M, mint Mozart, N, mint náci

Ókovács Szilveszter
2007. 09. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden kornak vannak színpadi közhelyei. Hát még a halmozottan hátrányos, nehezebben mozduló, partitúrák time code-jához kötött operaszínpadon! A második világháború utáni Új Bayreuthig kellett várni, hogy a ceremoniális-mitologikus játékmód agyonromantizált kellékei a raktárban végezzék. Valahogy rendre elfut az idő, a művészet és az élet változékonysága az opera mellett.
A hetvenes évektől divatba jött nácikkal elbáboztatni az irodalmat. Nézem a zürichi operaház friss, zeneileg szinte szeplőtlen Mozart-adaptációját, és mintha évtizedekkel pörögne vissza a naptár. A Titus kegyelme, ez a kései remekmű, az utolsó opera seria, az ókori hősöknek rezignált búcsút mondó darab a fasizálódó Olaszország karaktereinek terepe lenne?
Nos, Jonathan Miller koncepciója e kiapadt forrásból táplálkozna. A bizonytalan jellemű Titus Vespasianus – akit bár mindenki megvezet, mégiscsak diktátor – eleve gyanús: elege van a szenátusból, és csíkos öltönyben járatja szemre is életfogytiglant érdemlő embereit. Hol antantszíján s tányérsapkáján csillan a fény, hol nyárias vászonöltönyben ereszkedik rendezett népe körébe. Jonas Kaufmann a hangilag nem vészes, ám látványos címszerepet meggyőzően, világszínvonalon énekli: a harmincas slank tenor még egy csipet Perón-reminiszcenciát is hordoz megjelenésében – hogy minden jól összekavarodjon. Az intrikus delnőt, Vitelliát a szabálytalan arcú Eva Mei bravúrozza el, magasságai Gruberova telibe talált csúcshangjait idézik – ha Ava Gardnert maszkíroztathatna belőle, bizonnyal megtenné a rendező.
A harmadik sztár, a bolgár mezzo Vesselina Kasarova autonóm éneklésével tűnik ki: Sextus népszerű rondójának frázisai néha a semmibe kolorálnak, annyi hirtelen pianóval dolgozik. De nála az hallik, ami arcán is látható: a meghasonlott, csaknem megőrülő szerelmes férfi – hisz nadrágszerep ez. Anniusé is az, Liliana Nikiteanut csak azért nem felhőtlen hallgatni, mert százhúsz százalékon kell erőltetnie lírai adottságait e drámai közegben. Az utolsó pötty e Franz Welser-Möst dirigálta, lemezképes produkción, hogy a Ben Affleck-arcprofilú, de stílusmészáros Günther Groissböck felléptetése Publióként több mint hiba.
Kidomborított fafúvóállásokkal, precízen együtt tartott hegedűkkel pompáz a világ tetején e svájci együttes és karmestere, ám a színpadi felfogás képtelen ide felzárkózni. Amit még nem hallottam soha: a Titus secco recitativóit jelentős húzásokkal, prózában (!) adják. Ráadásul olyan színpadias gustóval deklamál mind a hat énekes (egyikük anyanyelve sem olasz), hogy hiába a tegnapba modernizált Bauhaus-környezet, legalább száz év előtt járunk megint, a nagy rökönyök ma rökönyítő gesztus- és gusztusvilágában. A stilizált beszéd prózára váltása azért is problémás, mert pantallóba bújtatott nadrágszereplők, tehát nőies kvázi férfiak is fellépnek itt: lenyomott gégével tettetett dialógjuk duplán megmosolyogtató.
Megint egy operaprodukció tehát, amely képtelen az összművészeti követelménynek megfelelni: hallani kellemes, látni felesleges. Sajnos a neves melegvédő és anti-antiszemita direktor szerelmes ebbe az ósdi, saját idomaira absztrahált közhelybe. Egyre jó: megmutatja, hogy oltódik a heti rendes nácizás – teremtő képzelet híján – terméketlen nárcizmusba.
(Mozart: La clemenza di Tito – Kaufmann, Mei, Kasarova/Welser-Möst; EMI, DVD, 2007.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.