Veszélyben a Kálvin téri templom

Szívszorító a budapesti Kálvin téri református műemlék templom látványa. Az épület homlokzati oszlopsora fagerendákkal aládúcolva, a lezárt főbejárattól egy–három méterre szakadék: a 4-es metró állomásának munkagödre. A nyomvonal – a megerősítési munkálatok ellenére – a templom épségét, a médiahíradások egy része pedig az egyházközség presztízsét kockáztatja.

Joó István
2007. 08. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki a Kálvin tér szomszédságában él, annak másfél hónapja állandó földrengésérzete van. Okkal. Jó darabon szét kell verni a hetvenes években épült 3-as metróállomás bombabiztosnak szánt vasbeton falát ahhoz, hogy helye legyen a 4-es metró állomásának is. A véglegesített nyomvonal miatt szintén sokat szenved a Kálvin téri református egyházközség. Az irdatlan munkagödör a klasszicista templom északnyugati sarkától például egy méterre van. Az épületbe hosszú kerülő úton, a Török Pál utca felől lehet bejutni. A belső tér legalább egyharmaddal csökkent. Páll László lelkipásztor beszámolója szerint az istentiszteletek a megszokott orgonakíséret nélkül zajlanak, koncerteket nem lehet tartani, 20-30 százalékkal esett a látogatók száma és ennek nyomán a perselypénz, 15 előjegyzett esküvőből csak három valósult meg a nyáron.
A gyülekezeti tagok persze a műemlék templom sorsáért aggódnak leginkább.
– Velünk annak idején nem egyeztetett a főváros a metróépítés nyomvonalának tervéről, de a kivitelezőre nem lehet panaszunk, felelősen gondolkodik, minimalizálni igyekszik a templomi károk kockázatát – szögezi le a parókus lelkész. Láczai Szabó Tibor gondnokkal közösen felidézik, hogy az alvállalkozókkal építtető SwO Metro4 „Kálvin tér” Építő Kkt. a múlt év végén és ez év elején felmérette a templom állapotát. A falak terhelhetőségére vonatkozó riasztó diagnózis nyomán nyáron megkezdődtek az 1816–1830 között téglából és mészkőből épült templom megerősítő munkálatai. Ha ezek nem fejeződnek be az állomás résfalának megépítése előtt, mindenekelőtt a toronnyal és a főhomlokzati portikusszal történhetne tragédia. Először is a föld templom felőli megindulását kellett kivédeni, tekintettel a 3-as metróállomás falának bontására. Injektált betonfal, U alakú vasbeton köpeny a főbejárat felől, a templomhajó és a toronyfal megerősítése – íme a lassan befejeződő fő hadműveletek.
Közben megindultak a sajtópletykák. Mintegy szinkronban azokkal a nyár eleji hírekkel, hogy további húszmilliárd forint kell a teljes 4-es metró építéséhez, vagyis a várható összköltség elérheti az 500 milliárdos „pszichológiai tűrésküszöböt”. Az elmúlt hetek világossá tették a metróépítés uniós támogatásának kétségeit is, illetve hogy máris csúsznak a kivitelezés határidői. – Nem volt alapozása a Kálvin téri templomnak – röpítette világgá az álhírt a Blikk június végén. A gyülekezeti gondnok ezt cáfolta: „Ha nem lenne a templomnak 4,5 méter mély és 1,5 méter széles alapja, nem bírt volna ki csaknem két évszázadot.” Más kérdés, hogy a korabeli hívek nem számoltak a mai forgalommal és mélyépítésekkel. A Népszabadság azt állította, „a templom orgonája annyira elhasználódott, hogy egyszerűen szétporladt, amikor arrébb akarták helyezni”. Ebből csak annyi igaz, hogy a műemlék orgona egy részét, ami átnyúlt a torony terébe, a megerősítési munkálatok miatt ideiglenesen le kellett szerelni, de az alkatrészek köszönik, jól vannak.
Olyan sugallatok is hallatszottak a kormány közeli médiában, hogy az egyházközség az elmúlt évtizedek során homokba dugta a fejét a sürgető felújítási feladatok elől. A gyülekezet gondnoka viszont elmondja, nagy becsben tartott épületüket időről időre felújították. Legutóbb 2000-ben zajlott le 40 milliós renoválás, fele részben saját erőből, a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői tervei alapján. Megint csak visszás sajtóhíradások születtek – ezúttal Becker László metróbiztos nyilatkozatai nyomán – arról, hogy a templom megerősítésének finanszírozásából netán kiveszi a részét a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal és az egyház is. Az egyházvezetés azonban leszögezi: a gyülekezetnek érvényes szerződése van az SwO Metro4 „Kálvin tér” Építő Kkt.-val arról, hogy a történelmi épület jelenleg szükséges megerősítési munkálatainak költségét az építtető állja.
– Sajnos, a média kampányszerű érdeklődése azt a látszatot keltette, mintha a templom állapota miatt vagy akár a reformátusok állítólagos gondatlansága okán dagadnának a metróépítés általános ráfordítási költségei – összegez Páll László lelkipásztor. – Pedig a templom megerősítési munkálatai csak az itteni állomásépítés tervezett költségeinek másfél százalékát teszik ki. A reformátusok sóhajai csak erősödhetnek a jövőben. Az új metróállomás résfalának építése és a fúrópajzs az eddigieknél sokkal nagyobb földmozgásokat okozhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.