Maradandó képek

Muray Gábor
2007. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Balról egy hintó, jobb szélen árnyékba olvadó emberek; egy kalapos úr siet a Lánchíd pesti hídfője előtt, kezében sétapálca – 1896 májusa, verőfényes napsütés az első ránk maradt, hazai filmfelvételen. A képsort a millenniumi kiállítás miatt Budapestre érkező Lumičre cég operatőre rögzítette alig fél évvel a film „születése” után, a tekercs perforációján jól láthatóan ott vöröslik a Lumičre-védjegy.
Aztán egy animáció két képe: a madár alakú művész a torkát köszörüli a sminkszobában, előadás előtti készülődését egy fémkar irányítja. M. Tóth Géza Maestro című négyperces, vágás nélküli gegfilmjét Oscarra jelölték 2007-ben, száztizenegy évvel az első budapesti mozgókép után.
A képeskönyv a Városligetben felépített ős-Budavárnál nyílik, ahol „a világ legszenzációsabb találmánya”, a cinematoscope még csak amolyan vásári mutatványnak tűnt, s ott csukódik, ahol a digitális technika művelője, a ma filmművésze már nem ismer határt, ha akarja, játékszer a film, ha akarja, kifejezési forma, ha akarja, fegyver.
Hatalmi ággá nőtte ki magát a mozgókép a századfordulótól az ezredfordulóig, a játékszer pillanatok alatt művészetté vált, könnyen elérhető és érthető nyelv, amelyet a világ minden pontján megtanultak beszélni. A film a televízió feltalálásával beszivárgott a mozgóképszínházból a polgári lakásokba, a nappalikba, aztán a hálószobákba, a mindennapi élet részévé vált, azon nőttünk fel, személyes emlékeket kötünk hozzá – azonosítunk vele –, a Gyürey Vera, Lencsó László és Veress József szerkesztette filmarchívum-képeskönyv ezért is van tele ismerős ízzel, illattal.
Az úr borsot tör, sóz, kanalaz, levesén zsírcseppek táncolnak. Felejthetetlen hangján kérdez: „Hogy hívják magát, barátom?” A pincér válaszol: „Vendelinnek, a legalázatosabb szolgálatára…” Latinovits és Szénási. A magyar filmművészet talán legemlékezetesebb ebédjelenete mellett idézet a rendezőtől: „Mit akar Szindbád? Kódjegyének megfelelni, s örökül hagyni, semmi mást, csak tapasztalatokat, amivel az örökségváró éppúgy nem tud semmit kezdeni, mint az örökhagyó a sajátjával. Végig kell járnia az életet, vaksötétben tapogatózva. Életvitele mégis program, mert a halál bizonyosságával az élet sokrétűségét, gazdagságát állítja szembe.”
A kötet plakátjai, werkfotói, filmjelenetei annak az országnak állítanak emléket, amely a huszadik század vérzivataraiban, diktatúráiban – akár Szindbád – a halál bizonyosságával az élet sokrétűségét állította szembe. Dacolva szembeszéllel, tiltással, börtönnel. Foglalata animációs rendezőknek, akik feledtették a hatvanas–hetvenes évek szellemi nyomorát, dokumentumfilmeseknek, akik karriert, családi boldogságot kockáztatva döntötték le a tabukat, hangmérnököknek, világosítóknak, vágóknak, elfelejtett stábtagoknak, akik nélkül egy film sem valósulhatott volna meg. Bálványként tisztelt színésznőknek, akik ma már a huszadik századi magyar kultúrtörténet ikonjai, játékfilmeseknek, akikről köztereket kellene elnevezni.
Szabó István mondta: a filmművészet lényege az emlékezetben megmaradó képek művészete. A magyar filmtörténet képeskönyve emlékezni tanít.
(A magyar filmtörténet képeskönyve. Szerkesztette: Gyürey Vera, Lencsó László és Veress József. Osiris Kiadó, Budapest, 2007. Ára: 9800 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.