Iszapcsiga

Ludwig Emil
2007. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Timaffy Lászlónak a Szigetköz néprajzáról, népéletéről készült munkájából idézünk: „A Duna hajózható fő ága, ahogyan a szigetközi ember a régi rangot jelentő »öreg« szóval nevezi: Öreg-Duna, az eleven vizek birodalma. A néhol két-három kilométer széles árteret mindenütt galériaerdő-sáv szegélyezi, s a vízbe hajló fák lombját pompásan tükrözi vissza a folyó. A néhol meredek partból fagyökerek nyúlnak felénk, mint valami óriás polip karjai. A fák lombja összeborul a fejünk fölött, s összefüggő lombalagútban siklik velünk a csónak. Majd széles, nagy ágba érünk. A víz megcsendesedett, amerre a szem ellát, szigetek karcsú teste emelkedik a víztükör fölé.” E sorok 1980-ban íródtak. Ugyanerről a tájról ez olvasható egy 1994-ben megjelent könyvben: „Az 1992. októberi elzárás után néhány nap alatt a víz a szigetközi ágrendszer 72 százalékából kiürült. Számos halfaj ebben az időben éppen itt készült a téli pihenőre. Ezek jelentős része az ágakban rekedt. A későbbi ívóhelyek nagy része eltűnt. A főmederben, főleg a Szigetköz felső részén átlag három-négy méterrel csökkent a vízszint. A mederfenék sok helyütt szárazra került, és gyomokkal népesedett be. A talajvízszint csökkenése miatt a mezőgazdasági termelés csökkent. Ennél jóval komolyabb a nemesnyárasok károsodása, a fák öt százaléka teljesen elpusztult, míg a többiben a fatörzs gyarapodása 50–60 százalékos csökkenést mutatott az elterelés utáni évben. A természetvédelem kárlistája még nehezen állítható össze. Aggasztó jelek mutatkoznak a jövőben oly fontos ivóvízkincs kapcsán is, a folyóból már nem áramlik a megszűrt Duna-víz a vastag kavicstakaróban, ehelyett a tározó duzzasztott vize folyik benne a folyómeder felé vissza. A tájesztétikai károk leírhatatlanok.”
Valóban nehéz szavakkal leírni, ami az Öreg-Duna elterelése után a Szigetközben történt, az idézett könyvben azonban színes fényképek is tanúskodnak a változásról. Bárdos Deák Péter előbb az 1980-as évek vége és 1992 nyara között készített felvételeket a mesebeli tájról, majd az elterelés utáni évben visszatért a helyszínre, és gépével rögzítette azt, ami elmondhatatlan. A Megsebzett táj című könyvben (Pelikán Kiadó, 1994) tucatjával láthatók egymás mellé tett képek: előtte, utána. E drámai dokumentumokat nézve most, másfél évtized múltán is kimondhatjuk: ami 1992. október 23-án a Dunánkkal történt, arra nincs mentség és nincs pardon.
Az előzmények egészen az 1940-es évek végéig nyúlnak vissza. Történelmi régiségüknél sokkal érdekesebb és tanulságosabb az a politikai ostobaság és arrogancia, amely a dunai vízlépcső ügyét végigkísérte. Az első javaslat a Vízgazdasági Hivatalban született 60 megawatt teljesítményű erőműre Visegrádnál. Az intézmény akkori vezetője, Mosonyi Emil mérnök-tanár egy 1988-as rádióműsorban elmondta: 1946–47-ben a szovjet példát követték, amikor a kis esésű folyókon is tervbe vették vízi erőművek építését. Visegrád azért tűnt a legalkalmasabb helynek – Pakssal és Fajsszal szemben –, mert a sziklás talaj miatt ott voltak a legjobbak az alapozás feltételei. A magyar minisztertanács 1951-ben létrehozott egy bizottságot és egy tervezőirodát a dunai vízi erő hasznosítására. Ekkor már Csehszlovákia is élénken érdeklődött a tervek iránt, jelezve részvételi szándékát egy közös beruházásban. Gerő Ernő miniszterelnök-helyettes hivatalában 1953. április 18-án értekezletet tartottak a csehszlovák–magyar közös vízi erőművel kapcsolatos kérdésekről. Gerővel előzőleg tudatták, hogy a magyar tárgyalók elfogadták a csehszlovák félnek azt az álláspontját, amely szerint egy csatornával „a Duna vizét elviszik Csehszlovákiába, és magyarán mondva egy hosszú darabon, 45 vagy 46 kilométeren a Duna megszűnne magyar hajózható folyó lenni. Ez az úgynevezett baloldali vezetésű csatorna, amely Bratislava környékén indulna ki, és Győr fölött torkollna vissza a Dunába…”
A szó szerinti idézet igazolni látszik azt a kései vádat, amely sztálini tervnek minősíti a vízlépcsőtervet, azonban ne feledjük, hogy a „nagy tanító” ekkor már hat hete halott volt, Gerő pedig az értekezleten figyelemre méltó módon adott hangot aggályainak. A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) képviselője előadta, hogy a csehszlovákok Pozsony és Visegrád között, Komáromnál is számolnak egy vízlépcsővel, az eredetinél jóval magasabb beépített teljesítményekkel és építkezésekkel kalkulálnak, továbbá felhívta a figyelmet a terv hidrológiai veszélyeire: az Esztergomot és környékét fenyegető megemelkedő belvízre, a Duna-csatorna miatt a folyam vízhozamának, valamint a Szigetköz talajvízszintjének csökkenésére és a mindezekkel járó többletköltségekre. Az előadó figyelmeztetett arra, hogy „a csehszlovák elvtársak nem elég óvatosan számolnak, hatásfokot vagy egyéb veszteségeket nem vesznek tekintetbe”, és amikor azt mondta, a „csehszlovák fél a dunai vízi erő hasznosítását olcsó energiatermelési lehetőségnek tekinti”, Gerő közbevágott: „Mi a drága, ha ez olcsó? Feltételezem, hogy a Vág azért olcsóbb nekik.” A Duna fővonalának tervezett áthelyezését, illetve a vízmegosztás és az öntözésre szánt mezőgazdasági területek nagyságának feltűnő aránytalanságát hallván végül így fakadt ki: „Hol itt a logika? Hol itt a logika? […] Jelenleg a Duna a két ország határán folyik. Át akarják vinni a Dunát egy másik ország területére. Jogos-e, hogy azt mondjuk, a vizet azonban osszuk meg 50-50 százalékban? Ez a minimum, azt hiszem. De hogy a vizet is elvigyék, a Dunát is elvigyék, azt nem!” Az utolsóként hozzászóló Nagy Imre (júliustól ő az új kormányfő) óvatosságra inti az elvtársakat, hogy „egy kicsit messzebbre mentek, mint ahogy lehetett volna”.
Ötvenhat után egy évtizedig tartózkodó volt északi szomszédunk az „ellenforradalom” bűnébe esett Magyarországgal szemben, csak a hatvanas évek közepének nagy dunai árvizei nyomán kerültek újra tárgyalóasztalra a vízügyek. Közös erőmű építését azonban az 1968-as események megint levették a napirendről. Kilenc évvel később egyezett meg Kádár János és Gustav Husak a vízlépcsőrendszer felépítéséről, az államközi megállapodást 1977. szeptember 17-én írta alá Lázár György miniszterelnök és egy vele azonos beosztású prágai. A beruházás kapcsán megszületett a BNV mozaikszó: bős–nagymarosi vízlépcső. A munkálatok a szomszédban sokkal élénkebb ütemben haladtak, mint nálunk. Ennek oka a szlovák tagköztársaság helyzetéből fakadt. Pozsony valójában már évtizedek óta Prága alávetettségében senyvedt, gazdasága, infrastruktúrája mindinkább lemaradt a cseheké – amint a magyaroké – mögött. A szlovákoknak tehát Isten áldásaként jött a Szigetköznél hatszor nagyobb Csallóköz árvízvédelme és öntözőrendszere, a magyarlakta vidék iparosítása, új munkahelyek kínálata a fiatal szlovák műszakiaknak, az erőmű által megtermelt villamos energia, a hajózható csatorna és a zsiliprendszer használatának számított bevétele – az egész, számukra hízelgően aszimmetrikus projekt. Mindez a „kedves” magyarok rovására. Minálunk megindult a szovjet blokkon belüli relatív demokratizálódás. Az 1980-as évek elejétől az állam már nem sajátíthatott ki olyan simán ingatlanokat, mint a régi szép időkben, és az embereket elkezdték foglalkoztatni olyan ügyek is, mint a történelmi táj megóvása. Az ausztriai vízlépcsőkkel szembeni civil ellenállás hírei nálunk termékenyebb talajra hulltak, mint az osztrákokat történelmileg utáló szláv szomszédoknál. Visegrád–Nagymarosnál éppen hogy megindult az építkezés – tájrombolás –, amikor a gorbacsovi reformkor szele elfújta a terveket. Az MTA, Szentágothai János elnökkel az élén, 1985 júniusában szakmai állásfoglalásra merészkedett a politikával szemben: „El kell kerülni az Öreg-Duna – valamint mellékfolyói és mellékágai – vizének biológiai állapotromlását, és biztosítani kell annak határfolyóhoz méltóan rendezett élővíz jellegét” – fogalmaztak a tudósok, először még titkos minősítésű emlékeztetőjükben.
A „Dunasaurus” sorsát a magyarországi polgárjogi mozgalom megszületése döntötte el. A festői Dunakanyar és a szigetközi táj féltése találkozott a növekvő elégedetlenséggel a merev, ostoba, önmagát túlélt kádári hatalommal szemben, és egy táborba hozta az olyan környezetféltőket, mint a civil Lányi András, Vargha János, Sólyom László, a Fidesz első szóvivői vagy a renegát kommunista Perczel Károly. Miközben Pozsony állami és vízügyi hadai mind türelmetlenebbül sürgették az itteni építkezést, 1988. május 17-én a vízlépcső ellenzői tüntetést rendeztek a pesti Vörösmarty téren. Ötvenhat óta nem történt ilyen skandalum. Az események felgyorsultak: júniusban az Országgyűlés úgy határozott, hogy a szeptemberi ülésszakon dönt az erőműterv jövőjéről. Augusztus végétől a mindenre elszánt magyar vízügyes héják a nagymarosi tározó elárasztását forszírozták, a mind aktívabb és hangosabb tiltakozások hatására azonban a kormány, hosszú vívódás után, 1989 májusában felfüggesztette a magyar oldalon folyó munkálatokat.
Bősnél a betonszörny és a plasztikfóliával kibélelt csatorna ekkor már több mint 80 százalékban elkészült. A csehszlovákokat a magyar lépés sokkolta, ugyanakkor még elszántabbá tette, és amikor 1992 májusában hazánk egyoldalúan és véglegesen felmondta az 1977-ben megkötött államközi szerződést, Pozsony végképp bekeményített. A nyári hónapoktól rohammunkában hordták a követ az országhatáron épphogy túli Dunacsúnhoz, a keresztgáttal napról napra szűkítve az Öreg-Duna medrét az 1851,7-es folyamkilométernél, az üzemvízcsatorna felé terelve a vizet, majd 1992. október 23-án – figyelmes időzítéssel – elzárták a határfolyót. Ilyen jellegű és mértékű erőszakos, egyoldalú és öntörvényű beavatkozás a természeti környezetbe először történt kontinensünkön. A közvetlen következményekről a fent idézett szövegrészletnél többet elmond a két egymás mellett látható fotó.
A kész helyzet elé állított fiatal Magyar Köztársaság illetékesei azt sem tudták, mi tévők legyenek. Mi korábban sem zárkóztunk el az elszámolástól, s ha a (cseh)szlovákokat kár érte, nekik kellett volna jogorvoslatot keresniük. Ehelyett példátlanul önhatalmú lépést tettek. A békeszerződésekben rögzített közös államhatár pozícióját is megváltoztatták. Világnyelvekre lefordított győzelmi jelentésekkel ámították a közvéleményt, odáig merészkedve a hazugságban, hogy időben felcserélt fotópárokkal „bizonyították” a korábban száraz (!) árterek ellátását vízzel! A magyar fél már vesztes helyzetből kényszerült a hágai nemzetközi ítélőszékhez fordulni, legalább a méltányos vízmegosztás reményében. Kilencvenháromtól folyt a pereskedés, a Szigetköz vízpótlását közben szükségmegoldásokkal – fenékküszöbök építésével, szivattyúzással, a Mosoni-Dunából nyert víz átvezetésével – igyekeztek teljesíteni a magyar szakemberek. Az 1997. évi hágai döntés az Arany János-i fülemileperhez hasonló verdiktet mondott ki: a szlovák félnek gyógyírt adott a nagymarosi mű elhagyása miatti bánatára, míg nekünk megítélte az egyenlő arányú vízmegosztást az Öreg-Dunán. Az ítéletből az eltelt tíz esztendő alatt semmi sem lett. A Horn-kormány idején titkos egyezkedések folytak a magyar vízügyesek és szlovák kollégáik között, aminek kiszivárgása után, 1998 márciusában újra nagy tüntetés volt a pesti belvárosban. Egy hónapra rá megbukott az első baloldali–liberális koalíció.
A magyar közvélemény meglepően érzékenynek bizonyult a Duna ügyére, ez azonban csak a Nagymaros-mutyizások lefojtására volt elegendő. A régi Duna-mederbe ma a teljes vízhozam legfeljebb 20 százaléka jut. Az, hogy a Szigetköz nem száradt ki egészen, a Mosoni-Dunának és a magyar oldalon 1993 óta megépült mentőlétesítményeknek köszönhető. Az elszenvedett károk mégis roppant súlyosak. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2000-ben áttekintette a térség környezetvédelmi tennivalóira fordított közpénzek felhasználását: a vízügyi tárca a közvetlen vízmentésre és -pótlásra 1993 után egymilliárd forintot használt fel. Ez az összeg nem is tűnik nagynak a baj nagyságához képest, azonban a folyamatos beruházási és fenntartási költségek 2000 óta is tovább terhelik az államkasszát, emelkedő árakon. Az Öreg-Duna elterelése miatt szükségessé vált infrastrukturális fejlesztési-fenntartási feladatok további milliárdokat emésztenek fel: új utakkal, közlekedési műtárgyakkal kell pótolni a kiesett vízi forgalmat, a közúti szállítás megterheli a környezetet, a talajvízszint süllyedése miatt megváltoztak a termőhelyi viszonyok, visszaesett a hagyományos erdőgazdálkodás hozama, komoly károkat szenved a vadgazdálkodás, ezzel kapcsolatban a vadásztatás, a vízi és a horgászturizmus. A tavaszi áradások elmaradása és a vízhiány megrendítette az évszázadok alatt kialakult ökológiai-ökonómiai rendszert: a halászattal foglalkozók jó része elveszítette megélhetését. Mind többe kerül a szántóföldek öntözése. Az ÁSZ jelentése évente 55 millióra taksálta a halgazdálkodás veszteségét, félmilliárdra a földművelés többletkiadásait – 2000-ig. Azóta nem csökkentek az árak. A megbomlott biológiai egyensúly nyomán állatbetegségek ütötték fel a fejüket, a vadak körében elterjedt a májmétely, amelynek kórokozója a szárazon maradt iszapcsigákban tenyészik.
Mindezek a károk összesen is potomságnak tűnnek – persze csak pénzben kifejezve – ahhoz a 400 milliárd forinthoz képest, amennyibe a Nagymaros térségében megkezdett munkálatok és ahhoz az 500 milliárdhoz képest, amennyibe az ugyanott elvégzett helyreállítások kerültek. Ez azonban az ostoba ötlet tanulópénze, nem követelhetjük Szlovákiától az egyoldalú szerződésbontás miatt. A Szigetközt ért környezeti és gazdasági káraink számláját ellenben bízvást benyújthatnánk az egyoldalú folyamelterelés miatt. Ehhez „csak” egy megfelelő kötelességtudatú és az ország érdekeit felelősen képviselő magyar kormány kellene. Timaffy László a Duna gyermekének nevezte a Szigetközt, amelyet a hordalékából teremtett. Tizenöt esztendeje árván hagyta, igaz, önhibáján kívül. Azóta már a mostoha is nagy bajban van. Friss hírek szerint a Természetvédelmi Világalap (WWF) arra figyelmeztet, hogy a világ tíz legveszélyeztetettebb folyama egyikének, a Dunának összesen ezer kilométernyi hosszán folynak mesterséges mederátalakító munkálatok. A Dunából hamarosan élettelen hajózócsatorna válhat. A történteknek nincs tanulságuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.