzal a ténnyel, hogy az azonos szinten levő istállók között többnyire az dönt, ki taktikázik jobban a bokszkiállásokkal. Így aztán a riporter már akkor is eksztázisban őrjöng, ha Takuma Szato a kilencedik helyen haladva elmegy a nyolcadik mellett. Tekintettel a Hungaroring vonalvezetésére, mi soha nem is számoltunk azzal a lehetőséggel, hogy a mezőny oda-vissza előzi egymást. Eseménydús futam azonban lehet nálunk is, lásd a tavalyit. Ehhez elég volt egy kis eső, a csúszós pálya, pár koccanás és például az, hogy a nagy favorit Alonsónak az egyik bokszkiállás alkalmával rosszul rögzítsék a jobb hátsó kerekét…
Annak érdekében, hogy a jövő hét végén minél többen látogassanak ki a Hungaroringre, érdemes előre bebiztosítani a látványosságokat. Nyári záport és kontár szerelőt nem rendelhetünk, de színvonalas betétprogramokról lehet gondoskodni, ahogy ez történik is. A Magyar Nagydíj első sajtótájékoztatóján Frank Tamás, a Hungaroring Sport Zrt. külföldi kapcsolatokkal foglalkozó alelnöke bejelentette, hogy a Nemzetközi Autósport-szövetség (FIA) a Hungaroringre hozza a veterán, azaz 1966 és 1985 között gyártott Forma–1-es autók világbajnokságának – merthogy ilyen is van – hetedik futamát. Ugyanakkor a tavalyi, Hősök terén tartott bemutató sikerén felbuzdulva az idén is már csütörtökön megkezdődik a Forma–1-es kavalkád, ezúttal egy lánchídi felvonulással. Ezt a Dakar-rali néhány versenyautója vezeti fel, demonstrálva a szándékot, hogy 2009-ben, de legkésőbb 2010-ben Budapestről induljon a földkerekség legkeményebb tereprali-viadala. A ralis autók után a Forma–1-es veterán versenygépek gördülnek fel a Lánchídra, s ha minden igaz, az egyiket a háromszoros világbajnok Niki Lauda kormányozza. És itt lesz az osztrákok korábbi másik pilótája, a maga idejében becsületes iparosnak számító Gerhard Berger is. A koreográfia szerint a műrepülő-világbajnok Besenyei Péter a Vár alatti alagútból indulva elrepül a Lánchíd fölött, majd egy forduló után alábukik, és hurkot ír le, miközben az autók a híd közepe táján haladnak. A helyszínen borítékolhatóan több tízezrek szeme láttára, a televíziós nézettség pedig a kétszázmilliót is meghaladhatja. Az egy évvel ezelőtti, Hősök terén tartott bemutatót 73 tévétársaság vette át, és mintegy 204 millióan látták a világon.
Döntő persze az, hogy a Hungaroringre mennyien látogatnak ki péntektől vasárnapig. Az utóbbi évek tapasztalata az, hogy a tévés nézettségi adatok ugyan nőttek nálunk, a helyszínen egyre kevesebb magyar tekintette meg a versenyt. A korábbi években jellemző 200 ezres nézőszámmal szemben 2004-ben már csak 163 ezren mentek ki a Hungaroringre, 2005-ben pedig 160 ezer alá esett a látogatottság. A borsos jegyárak miatt a szurkolók java részét a külföldiek teszik ki, éppen ezért a szervezők legfőbb célja az idén az, hogy minél több hazai Forma–1-es rajongót csábítsanak ki a Hungaroringre. A belépők ára valóban megfizethetőbb lett a magyar személyi igazolvánnyal vagy magyarigazolvánnyal rendelkezőknek. Akik ötezer forintért Forma–1-es klubtagsági igazolványt váltanak, azok tízezer forintért háromnapos állóhelyi bérletet vásárolhatnak. S ez valóban baráti ár, nemcsak a 400 eurós, a célegyenes előtti Szuper Gold-tribünre szóló jegyekhez, hanem a csak a vasárnapi futamra érvényes 100 eurós állóhelyi belépőkhöz képest is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.