Elveszett Istenes énekek

Fáy Zoltán
2007. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számmer Mihályné született Walner Klára, a hat gyermekével fiatalon megözvegyült nyomdászfeleség néhai férje után két nyomda gondját-baját is megörökölte. A veszprémi kevesebb vesződséggel járt, mint a székesfehérvári; ez utóbbi ugyanis új alapítás, leányvállalat volt, s csak férje halála után több hónappal, 1806 augusztusában kapta meg a zavartalan működéshez szükséges királyi engedélyt. A városi magisztrátus ugyan kedvezően bírálta el Számmer Mihály nyomdaalapítási kérelmét, ám három pesti nyomdász – Landerer Mihály, Trattner Mátyás és Patzkó Ferenc – panasziratot nyújtott be a helytartótanácshoz, akadályozná meg, hogy a szűkös piaci lehetőségeket egy újabb nyomda megnyitása tegye még nyomorúságosabbá számukra. A helyzet végül kedvezően rendeződött Számmer Mihály számára, ám az ellenérdekelt pesti nyomdászok nem adták fel a küzdelmet, és ezúttal egyenesen a királyhoz, I. Ferenchez fordultak jogorvoslatért. A helytartótanács pedig a király utasítására csak egyetlen nyomda működtetését engedélyezte Számmer Mihály számára, így a fehérvárit 1805-ben a város bezáratta. Számmer azonban tovább harcolt igazáért, érvelése szerint elsősorban a város és az egyházmegye igényeinek kielégítésére alapította nyomdáját, az tehát nem veszélyezteti a pesti nyomdászok tevékenységét. A többéves huzavona után végül meg is érkezett az engedély, de ezt a nyomdaalapító már nem érhette meg.
Székesfehérvár első nyomdája csak lassanként tudott megerősödni, még 1817-ben is meglehetősen szerény körülmények között működött. A hazai piac szűkös keresletéhez mérten valószínűleg csakugyan túl sok volt a mintegy negyven nyomda működése. A magyarországi könyvnyomtatók névsorát és rövid jellemzését közzétevő Trattner János Tamás – a székesfehérvári nyomda bezárásáért készített beadványt tevő Trattner Mátyás fia – így írt a fehérvári Számmer-nyomdáról: „Csupán csak váltó munkákat nyomtattat; tart 1 szedőt, 1 nyomtatót; esztendőn által feldolgoztat 20 báll papirost.”
Így festett a kis vállalkozás abban az évben, amikor a huszonhárom esztendős Számmer Pál átvette édesanyjától a vezetését. A nyomdavezetővé előlépett fiatalember hamarosan meg is nősült, a közelben lakó Czepf Zsuzsannát vezette oltár elé, esztendő múlva pedig megszületett János nevű fiuk. Számmer Pál, hogy teljes jogú lakója legyen a városnak, nyolc forintot fizetett, s a váltság ellenében székesfehérvári polgárnak tekintették a veszprémi születésű nyomdászmestert. A nyomda lassú gyarapodásnak indult.
Az 1833-as esztendő azonban alighanem a kevésbé sikeres esztendők közé tartozott; mindössze tizenkét nyomtatványuk ismeretes, bár néhány kisebb, lappangó kiadvány még előkerülhet. Az egyik ilyen meglehetősen ritka nyomtatvány, egy nyolcadrét alakú, 124 oldalas kis énekeskönyv nemrég bukkant fel egy imakönyv-kolligátumban. A kötet első darabja egy Raschauban nyomtatott német munka Erhebung des Geistes zu seinem Schöpfer címmel, vélhetően a XIX. század első feléből. A kötet előlapján II. Ferdinánd keresztjét ábrázoló metszet látható. A kötet második darabja Számmer Pál székesfehérvári nyomdájának 1833-as kiadványa. Címe: Istenes énekek az esztendőnek minden részeire alkalmaztatva – A’ Keresztény Katholikus Hívek’ számára. A kötet gyűjtője, szerkesztője ismeretlen, s a kis imakönyv egyházi engedélyt sem tartalmaz. Kizárólag magyar nyelvű énekek kotta nélküli szövegeit olvashatjuk benne. Nagy hazai könyvtárainkban nincs belőle példány, és a Számmer nyomdászcsalád történetét feldolgozó kitűnő monográfiából és bibliográfiából, Frigyik Katalin közelmúltban megjelent munkájából is hiányzik.
A vékony kis imakönyv tagadhatatlanul a fehérvári Számmer Pál nyomdájából került ki, a címlap tipográfiája különösen hasonlít az Istenes ének című 1835-ös kisnyomtatványra. A kötet szerkezete egyszerű: előbb a szentmiséhez kapcsolódó énekek találhatók benne, néhány Mária-ének, majd az egyházi év jelesebb alkalmaira valók, ezt követően a nevezetes szentek ünnepeinek énekeit olvashatjuk, később különféle alkalmi énekeket – háború vagy aszály idejére írt imákat, halotti énekeket, litániát és antifónákat. Az Árpád-házi szentek közül egyedül Szent István szerepel benne, igaz, ő két énekkel is.
A kolligátumhoz egy üres ívet is kötöttek, amelyet egy hajdani könyvtulajdonos arra használt föl, hogy a gyakran szükséges magyar és latin énekek szövegeit leírja; nagyobbrészt olyanokat, amelyek hiányoznak az Istenes énekekből, de néhány megegyezés is van a kézzel írt bejegyzések és a nyomtatott kötet között. Az ismétlés nem ok nélküli, hiszen a kötet végére latinul jegyezték fel Aquinói Szent Tamás úrnapi himnuszát, a Pange linguát, amely a kötetben csak magyar fordításban olvasható. Ezt követi az Oltári Szentségrűl című kilenc versszakból álló ének, amely nagyon hasonlít két ma is használatos katolikus népénekre – refrénje a Haydn által szerzett freiburgi Magnificat refrénjének magyar változatára –, de a szótagszámeltérések miatt mégsem nevezhetjük teljesen azonosnak: „Itt jelen van Jézus a szelíd Bárány. Tisztellyük s imádjuk ditsérjük mondván /: Szent Sz. Sz. vagy Mennyben Sz. Sz. Sz. a földön. Jezus ember és Isten, az Oltári Szentségben.” Valószínűleg közismert, nyomtatásban is megjelent ének szövege lehet ez, amelyet az ivánci búcsújárók kéziratos énekeskönyvébe is bemásoltak a XVIII. század második felében.
Ezt követi A’ Kereszt járo napokon címet viselő, öt versszakból álló sántikáló versezet: „Jo barát barátjához jőtt, Fél éjjelkor kenyerért, / s mivel szüntelen könyörgött, ada’ néki mennyit kért, / Isten a mi jó barátunk Ejfél a nyomoruság. / Ha ebben hozzá kiáltunk, haljuk mit mond ez joság.” Végezetül egy Ave Maria-parafrázis és két litánia utáni magyar nyelvű ének található az utólag kötetbe kötött lapokon.
Valószínűleg sem a nyomtatott könyv, sem a hozzáírt énekek nem unikálisak, bár az Istenes énekekből mind ez idáig nem került elő példány. Talán nem is meglepő, hogy szinte valamennyi elkallódott, különösen annak fényében, hogy a nyomdaalapító Számmer Mihály – pesti konkurensei ellenállásának megtörésére – a helyi igények kielégítésének szükségességével érvelt nyomdaalapítást kérvényező beadványában. Még a városi magisztrátustól is beszerzett egy igazolást érvei alátámasztásához. Lehetséges, hogy egy ideig fia is óvakodott nyomtatványaival az ország távolabbi vidékeire eljutni. Így a fehérvári nyomda szerényen, de háborítatlanul működhetett. Csak az utókor dolga lett nehezebb, hiszen a szűkebb piacon értékesített s így kevesebb helyre eljutó kiadványok fennmaradásának valószínűsége lényegesen kisebb, mint az országszerte árusított könyveké.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.