M0-s: hídépítés települési aggodalmakkal

Jövő nyárra elkészül a Budapestet elkerülő M0-s út északi Duna-hídja. Hurráhangulatra azonban nincs ok, mivel az M0-s Pestről Budára tartó forgalma az elkerülő út folytatásának hiányában az amúgy is túlzsúfolt Szentendrei útra, valamint a környező településekre, Budakalászra és Ürömre zúdul majd. Ráadásul a szaktárca több száz millió forint folyósításáról is „elfeledkezett”.

Velkei Tamás
2007. 08. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az M0-s északi hídjának továbbvezető szakaszát, amely a várost elkerülő út hömpölygő forgalmát hivatott elvezetni majdan az M1-es irányába, 2003-ban kezdték újratervezni. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. honlapja szerint a 10-es és 11-es út közötti nyolc kilométeres szakasz építése az ürömiek „csökönyössége” miatt késlekedik. Az Uvaterv 1996-ban több verziót is készített a nyomvonalra, de Üröm a maga 6200 lakójával mindezt elutasította. A projektbe 2003-ban lehelt új életet a Gyurcsány-kabinet. Ám Ürömhöz mostanra Budakalász is csatlakozott, a dunai átkelőjét a mai napig hiába követelő Szigetmonostorról nem is szólva. Ugyanis egyik önkormányzat figyelmét sem kerülte el, hogy könnyen abba a csapdába eshetnek, amibe annak idején a Lágymányosi híd környékén élők: a híd elkészült ugyan, de a Pestről Budára érkező autósok elvezető utak hiányában a városrészre zúdultak.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szerződést kötött Budakalásszal, amelyben a település vállalta, hogy változtatási tilalmat rendel el a majdani elkerülő utak telkeire. Ám a forgalmat elvezető utaknak csak a tervei készültek el, a kivitelezés elmaradt. Ezután egy másik, 2006. februári szerződésben kétszázmillió forintra kapott ígéretet az önkormányzat, amiből a település forgalomcsökkentő szigeteket építhet, és felújíthatja az elhasznált, még a lovaskocsi-forgalomra tervezett útjait. Ez az összeg nem érkezett meg Budakalász folyószámlájára, Parlagi Endre polgármester ez ügyben írt levelét pedig válaszra sem méltatták.
Budakalász legszívesebben nem járulna hozzá, hogy az M0-s út északi, most még név nélküli hídját forgalomba helyezzék, de erre nincs jogi lehetősége, arra viszont igen, hogy bírósághoz forduljon, amit most meg is tesz. – A pokol kénköves tüze fog érni minket – vélekedett a település első embere arra célozva, hogy az elkerülő út terhe mellett az Árpád híd (teher)forgalmának 30 százaléka is Budakalászra zúdul majd. – Nekünk végünk lesz – mondta a Magyar Nemzetnek Üröm polgármestere, Laboda Gábor. Aki járt már Üröm központjában, tudja, a község centrumában két derékszögű, szűk kanyar nehezíti a haladást, amelyeket még a személygépkocsik is csak egészen lassan tudnak bevenni. Arra az önkormányzatnak nincs lehetősége, hogy kitiltsa a községből a kamionforgalmat, mert – mint Laboda Gábor hangsúlyozta – az Ürömöt átszelő út országos főút. Így két lehetőség maradt: vagy beterelik Budapestre a teherforgalmat, ám ebbe a főpolgármester bizonyosan nem megy bele, vagy hagyják bemenni a kamionosokat Ürömre.
Miután világossá vált, hogy az M0-s híd mindenképpen megépül, Üröm megpróbált a tárcával kötött szerződésének bírósági úton érvényt szerezni. Szerencséjükre Csillag István korábbi minisztertől részvényesi nyilatkozatot csikartak ki szerződésükre, amelynek értelmében a tárca visszavonhatatlanul kötelezi magát arra, hogy háromszázmillió forintot folyósítson az önkormányzatnak. A tárgyaláson egyértelművé vált, Kóka János tárcája nem úszhatja meg a fizetést, ezért peren kívüli megállapodás eredményeként 270 milliót átutaltak Ürömnek. Az összeget hasznosítva a község megpróbálja erejéhez mérten felkészülten várni az autóforgalmat, ezért elkezdték felújítani az M0-sra vezető belső mellékutakat, ezekből kettőt már át is adtak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.