Fehérség & könnyedség

Tóth Szabolcs Töhötöm
2007. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindig is csodálattal lapozgattam azokat a magazinokat, könyveket, amelyek olyan házakat, lakásokat mutatnak be, ahol a részegen lerúgott cipő, a mosogatóban felejtett kávéscsésze, a vetetlen ágy vagy éppen a könyvespolcra gondatlanságból odakerült, elütő színű könyv nem csupán a rendetlenség érzetét kelti, hanem egyenesen a koncepciót tönkretevő szellemi bűncselekmény. A szabályos geometriai formákat, a makulátlanul fehér padlót és a fényesre csiszolt krómacél korlátokat nézve az embernek ugyanis határozottan az az érzése támad, hogy egy ilyen helyen nem viselkedhet lakóként. Minden élő szervezet ugyanis a maga spontaneitásával, rendezetlenségével és örök izgágaságával nem lehet más, mint e „letisztultságot” megzavaró baktérium.
A Házak a nagyvilágban című munka majdnem ezer oldalon át ilyen házakat, illetve sok ilyet mutat be – majd minden oldalon színes fotókkal és a kötetbe válogatott, szerénynek nem mondható hajlékokhoz tartozó rövid leírással. Japántól Izlandig, Párizstól Texasig: ha nem is átfogó, de mindenképpen figyelemre méltó vállalkozás. A könyv nem középületeket lajstromoz, hanem családi házakat, amelyek – ahogy a bevezetés fogalmaz – „a romantikus és utópisztikus kísérletek következtében váltak a modern élet terhei és feszültségei elől menekülő ember fizikai és mentális mentsvárává”. Annál elgondolkoztatóbb látni, hogy – legalábbis a spanyol Francisco Asensio Cerver gyűjtésének tanúsága szerint – a modern építészet milyen sikerrel exportálja e mentsvárainkba a bankban, autókereskedésben, közhivatalainkban megszokott rendezettséget és térideológiát.
Hogy az ilyesféle szemlélet a családi házak építésénél is megjelenik, persze nem újdonság. A mindig sziporkázó Tom Wolfe 1981-ben megjelent könyvében (From Bauhaus to Our House) – amely a modern építészet elleni valóságos vádirat – találóan írja le a jelenséget: „Egyszer láttam egy ilyen ház tulajdonosait az érzékektől való teljes megfosztottság közelébe hajszolva a fehérség & könnyedség & kecsesség & tisztaság & lecsupaszítottság & mindezek sanyarúsága által. Kétségbeesve keresték ennek ellenszerét, olyat, mint otthonosság és szín. A kötelezően fehér kereveteket az elképzelhető legrikítóbb lila, rózsaszín és trópusi zöld kínai selyempárnákkal igyekeztek betemetni. Ám az építész visszatért, ahogy mindig, akár a kálvinista lelkiismerete, és kioktatta és megijesztette őket, a kis fénylő cuki cuccokat pedig kihajította.”
A könyv tehát láthatóan sok figyelmet szentel a „tiszta modernizmus” szellemében tervezett épületeknek, de nem feledkezik meg azokról sem, akik egy-egy házban nem ideológiára, hanem otthonra kívánnak találni. Gondosan szerkesztett, szépen fotózott (innen a borsos ár) válogatás, amelyben azért fel-felbukkannak a hozzám hasonló egyszerű halandó számára is egészen lakhatónak tűnő és ötletes házak. (Igaz, nem ezek közé tartozik például a japán Sigeru Ban „esettanulmánya”, amelyben a belső tereket az építész oly „átláthatóvá” tette, hogy nincsenek az épületben válaszfalak, így a vécé is ebben a térben van, a tér pedig az étkezők és a szomszéd érdeklődésének középpontjában.)
Modernizmus ide vagy oda – a Házak a nagyvilágban sok kalandot ígér a belelapozónak. Csak tudatában kell lennünk: amit látunk, az az haute couture, minden őrületével és gyakran teljes haszontalanságával: az utcán legtöbbször ugyanazt némileg másként hordják. De hordják.
(Francisco Asensio Cerver: Házak a nagyvilágban. Vince Kiadó, Budapest, 2007. Ára: 5995 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.