Teli zsák

György Zsombor
2007. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét reklámkampányhoz adta arcát az immár csak „szovjet haknikirályként” emlegetett Mihail Gorbacsov. A Szovjetunió egykori elnöke ezúttal nem egy étteremlánc, hanem az elegáns és méregdrága táskáiról, bőröndjeiről ismert Louis Vuitton cég felkérésének tett eleget, több százezer eurós honoráriumért.
A pizzához képest előrelépés – értékelték a szaksajtóban a hírt, miszerint Mihail Gorbacsov, a Szovjetunió első és egyben utolsó elnöke szeptembertől a Louis Vuitton új arca lesz. A francia divatcég választása érthető, elvégre a birodalom egykori első embere bő tíz esztendeje sokat hozott a Pizza Hut konyhájára, amikor nem csekély gázsiért arcát adta az akkor már Moszkvában is terjeszkedő globális étteremlánchoz. A reklámkampány szépséghibája mindössze az volt, hogy bár a filmet az orosz fővárosban forgatták, azt végül éppen ott, Gorbacsov hazájában nem mutatták be. A jóindulatú kommentárok szerint azért, hogy az államférfiaktól nem éppen megszokott szerepvállalás ne halványítsa el szülőföldjén a peresztrojka atyjának érdemeit. Valójában azonban ennek éppen a fordítottja igaz: a Pizza Hut nem akart rontani imázsán az Oroszországban rendkívül népszerűtlen Gorbacsovval.
Nyugaton azonban a „szovjet haknikirályt” – aki jó pénzért, állítólag százezer dollárért bárhol, akár Horn Gyula születésnapján is szívesen fellép – továbbra is kedvelik, s hiába gúnyolták, az 1,2 millió dolláros költségvetéssel forgatott pizzás reklám kasszasikert hozott a hajdani szögesdróton túl. Mihail Gorbacsov ráadásul ezt követően – legújabb, az utazásra összpontosító szerepvállalását szinte előkészítve – az osztrák államvasutakat, az ÖBB-t népszerűsítette.
Ezen előtörténet ismeretében érkezett a felkérés az 1854-ben útiládák gyártójaként indult Louis Vuitton részéről. Pietro Beccari, az új arculatát formáló francia cég marketingigazgatója a Kommerszant című orosz lapnak azt nyilatkozta, „az utazás művészete” elnevezésű kampány „a személyiség utazásának” az ötletére épül, vagyis a reklám az egyén, jelen esetben Gorbacsov életében és környezetében végbement változásokra utal. A hamarosan magazinok lapjain visszaköszönő felvételen a volt elnök a berlini fal maradványai előtt elhaladó, a szovjet időkre emlékeztető régi fekete limuzin hátsó ülésén foglal helyet, balján elegáns utazótáskájával. A kampány az asszociációra épít, az utazás – amelyhez nélkülözhetetlen egy jó táska – az élettel, a nagy átalakulásokkal áll párhuzamban. Nem a termék a központi elem, az csak része a történetnek, hasonlóan az Andre Agassi, Steffi Graf házaspár és a Catherine Deneuve szerepeltetésével készült hirdetésben. A teniszező páros a képen egy New York-i hotelszobában ölelkezik kicsomagolatlan bőröndjei mellett, míg a francia színészcsillag a párizsi Austerlitz pályaudvaron várakozik egy gőzmozdony előtt, utazótáskáján ülve.
A francia cég az utóbbi években kifejezetten a divatiparra koncentrált, termékeivel a nyugati elitet célozta meg, arcai pedig olyan modellek voltak, mint Jennifer Lopez, Uma Thurman, Scarlett Johansson, Gisele Bündchen vagy Eva Herzigova, akik élénk táskákkal, feltűnő szőrmékben pózolva népszerűsítették a Louis Vuittont. A cég marketingesei az új kampányban inkább a visszafogott eleganciára helyezik a hangsúlyt, s mint Beccari a New York Timesnak kifejtette, luxustermékükkel az orosz és a kínai piacot is meg akarják hódítani. Gorbacsov gázsijának összegét titokban tartják, mint ahogyan Andre Agassi, Steffi Graf és Catherine Deneuve tiszteletdíját sem verték nagydobra, ám a szakemberek szerint a honoráriumok fejenként több százezer euróra tehetők. A volt szovjet elnök a pénzt állítólag a Gorbacsov-alapítvány kiadói tevékenységének finanszírozására fordítja, de a Louis Vuitton a kampány során pénzt adományoz az egykori amerikai alelnök, Al Gore által indított klímaprojekt számára, és támogatja a fenntartható fejlődést elősegíteni hivatott, Gorbacsov alapította Zöld Keresztet is.
A francia cég marketingpolitikája jó példa arra, miként fordul a nyugati luxusipar mindinkább kelet felé, elvégre az egykor zárt világban – főként az olajnak köszönhetően – immár igen jelentős piacuk épült ki az elegáns és fényűző termékeknek. A vadkelet újgazdag hősei, pontosabban oligarchái pedig előszeretettel fitogtatják gazdagságukat és hatalmukat, ami méregdrága autókban, karórákban, öltönyökben és táskákban ölt testet. Ezek az emberek nem a Pizza Hutban étkeznek, a Gorbacsov nevéhez kötődő és sokak számára még nagyobb nyomort hozó rendszerváltás pedig számukra igazi sikertörténet: a szabad rablás és vagyonátmentés korszakának kezdete. Meglehet, a Gorbacsov által népszerűsített luxustáskákra azok is felfigyelnek, akikkel a volt szovjet elnök legutóbb Budapesten mutatkozott egy társaságban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.