„Kisebbségek történelmi települése”

Bár a csaknem húsz éven átívelő alkotmányos mulasztás tényével mindenki tisztában van, a kisebbségi képviselet ügyén dolgozó közjogi munkacsoportnak mégsem sikerül egyezségre jutnia még a törvénymódosítás egyes elemei kapcsán sem. Megoldásként felmerült a sokat vitatott névjegyzék kényes kérdéskörének segítésére a kisebbségi képviselet és a „kisebbségek történelmi települése” fogalom összekapcsolása is.

Kiss Anita
2007. 11. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fél éve kezdte meg működését a Miniszterelnöki Hivatal kisebbség- és nemzetpolitikáért felelős szakállamtitkársága mellett tevékenykedő munkacsoport. Munkájukban részt vesz az országos kisebbségi önkormányzatok vezetőiből alakult kisebbségi kerekasztal és a kisebbségi ombudsman, Kállai Ernő is.
A parlamenti képviselet elemeiről, a kedvezményes mandátum visszaállíthatóságáról, az átalakult kisebbségi önkormányzat típusáról és számos egyéb kérdésről eddig nem tudott a munkacsoport megállapodni. Abban viszont már konszenzus mutatkozik, hogy a munkájukat segítő kisebbségi kerekasztal részvevői az Ombudsmani Hivatal képviselettel kapcsolatos javaslatát többségében támogatják. Eszerint választásokkor a kisebbségi választópolgár három voksot adhat le. Ebben az esetben a többes szavazat kiváltása egy új, önálló kisebbségi választójogi rendszert kíván meg. Fontos elemként jelenik meg a választói jegyzék alkalmazása, és a kisebbségi választásokat a parlamentihez képest fél évvel eltolnák. Így lehetővé válna, hogy a kisebbségek egy napon válasszák meg a parlamenti képviselőjüket és a kisebbségi önkormányzat tagjait.
A másik ombudsmani javaslat szerint a névjegyzékbe vett választópolgárnak kellene eldöntenie, hogy a területi pártlistára vagy a kisebbségi listára adja-e le szavazatát. Tehát kérdéses még, hogy a kisebbségi névjegyzéken szereplő választópolgár a többségi választópolgárhoz képest eggyel több vokssal élhet-e vagy ugyanannyival. Ha kettővel, akkor a területi lista szavazatának fejében voksolhat a kisebbségi parlamenti listára.
A szabályozással szemben az Ombudsmani Hivatal hármas követelményt támaszt. Eszerint a törvénynek reális esélyt kell biztosítania mind a 13 kisebbségnek a mandátumszerzésre. A kisebbségi közösségnek kell megválasztania a parlamenti képviselőket úgy, hogy közben meghatározott kedvezményeket vesz igénybe. Az így megválasztott országgyűlési képviselőket azonos jogok illessék meg. Ehhez a hivatal egyetlen megszorítást rendel: a képviselők csak a kisebbségi pártok frakciójához csatlakozhassanak. Kényes kérdésnek számít a kisebbséghez tartozás követelményeinek pontos meghatározása is. Ezért vetődhetett fel megoldási alternatívaként az a lehetőség, hogy a „kisebbségek történelmi települése” fogalom köré telepítenék a kisebbségi névjegyzék kérdéskörét. A „kisebbségek történelmi települése” fogalom új elemként jelent meg. Lényege, hogy listáznák a településeket aszerint, hogy van-e a településen kisebbségi infrastruktúra, oktatási, kulturális intézmény, civil szervezet vagy kisebbségi önkormányzat, illetve figyelembe vennék a népszámlálási adatokat is.
A Miniszterelnöki Hivatal kisebbség- és nemzetpolitikáért felelős szakállamtitkársága mellett működő közjogi munkacsoport feladata a kisebbségek parlamenti képviseletének megoldása, a 2006-ban átgondolatlanul módosított kisebbségi törvény teljes körű hiányosságainak orvoslása, illetve az önkormányzatiság jogi szerepének tisztázása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.