Csak a nyerőautomata-terem fényei, zajai képviselték az „életet” és a „reményt” Székesfehérvár vasútállomásán tegnap kora délután. A büfés vállalkozó panaszkodott, hogy csak egytizedét bonyolította le szokásos forgalmának. Az itteni utasközönség tehát számolt a járatkiesésekkel, holott a Fehérvárt érintő vonatok közül 6 és 14 óra között csak kettő maradt ki, emellett tízperces vagy legfeljebb félórás késések fordultak elő. Hiába, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) a Dunántúlon kevésbé erős, mint például a tegnap komolyabb sztrájkeredményeket felmutató Tiszántúlon, illetve a Budapest Déli és Nyugati pályaudvarokon. A fehérvári MÁV-dolgozók 80 százaléka tagja valamely érdekképviseletnek, de főként a régi vasutas-szakszervezetnek (VSZ).
– Azért fordult egyet a gyomrom, amikor a vezetés megtiltotta nekünk, vasútiaknak, hogy nyilatkozzunk, mert úgy tudom, Magyarországon szólásszabadság van – dörmögte az egyik szolgálatban lévő VSZ-s vezető jegyvizsgáló. A fiatalember kifejezetten furcsállotta, hogy szakszervezete kifarolt a sztrájkot kezdeményező érdekképviseletekkel való szövetségből. Nem akarta külön magyarázni, miért nem mer „saját szakállára” sztrájkolni. Annyit még elmondott, kifejezetten aggasztja az egészségbiztosítási rendszer sorsa. Utánaolvasott, és arra a meggyőződésre jutott, hogy ha bekövetkezik a privatizáció, nem lesz tanácsos komolyabban megbetegedni. Azt már egy idősebb forgalmista kollégája bökte ki, hogy nekik kétszeresen fájnak az egészségügyi reformnak csúfolt változtatások. – A vasutasmunka – jegyezte meg – nagy szellemi, fizikai éberséget igényel a 12 órás műszak miatt. A MÁV belső egészségügyi rendszerét máris szétzúzták, elintézték a pesti MÁV-kórházat, de ettől fogva már a tb-ben sem lehet bizalmunk.
Az alkalmazottak körében jellemző vélemény, hogy a fizetéskülönbségekkel, a szakszervezetek egymásnak ugrasztásával viszályt keltenek a dolgozók között. Volt, aki azt rebesgette, jó oka van annak, hogy a MÁV felső vezetését nem világították át. Ha némelyik vezetőnek közúti fuvarozó vállalkozása van, miért is törné magát a MÁV meggyengítésével szemben.
A fehérvári forgalmi irodában is számon tartják, hogy mi történt sztrájkügyben az ország távolabbi pontjain. Titkon szolidárisak azokkal a dolgozókkal, akiket vezetőik 12 óránál tovább is dolgoztatták, csakhogy be ne következzék valahol a sztrájk igazi értelme, a forgalom ütőképes megállítása. Az épület ad otthont az Alba Volán irodáinak is.
Az egyik sofőr keserűen nevetve legyintett arra a kérdésünkre, voltak-e munkabeszüntetések ennél a buszvállalatnál. – Baloldali városvezetés mellett? – kérdezett vissza. – És tudja maga, hogy az Alba Volán szakszervezeti vezetőjét lényegében a cég jelölte ki a közúti dolgozók szakszervezetének és a Volán-dolgozók véleményének kikérése nélkül? Aki ez ellen tiltakozik, annak el lehet ballagni – panaszolta.
Orbán Viktor: Ingyen kell adni a vizet a gazdáknak + videó
