Körön kívül

Idegember, mondaná rá Kosztolányi. Formabontó egyéniség, mondják rá a színházi világban. A Blattner Géza-díjas bábos, Szász Zsolt az egyik főszervezője a ma kezdődő debreceni nemzetközi betlehemes találkozónak.

Konkoly Edit
2007. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzetközi betlehemes találkozót Szász Zsolt hívta életre Tömöry Mártával tizenhét évvel ezelőtt. Ma reggel kilenc órától tehát szám szerint a tizenhetedik ilyen találkozót nyitják meg Debrecenben.
A betlehemjárás, amely a magyar népi színjátszáshoz kapcsolódik, a szimbólumok nyelvén és eszközeivel szól a szívünkhöz. Évről évre fogy az élő hagyományok világából érkezők száma, mégis eddig minden évben láthattunk néhány egészen különleges játékot. A találkozó legnagyobb értéke ezenkívül az a közösségformáló erő és hit, amely generációkat és különböző országokban élőket kapcsol össze. Az idén kárpátaljaiakat, felvidékieket, vajdaságiakat, partiumiakat, erdélyieket és magyarországiakat. Ma Debrecenben vannak a komádi, bárándi, szolnoki bábos gyerekek, a szegedi bábtáncoltatók, a kiskunhalasi, sárospataki, karcsai, tiszatardosi, csátaljai és füzéri hagyományőrzők.
És hogy honnan érkezett Száz Zsolt? Debrecenben született, Balmazújvárosban nőtt fel, Veres Péter, Lengyel Menyhért és Soós Imre szülővárosában. A gimnáziumot Debrecenben végezte.
– Apám, aki józan, erős akaratú ember volt, kikalkulálta, hogy az elektronikáé a jövő, és beíratott egy ilyen profilú szakközépiskolába. Tizenhat évesen azonban fellázadtam, rajzolni, festeni akartam.
Budapestre ment, beiratkozott a Dési Huber Körbe, közben folyamatosan felvételizett a képzőművészeti főiskolára. Nem sok sikerrel.
Akkoriban még létezett a közveszélyes munkakerülés intézménye. Olyan munkahelyre volt szüksége, ahol sok a szabad idő. A posta ilyennek tűnt. A debreceni postaigazgatóság épületében működött a Vojtina Bábszínház is, ahol bábokat kezdett tervezni. A Vojtina félhivatásos társulatnak számított: akkoriban a bábszakma végtelenül központosított volt, a budapesti Állami Bábszínházat Szilágyi Dezső vezette, gyakorlatilag csak az itteniek járhatták a világot. Az amatőr társulatoknak nem volt könnyű hivatásos bábszínházzá alakulniuk. Hamarosan azonban mégis legalizálták a Vojtina működését is.
Aztán 1988-ban a Soros Alapítvány révén Zsolt ösztöndíjat kapott, és a Bucz Hunor vezette Térszínházhoz került Pestre. Hunor abban az időben bábelemeket is használt utcaszínházában.
Aztán azzal az egy, bábos körökben revelatív előadással, A kékszakállú lovaggal, amelyet még a Térszínházban csinált, önállósodtak.
Ekkoriban mélyült el Zsolt szakmai barátsága Tömöry Márta író-dramaturggal. Tömöry Csehországban végzett, és akkoriban szintén Soros-ösztöndíjas volt, bábelmélet volt a témája.
Kilencvenben megalapították a misztérium és gravitáció színházát, a MéG Színházat. Szegény színház volt ez, mégis hamarosan akkora sikerük lett, hogy két év múlva már külföldön turnéztak. De sok dudás volt akkoriban egy csárdában, négy év múlva szétvált a társulat.
Hamarosan megalakult a Hattyúdal Színház. Az öt alapító MéG-tagból hárman maradtak, Tömöry Márta, Krivács Zsolt és ő. Szerencsére csatlakozott hozzájuk egy jókedvű, szabad ember, egy mézeskalács-készítő, aki nagyszerűen játszott tekerőn. Ő volt Bálint Károly. Vele együtt vitték színre Gyergyai Albert széphistóriája alapján az Árgyélus királyfi és Tündér Ilonát. Ez inkább bábos darab lett, de már a Tömöry Mártával kidolgozott új színház-esztétikai elvek alapján született. 1995-ben Kozma Andrással, Fehérváry Lillával és Vaskó Zsolttal együtt már heten voltak a Hattyúdalban, amelyet szent színháznak is neveztek.
A bábozás – mondják – a halottkultuszhoz kötődik, tehát az emberiség kultúrtörténetének a legarchaikusabb rétegéhez tartozik. Az emberré válás ott kezdődik, amikor fölismerjük saját halálunk tényét. Ez talán még a nyelv kialakulását is megelőzi. A dramatikus szokáshagyományban rengeteg szimbólum fennmaradt ebből a rétegből, ami megfejthető, de az írásos emlékek is erről mesélnek. Claude Lévi-Strauss antropológus sokat foglalkozott a témával, de Carl Gustav Jung pszichológus is behatóan kutatta a szimbólumokban megőrzött kollektív tudattalant. Zsolték fordítottak az itthon hozzáférhetetlen külföldi irodalomból is. Ebből lesz a Bába bukra című könyv – ha minden jól megy.
– Az írás több ízben megindult a könyvvé válás útján, de eddig még nem sikerült kiadnunk. Nyolcszáz oldalnál tartunk most.
A kézirat magja Tömöry Márta tavaly megvédett doktori disszertációja, amely egyúttal a Hattyúdal Színház esztétikai credója is. Nehezítette a dolgot, hogy először még neve sem volt annak a tudományágnak, amelyet művelnek. Rájöttek, hogy ha a gyakorlatban is használható kézikönyvet akarnak a bábosok kezébe adni, akkor nem lehet csupán bábesztétikával, drámatörténettel, színházelmélettel foglalkozni. Egy antropológiai modellt kellett megalkotniuk, amelynek alapján újraértelmezhetők bizonyos jelképi tartalmak. Mert a szimbólum sűrít, de óvja, védi is önmagát az avatatlanoktól. A szimbólum egy adott kulturális közösség kódrendszere. Egy-egy kód kulcsának a megszerzése a legnehezebb feladat. Zsolték a régi magyar drámai szövegekhez folyamodtak, hogy ezeket a szimbólumokat életre kelthessék. Csak így születhet meg egy ma is érvényes totális színházi nyelv. Ez nem csupán a bábjátékra érvényes, hanem a színészi munkára is.
– A színész státusát is másképp gondoltuk, mint ahogy azt a mai színházelméletek meghatározzák. A színész az, aki a körön kívül van.
Valóban. A középkorban ezt pontosan tudták, nemhiába hívták bolondnak. A színész ellenpólusa a fönnálló rendnek. Körönkívülisége a morális alap arra, hogy bemutathassa az adott társadalom torzulásait.
– A kritikusok általában azt hangoztatják, hogy fel kellene zárkóznunk végre a nyugati színházhoz, a modern formai kísérletekhez. Mi nem ezt szerettük volna, inkább az árral szemben úsztunk.
Ennek ellenére az Árgyélust és a Szent Lászlót többször is díjazta az UNIMA, amely az UNICEF (az ENSZ Gyermekvédelmi Alapja) bábszínházakat tömörítő világszervezete, százhatvan országot képvisel. Itthon fesztivál- és nívódíjakat kaptak. A szakma számára azonban a mai napig besorolhatatlanok, egyszerre utcaszínház, bábszínház és alternatív színház az övék.
Ma a Hattyúdal – nevéhez híven – haldoklik. Zsolt ma leginkább hivatásos bábszínházakban dolgozik mint tervező és rendező. Nyáron tizenötödször szervezte meg a nyírbátori utcaszínházi fesztivált, a Szárnyas sárkány hetét, amely abból a gondolatból született, hogy a fesztiválnak valódi ünneppé kell válnia.
– A színházi munka lényege a tisztulás. Az ember egyre mélyebbre ereszkedik önmagába a próbák és az előadások alatt.
Különösképpen igaz ez a betlehemes találkozó darabjaira: a „24. óra utolsó fertályában”, ahogy a találkozóra szóló meghívó fogalmaz – nem igazán az adventi várakozásra, hanem közös kincsünk eltűnésére utalva.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.