Durvul a helyzet Pécsett – igaz, már tavaly nyáron gyűltek a viharfelhők az EKF felett, amikor júniusban lemondott Takáts József, akire tulajdonképpen mint a pályázat szellemi atyjára tekintett mindenki. Ő azzal indokolta távozását, hogy a város vezetése nem akarja kiengedni a kezéből a szakmai döntéseket, bizalmatlan a civilekkel, a szakmával szemben, a kritikákat pedig nem hallja meg.
Fél évvel később felmondott Tarróssy István is, aki szintén az egyik legismertebb résztvevője volt a nyertes pályázatot kidolgozó csapatnak. Ő akkor azt mondta, azért áll fel, mert az irányítási struktúrában nincsenek tisztázva a felelősségek és a kompetenciák. Ráadásul egy olyan szereplő, a Hungarofest Kht. is belépett a lebonyolításba, amely teljesen független Pécstől, viszont közvetlen kormányzati irányítás alatt áll (ez a cég köthet majd meg minden programszerződést 2006 és 2010 között).
Nem sokkal később új irányító testület állt fel, amelynek élére Kiss Tibor, a helyi kommunális cég vezetője került – mellé Méhes Mártont kérték fel művészeti vezetőnek, míg Freivogel Gábor lett az építészeti vezető.
A nyáron újabb fordulat következett: Kiss alig fél év után távozott posztjáról, sokak számára alig hihető módon túlzott elfoglaltságával indokolva lépését. A hulladékgazdálkodási igazgató akkor úgy fogalmazott, mostantól olyan vezetőre van szükség, aki a kormányzati és önkormányzati szereplők közötti kapcsolat további erősítésében, koordinációjában vállalhat nagyobb szerepet.
A szervezet azonban, amelyet Kiss látni szeretett volna, nem sokkal később már bomlásnak is indult.
A távozók sorába az építészeti igazgató is belépett: Freivogel Gábor székét egy holland lapban megjelent néhány kritikus mondata borította fel: ő ott úgy nyilatkozott, hogy „az ész évekkel ezelőtt elhagyta már a várost”, illetve hogy „a város vezetése egy rémálom”.
Az ügy következménye az lett, hogy az építészeti igazgatói státust megszüntették, helyette egy szakmai bizottságot állítottak fel. A megüresedett általános igazgatói posztra Tasnádi Péter polgármester javaslatára Mészáros András, az egyik dohányipari nagyvállalat kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatója került.
Mészáros már érkezésekor bírálta a művészeti igazgató, Méhes Márton tevékenységét, mondván, nem ért egyet azzal, ahogyan a direktor az EKF kulturális szakértői szervezeteit – tegyük hozzá, még az ő érkezése előtt – összeállította.
Időközben Mészáros a város alpolgármesterével, Gonda Tiborral is összerúgta a port: Gonda ugyanis kérdőre vonta őt, többek között a kht. működésével és az általa kiosztott fizetések indokolatlanul magas voltával kapcsolatban.
Közben egyre nőtt a feszültség közte és Méhes között, így már nem is keltett meglepetést az a javaslata, amellyel a művészeti igazgató hatásköreit szerette volna csonkítani. Két hete a Pécsi Közgyűlés Méhest minden olyan eszköztől megfosztotta, amelyekkel érdemben befolyásolni tudná a Pécs által az EKF művészeti és kulturális programjainak támogatására elkülönített keret felhasználását.
Méhes végül tegnap döntött úgy, hogy önként távozik posztjáról, indoklása szerint azért, mert a továbbiakban nem látja biztosítottnak a felelősségteljes, az eredeti céloknak megfelelő és magas színvonalú munka folytatását, ráadásul arra sem lát esélyt, hogy a helyzet a jövőben megváltozna. Nyilatkozatában kifejti, „az utóbbi hónapokban a város vezetői, illetve az EKF-program főigazgatója alapvetően és egyoldalúan megváltoztatták a város korábbi, kinevezésemkor egyértelműen képviselt szándékát – amelyet Brüsszelben és több nemzetközi szakember és tanácsadó is megerősített –, hogy a 2010-es programnak egy stratégiai tervezéssel, döntési jogkörökkel felruházott, kizárólag szakmai alapon és önállóan működő művészeti igazgatója legyen”.
A helyzet súlyosbodik azzal – teszi hozzá –, hogy a pécsi önkormányzati EKF-programkeretet még a 2008-as felvezető évre sem határozták meg, ezzel szemben a város vezetése december 3-ra már a 2009–11-es évek megújított koncepcióját szeretné megkapni a főigazgatótól – anélkül, hogy tudnák, milyen városi kerettel számolhatnak egyáltalán.
Világosan látszik, írja levele végén Méhes, hogy sem december 3-ra, sem december 15-re a kulturális koncepció felelősséggel nem hozható összhangba a beruházásokkal és azok fenntarthatósági kritériumával.
Ha nem elég retró a Suzuki, a DAMD még retróbbá teszi
