A filmrendező összeomlása

Hajdu Szabolcs elkészítette három és feledik alkotását, hiszen a Macerás ügyek, a Tamara és a Fehér tenyér után az Off Hollywood csak amolyan fél film: nagyjátékfilmnek kevés, kisjátékfilmnek hosszú. A kamera egy napon keresztül egy filmrendezőnőt követ, aki csalódik, dühbe gurul, elbukik, majd elszalad – ám ez csak keveseket érdekel.

Muray Gábor
2007. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet hümmögni, de nem sikerült Hajdu Szabolcsnak, ami Török Ferencnek igen: az Overnight huszonnégy órán át egy tőzsdecápát mutat, aki éppúgy, mint Hajdu rendezőnője, csak sodródik Budapesten, de sodródása elmond mindent a teljesen életidegen pénzvilágról. Az Overnight környezete, jeges, fémes, üveg fedte metropolitán tája szereplővé lép elő, a film tónusait erősíti a harmadik évezredbeli zene, a hősök – az antihősök – csak lebegnek a felszínen, és bármilyen furcsa, de ez a felszínes sodródás, lebegés adja a mű mélységét, és lesz összességében az Overnight hibátlan – és világszerte érvényes – lélekállapotfilmmé.
Az Off Hollywood indíttatása persze más: Török Ferenccel ellentétben Hajdu Szabolcs a saját világáról, világunkról beszél: a kis magyar filmgyártásról, amelyben egy fiktív figura, bizonyos Bódi Adél – bemutató előtt álló rendező lány – saját és környezete kisstílűségétől való undorában összeroppan. A Garaczi László Április című írásából született, teljesen átdolgozott forgatókönyv Fliegauf Benedek Rengetegjének szituációira emlékeztető, szándékosan szánalmas dialógokra, ügyetlen beszédekre, a kereskedelmi rádiókból jól ismert, pocsék interjúkra – rögtönzésekre – épül; precízen megfigyelt és viszszaadott élethelyzeteket köt össze, sajnos gyengén. A tükörben ott vagyunk mi, akik ebben a fészkes fővárosban így-úgy kapcsolódunk a filmhez, átérezzük Bódi vívódását a premierje előtt, érezzük a díszvetítés izzadtságszagát, ismerjük a kifizetetlen stábtagok haragját, a – hollywoodi szemszögből meglehetősen provinciális – producerek tébláboló igyekezetét… De azokon kívül, akik ennek a történetnek részesei, érdekel-e valakit az Off Hollywood? A budapesti „filmcsinálás” belterjességére megint csak a belterjesség a válasz, hiányzik most Hajduból Török távolságtartása, amit ő érez, nem érezzük mi odalent, a nézőtéren, s így Bódi Adél összeroppanása is teljesen hidegen hagy minket. Az Off Hollywood is lélekállapotfilm akar lenni, ám mivel nincs más – nincs táj, hang, szag, érzet –, csak a sztori valós kínja, unatkozni kezdünk. Amikor Bódi, azaz Török-Illyés Orsolya (Hajdu felesége) gyönyörűen kiszalad a film végén a történetből, nem bánjuk, fusson. Hajdu Szabolcsban ennél jóval több van (ott a felejthetetlen, bájos Tamara, az agyondíjazott Fehér tenyér), csak ez a jóval több most beszorult a kisstílű magyar filmgyártás kalodájába.
(Off Hollywood – színes magyar film, 80 perc. Rendezte: Hajdu Szabolcs. Forgalmazza a Hungarotop.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.