Aki a Kálvin tér szomszédságában él, annak másfél hónapja állandó földrengésérzete van. Okkal. Jó darabon szét kell verni a hetvenes években épült 3-as metróállomás bombabiztosnak szánt vasbeton falát ahhoz, hogy helye legyen a 4-es metró állomásának is. A véglegesített nyomvonal miatt szintén sokat szenved a Kálvin téri református egyházközség. Az irdatlan munkagödör a klasszicista templom északnyugati sarkától például egy méterre van. Az épületbe hosszú kerülő úton, a Török Pál utca felől lehet bejutni. A belső tér legalább egyharmaddal csökkent. Páll László lelkipásztor beszámolója szerint az istentiszteletek a megszokott orgonakíséret nélkül zajlanak, koncerteket nem lehet tartani, 20-30 százalékkal esett a látogatók száma és ennek nyomán a perselypénz, 15 előjegyzett esküvőből csak három valósult meg a nyáron.
A gyülekezeti tagok persze a műemlék templom sorsáért aggódnak leginkább.
– Velünk annak idején nem egyeztetett a főváros a metróépítés nyomvonalának tervéről, de a kivitelezőre nem lehet panaszunk, felelősen gondolkodik, minimalizálni igyekszik a templomi károk kockázatát – szögezi le a parókus lelkész. Láczai Szabó Tibor gondnokkal közösen felidézik, hogy az alvállalkozókkal építtető SwO Metro4 „Kálvin tér” Építő Kkt. a múlt év végén és ez év elején felmérette a templom állapotát. A falak terhelhetőségére vonatkozó riasztó diagnózis nyomán nyáron megkezdődtek az 1816–1830 között téglából és mészkőből épült templom megerősítő munkálatai. Ha ezek nem fejeződnek be az állomás résfalának megépítése előtt, mindenekelőtt a toronnyal és a főhomlokzati portikusszal történhetne tragédia. Először is a föld templom felőli megindulását kellett kivédeni, tekintettel a 3-as metróállomás falának bontására. Injektált betonfal, U alakú vasbeton köpeny a főbejárat felől, a templomhajó és a toronyfal megerősítése – íme a lassan befejeződő fő hadműveletek.
Közben megindultak a sajtópletykák. Mintegy szinkronban azokkal a nyár eleji hírekkel, hogy további húszmilliárd forint kell a teljes 4-es metró építéséhez, vagyis a várható összköltség elérheti az 500 milliárdos „pszichológiai tűrésküszöböt”. Az elmúlt hetek világossá tették a metróépítés uniós támogatásának kétségeit is, illetve hogy máris csúsznak a kivitelezés határidői. – Nem volt alapozása a Kálvin téri templomnak – röpítette világgá az álhírt a Blikk június végén. A gyülekezeti gondnok ezt cáfolta: „Ha nem lenne a templomnak 4,5 méter mély és 1,5 méter széles alapja, nem bírt volna ki csaknem két évszázadot.” Más kérdés, hogy a korabeli hívek nem számoltak a mai forgalommal és mélyépítésekkel. A Népszabadság azt állította, „a templom orgonája annyira elhasználódott, hogy egyszerűen szétporladt, amikor arrébb akarták helyezni”. Ebből csak annyi igaz, hogy a műemlék orgona egy részét, ami átnyúlt a torony terébe, a megerősítési munkálatok miatt ideiglenesen le kellett szerelni, de az alkatrészek köszönik, jól vannak.
Olyan sugallatok is hallatszottak a kormány közeli médiában, hogy az egyházközség az elmúlt évtizedek során homokba dugta a fejét a sürgető felújítási feladatok elől. A gyülekezet gondnoka viszont elmondja, nagy becsben tartott épületüket időről időre felújították. Legutóbb 2000-ben zajlott le 40 milliós renoválás, fele részben saját erőből, a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői tervei alapján. Megint csak visszás sajtóhíradások születtek – ezúttal Becker László metróbiztos nyilatkozatai nyomán – arról, hogy a templom megerősítésének finanszírozásából netán kiveszi a részét a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal és az egyház is. Az egyházvezetés azonban leszögezi: a gyülekezetnek érvényes szerződése van az SwO Metro4 „Kálvin tér” Építő Kkt.-val arról, hogy a történelmi épület jelenleg szükséges megerősítési munkálatainak költségét az építtető állja.
– Sajnos, a média kampányszerű érdeklődése azt a látszatot keltette, mintha a templom állapota miatt vagy akár a reformátusok állítólagos gondatlansága okán dagadnának a metróépítés általános ráfordítási költségei – összegez Páll László lelkipásztor. – Pedig a templom megerősítési munkálatai csak az itteni állomásépítés tervezett költségeinek másfél százalékát teszik ki. A reformátusok sóhajai csak erősödhetnek a jövőben. Az új metróállomás résfalának építése és a fúrópajzs az eddigieknél sokkal nagyobb földmozgásokat okozhat.

Magyar Péter nem vette észre, hogy saját magát ássa el