Százmilliós bírság OTP-reklámokért

Csécsi László
2007. 12. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fogyasztók megtévesztése miatt ismét megbüntette, ez alkalommal 132 millió forintra az OTP-t a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A döntés nem jogerős. Fogyasztókat megtévesztő módon reklámozta egyes betétlekötési akcióit az OTP Bank Nyrt. – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal. A versenyhatóság azt észlelte, hogy az OTP 2007. március 26-tól április 27-ig „akár 8,5 százalékos” kamatot, valamint a július 16-tól augusztus 17-ig tartó kampányban „akár 8 százalékos” kamatot ígérve népszerűsítette lekötési konstrukcióit. A televíziós reklámokban és óriásplakátokon közzétett szlogen alapján kérdésessé vált, hogy a fogyasztók vajon értesülnek-e arról, milyen feltételekkel érhetik el a beígért kedvező hozamot.
A kérdés tisztázására indított versenyhatósági vizsgálat megállapította, hogy az OTP által adott egyes tájékoztatások alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére – áll a GVH közleményében. Az OTP ugyanis nem minden esetben adott megfelelő tájékoztatást arról, hogy a hirdetésben szereplő kamat csak úgy érhető el, ha az ügyfél megtakarítása meghaladja a 2007. március 22-i, illetve a 2007. július 13-i egyenlegét. További feltétel volt, hogy az új megtakarítás legalább ötmillió forint legyen.
A GVH megítélése szerint a televíziós reklám, az óriásplakát, a kültéri plakát esetében a fogyasztókban nem tudatosulhatott, hogy az ígért kamat csak bizonyos feltételekkel érhető el. Bár a GVH nem vitatja, hogy „az akár” kifejezés bizonyos feltételekre utal, azonban a kifejezés nem pótolja az alapvető információk hiányát. A bírság összegének megállapításánál súlyosbító körülmény volt, hogy nem először fordul elő hasonló eset a banknál.
A GVH vizsgálata feltárta azt is, hogy az OTP reklámjaiban alkalmazza „Az OTP mindig a legjobb megtakarítási módot kínálja Önnek” mondatot. Ez a versenyhatóság szerint olyan állítás, amit közzétevőjének hitelt érdemlően igazolnia kell. A versenyhivatali eljárás megindítását követően a bank viszszavonta a szlogent. Ezt a GVH bírságcsökkentő körülményként értékelte. Az OTP közleményében leszögezte: megtámadja a bíróságon a versenyhivatal döntését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.