Adategyeztetési roham okoz aggodalmat és értetlenséget az energiaár-támogatásban részesülők körében. Mint arról számos olvasónk beszámolt, az államkincstár levélben szólította fel őket a támogatás igénylésekor már egyszer megadott információk nyolc napon belüli ismételt közlésére, ám a tapasztalatok szerint a hivatalnak nincs az adategyeztetéshez szükséges apparátusa. (A felszólításban közölt információs telefonszámok nem élnek, s úgy tűnik, az ügyfélfogadásokon is káosz uralkodik.) Az ügyfelek emellett kifogásolták a szűkös határidőt és a tájékoztatás hiányát, de értetlenségre adott okot az is, hogy a hivatal egyúttal a megkeresettek idei – tehát a már megítélt támogatások szempontjából lényegtelen – adatait is bekérték, igaz, egy másik, de ugyanabban a borítékban érkezett íven.
Mint azt a Szociális és Munkaügyi Minisztériumnál közölték, az államkincstár csak az egyébként szokásosnak mondható adategyeztetésre szólította fel azt a 44 ezer energiaár-támogatásban részesülő ügyfelet, akiknél eltérést mutatnak az általuk megadott és az APEH-nél lévő információk. A szaktárca tájékoztatása szerint ha bebizonyosodik, hogy az ügyfél jogosulatlanul vette fel a támogatást, vagy félrevezető adatokat közölt, akkor az eddig felvett támogatást a jegybanki alapkamattal együtt vissza kell fizetni. A tavalyi és az idei adatok bekéréséről pedig közölték: a 2007-re és a 2008-ra vonatkozó információkat az államkincstár nem kéri együtt, s teljesen külön kezeli, a jövő évi igényléshez az igénylőlapot kell kitölteni, s mellékelni kell az energiaszámla másolatát.
Nadray Katalin ügyvéd – szemben a minisztérium állásfoglalásával – ugyanakkor úgy véli: zavarra adhat okot, hogy egy alkalommal kell az ügyfeleknek megadniuk az egyszer már közölt, valamint a jövő évi támogatáshoz szükséges információkat, még ha azokat a megfelelő módon kezelik is. Meglátása szerint így nem csoda, hogy a legtöbb ügyfél értetlenkedik, mivel az eddigi és a majdani támogatás ügye így egymással keveredik, holott külön ügyekről, elbírálásról van szó. – Az ügyintézés, illetve az egy évvel korábbi adatok újbóli összegyűjtésének nehézségei miatt nehezen tartható a nyolcnapos határidő, ezért érdemes az esetleges késést jelezni az államkincstár felé – közölte Nadray, hozzátéve: az adatok öszszevetése és ellenőrzése nem kifogásolható, a hivatali ügymenet és a nem kielégítő tájékoztatás viszont annál inkább.
Segíti a kormány a településeket a bajban
