Gyalogbéka

Seszták Ágnes
2007. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Na, ki van lejjebb a bányász béka fenekénél? Hát a gyalogbéka. Ezzel az intelligens metaforával magamat és sorstársaimat aposztrofálom. Mi vagyunk a gyalogosok. Magyarország többségi kisebbsége. Ha ma kézbe veszik Móricz Zsigmond Gyalogolni jó című művét, jókat kacaghatnak rajta: „Ugyan, tata, gyalogolni kifejezetten lúzer dolog, a vesztesek tevékenysége.” Végh Alpár Sándor kollégám büszke, hogy mint riporter körbegyalogolta Magyarországot. Szegény, hát nem volt pénze kocsira, vonatra, helikopterre? Cöcöcö, micsoda különcködés, gyalog?
Az egész közgondolkodás a géperejű járművek használatára biztat. Már hajnalban hallhatunk a dugókról, az autóbalesetekről, a gyorshajtókról, az útlezárásokról, a kamionforgalomról, az autópályák zsúfoltságáról, drágaságáról, építéséről, átadásáról. Mintha az egész hasznos életünk a gépkocsiba való be- és kiszállásról szólna. Azt mondja a riporter, a politikus, a kolléga, a férj a feleségnek: „Amikor a kocsiban vezetés közben hallgattam a rádiót…” Akkor tudomásul vesszük, hogy az illetőnek van kocsija, és abban van rádiója.
Nem jutott volna eszembe gyalogos voltom, ha egy hét alatt kétszer is nem kérdezik meg tőlem, van-e jogosítványom. És amikor azt felelem, hogy nincs, jár mellé egy lesajnáló pillantás. A lúzer, a vesztes, akinek még autója sincs. Amerikában, belátom, ilyen nem létezik, de egyelőre Magyarországon lakunk, ahol nem kötelező autón járni.
Bár nagyon sokan szeretnék, ha a gyalogosok eltűnnének Budapest utcáiról. Na jó, a Várban megtűrjük a külföldit, de a város nem az övék. Itt van autómentes nap, autósnap, autószalon, benzinkút számolatlan, autószerviz meg a többi. Örökké sajnálkozunk, hogy szegény autósok nem tudnak parkolni, nincs elég szabad hely, hogy keskenyek az utak, hogy bandák lopják a kocsikat, hogy gyenge az aszfalt minősége meg egyebek.
Még nem hallottam olyanról, hogy a gyalogosokat szánta volna valaki, hogy gyalogosszövetség, gyalogoskamara vagy gyalogos-szakszervezet tiltakozna. A mi státusunk itt, Demszky Gábor lezüllött városában a megtűrt vesztesek státusa. A gyalogjárda, gondolnánk, azért van, hogy a gyalogos azon járjon. Először is a gyalogjárda merő kutyagumi, jobb, ha a gyalogos a földre sütött szemmel közlekedik. Az sem jó. A gyalogjárdán keresztül-kasul parkolnak az autók, csak bakugrásokkal lehet kikerülni őket, babakocsival meg sehogy, plusz ott vannak a Demszky által levert karók, amelyek este különösen tréfásak, amikor valaki nagyot koppanva átesik rajtuk. Ha mindent sikerül kikerülni, akkor a gyalogos végre kifújná magát, bámészkodhat, nézheti a szembejövőket, a kirakatokat. Sétálhat. Nem lehet. Amióta Demszky Gábor ráuszította a biciklistákat a járdákra, életveszély gyalog járni. A biciklisek úgy vélték, szabad prédát kaptak a gyalog járókban. Szélsebesen és agresszívan hajtanak bele a gyalogostömegbe, felborítva babakocsit, elgázolva járókelőt, elsodorva táskákat, csomagokat. A közlekedési lánc utolsó előtti szemei, akik a gyalogosban személyes ellenséget látnak, mert őket meg az autósok utálják masszívan.
Komoly társadalmi vita folyt arról, szabad-e a városképet kitelepült kávézókkal elcsúfítani (!). Nem akartak engedélyt adni az utcai teraszoknak. A mi érdekünkben. És ki kér engedélyt arra, hogy a keskeny gyalogjárda autóktól szabadon hagyott részén szemeteskonténerek, kukák, munkagépek, csövek, téglák, hajléktalanpaplanok, csontok és szél kergette nejlonzacskóerdők tanyázzanak?
A gyalogos megtűrt személy, a járda csökevény, amit később felváltanak nagy alakú sakktáblára, ahol a gyalogok csak egyet léphetnek. Előre meg hátra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.