Nem akarnak spórolni a tárcák

Január előtt aligha léphet életbe a költségvetési szervek gazdálkodásáról szóló új törvény. A minisztériumok nem sietnek az előkészítéssel.

Szabó Eszter
2007. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erőltetett jogalkotási menetrend folyik a Pénzügyminisztériumban: a tárcának az őszi kormányzati jogszabályok majdnem felét kell elkészítenie, ami már önmagában sem kis feladat, de a munkát nehezíti, hogy a minisztériumok korántsem mutatkoznak segítőkésznek az őket érintő takarékossági elképzelések elfogadásában. Mivel a költségvetési szervek gazdálkodásáról szóló új törvény számos szigorítást tartalmaz, úgy tűnik, a tárcáknak nem áll igazán érdekükben a jelenlegi, meglehetősen átláthatatlan rendszer megváltoztatása. Az, hogy az egyeztetéseket a tárcák lassították, kiderül az Index internetes portál birtokába került pénzügyminisztériumi dokumentumból is, amely szerint a költségvetési intézményeknek már szeptember elsejétől a szigorú spórolás jegyében kellene működniük, de az most már biztos, hogy a bevezetés csúszni fog.
Ezzel kapcsolatban Pichler Ferenc, a pénzügyi tárca sajtóosztályának vezetője lapunkat tegnap úgy tájékoztatta, hogy ősszel már az Országgyűlés elé kerülhet a szóban forgó törvény, s várhatóan még az idén elfogadja azt a parlament. Mindez azt valószínűsíti, hogy a spórolás korszaka legfeljebb jövő év elején köszönthet a minisztériumokra. Úgy tudjuk, eddig már több államigazgatási egyeztetés történt a pénzügyi tárca és a többi minisztérium között, ám a jövő évi költségvetés tervezésének egyre szorítóbb határideje miatt a probléma most kiújulni látszik.
*
Információink szerint így a tárcáknak nemcsak a jövő évi előirányzatokat kell elküldeniük a PM-nek – mai határidővel –, hanem a 2011-ig szóló irányszámokat is ki kell dolgozniuk. A minisztériumok most azért is óvatosak, mert a megszabott számokat – amelyek a támogatási összegeket is tartalmazzák – később önállóan már nem módosíthatják, mert mindenféle változtatáshoz a kormány külön engedélye lesz szükséges.
A szaktárca javaslata szerint a jövőben szigorú előírások lennének érvényesek a költségvetési szervek jogállásával, alapításával és megszüntetésével kapcsolatban, így meg kellene indokolni például, hogy egy adott, közpénzből gazdálkodó intézmény mire kívánja elkölteni az igényelt adóforintokat. Az indítvány jelentősen megkönnyítené a szervezetek megszüntetését, a takarékossági intézkedéseken túl valószínűleg ez a pont sem aratott osztatlan sikert a minisztériumok körében. Az erre vonatkozó javaslat szerint a jövőben nem lenne magától értetődő, hogy egy adott évben működő állami szerv a következő évben is fennmarad. Az adott közfeladat ellátásáért versenyezhetnének az intézmények, azaz valamelyik akár meg is szűnhet, ha valaki elnyeri előle a megbízást.
A törvény hatálybalépése után az elbocsátásokkal kapcsolatos szabályozás is szigorodik: a pénzügyi tárca indítványa szerint a leépítés áldozatául esett köztisztviselő bérét ezentúl vissza kellene adni a büdzsének, vagyis az elbocsátások nyomán felszabaduló bértömeget nem lehetne szétosztani a munkahelyüket megtartók között. A jelenlegi szabályozás még az egész kollektívára vonatkozó bér összegét határozza meg, így ha ma elküldenek egy alkalmazottat, annak fizetése a költségvetési szervnél maradhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.