Nincs visszaút a privatizációból?

Jóvátehetetlen hibát követ el az ország, ha belevág az egészségbiztosítás privatizációjába. A folyamat – ha elkezdődik – gyakorlatilag megállíthatatlan. A visszafordítása ugyanis súlyos száz-, sőt ezermilliárdokat emészthet fel – véli Scheiring Gábor közgazdász, a Védegylet szakértője.

Szarka Ágota
2007. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szigorúan szabályozott az a mód az Európai Unióban, ahogy egy állam beleszólhat egy magáncég működésébe. A tervezett hazai egészségbiztosítási privatizáció – a törvénybe beépített garanciák révén – meghatározná, hogy stratégiai kérdésekben négyötödös többség szükséges – érvelnek a reformpártiak, mondván, mivel a menedzsment kinevezésében az állam meghatározó szerepet játszik, ezért az állam kontrollálhatja a működést, korlátozhatja a piaci logika érvényesülését. Azonban erősen kétséges, hogy ez az elképzelés megfelel az uniós gazdasági jognak – véli Scheiring Gábor, a Védegylet szakértője. Mint kifejti: az unióban minden olyan próbálkozás, ami a magáncégek belső életébe való állami beleavatkozással próbálkozik, általában kudarcra van ítélve. Jó példa erre a „lex Mol” is, ahol szintén ilyen típusú „kontrollt” fogadott el a magyar kormány – nevezetesen, hogy az igazgatótanácsba és a végrehajtó testületbe az állam is delegálhasson tagot a Magyar Energia Hivatal részéről –, ám az unió ez ellen eljárást kezdeményezett, mivel szerintük mindez indokolatlan beleszólás egy magáncég életébe.
Arra a kérdésre, hogy az egészségbiztosítás privatizációjában részt vevő cégek a szerződés aláírása után szintén kezdeményezhetnek-e ilyen eljárást az uniónál, Scheiring Gábor arra hívta fel a figyelmet, az igazságügyi tárca vizsgálja ezt a kérdést, és ők úgy vélik: a tervezett magyar „öszvér biztosító” nem esik a versenyjog hatálya alá. De a helyzet nem egyértelmű. – Nagyon könnyen előfordulhat, hogy az unióban másként látják majd. Különösen, hogy az egészségbiztosítási piacba beszálló cégek a kiegészítő biztosítási rendszer révén teljes mértékben piaci alapú szolgáltatást is végezhetnek, miközben az állami befolyás érvényesül az irányításban a tervek szerint – mutat rá. A gondokat tetézi, hogy Magyarország aláírta és ratifikálta a Kereskedelmi Világszervezettel a szolgáltatások – köztük a közszolgáltatások – liberalizációjára vonatkozó GATS-egyezményt is.
Ebből az következik, hogy ha Magyarország megkezdi a privatizációt, abból már csak igen nehezen, súlyos áldozatok árán hátrálhat ki, ugyanis a GATS-egyezmény arra kötelezi az aláíró országokat, hogy amennyiben visszavonják felajánlásukat, azzal egyenértékű más ágazatot kell „felszabadítaniuk” a tőke szabad áramlása számára, illetve azonos értékű kompenzációt kell nyújtani a haszontól elesett befektetőknek. Az egészségbiztosítás esetében ez évente 1000-1500 milliárd forintos összeg. Amennyiben Magyarország megkezdi az egészségbiztosítás részleges liberalizációját, ezzel aktiválja a GATS keretében tett felajánlását, és a továbbiakban már csak az egyezményben rögzített feltételek között működhet. Mint megírtuk, a Védegylet felszólította az egészségügyi tárcát, hogy hozza nyilvánosságra azon részletes hatástanulmányt, amely kitér az EU-csatlakozásunk és a GATS-egyezmény várható következményeire az egészségbiztosítás tervezett privatizációjával kapcsolatban. Ha ilyen nem létezik, vagy éppen nem elég alapos, vonja vissza a törvénytervezetet.
Az egészségügyi tárca megkeresésünkre annyit válaszolt: a társadalombiztosítási szabályoknak semmi közük a Védegylet által felvetettekhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.