Titkos szolidaritás Fehérváron

Joó István
2007. 12. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak a nyerőautomata-terem fényei, zajai képviselték az „életet” és a „reményt” Székesfehérvár vasútállomásán tegnap kora délután. A büfés vállalkozó panaszkodott, hogy csak egytizedét bonyolította le szokásos forgalmának. Az itteni utasközönség tehát számolt a járatkiesésekkel, holott a Fehérvárt érintő vonatok közül 6 és 14 óra között csak kettő maradt ki, emellett tízperces vagy legfeljebb félórás késések fordultak elő. Hiába, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) a Dunántúlon kevésbé erős, mint például a tegnap komolyabb sztrájkeredményeket felmutató Tiszántúlon, illetve a Budapest Déli és Nyugati pályaudvarokon. A fehérvári MÁV-dolgozók 80 százaléka tagja valamely érdekképviseletnek, de főként a régi vasutas-szakszervezetnek (VSZ).
– Azért fordult egyet a gyomrom, amikor a vezetés megtiltotta nekünk, vasútiaknak, hogy nyilatkozzunk, mert úgy tudom, Magyarországon szólásszabadság van – dörmögte az egyik szolgálatban lévő VSZ-s vezető jegyvizsgáló. A fiatalember kifejezetten furcsállotta, hogy szakszervezete kifarolt a sztrájkot kezdeményező érdekképviseletekkel való szövetségből. Nem akarta külön magyarázni, miért nem mer „saját szakállára” sztrájkolni. Annyit még elmondott, kifejezetten aggasztja az egészségbiztosítási rendszer sorsa. Utánaolvasott, és arra a meggyőződésre jutott, hogy ha bekövetkezik a privatizáció, nem lesz tanácsos komolyabban megbetegedni. Azt már egy idősebb forgalmista kollégája bökte ki, hogy nekik kétszeresen fájnak az egészségügyi reformnak csúfolt változtatások. – A vasutasmunka – jegyezte meg – nagy szellemi, fizikai éberséget igényel a 12 órás műszak miatt. A MÁV belső egészségügyi rendszerét máris szétzúzták, elintézték a pesti MÁV-kórházat, de ettől fogva már a tb-ben sem lehet bizalmunk.
Az alkalmazottak körében jellemző vélemény, hogy a fizetéskülönbségekkel, a szakszervezetek egymásnak ugrasztásával viszályt keltenek a dolgozók között. Volt, aki azt rebesgette, jó oka van annak, hogy a MÁV felső vezetését nem világították át. Ha némelyik vezetőnek közúti fuvarozó vállalkozása van, miért is törné magát a MÁV meggyengítésével szemben.
A fehérvári forgalmi irodában is számon tartják, hogy mi történt sztrájkügyben az ország távolabbi pontjain. Titkon szolidárisak azokkal a dolgozókkal, akiket vezetőik 12 óránál tovább is dolgoztatták, csakhogy be ne következzék valahol a sztrájk igazi értelme, a forgalom ütőképes megállítása. Az épület ad otthont az Alba Volán irodáinak is.
Az egyik sofőr keserűen nevetve legyintett arra a kérdésünkre, voltak-e munkabeszüntetések ennél a buszvállalatnál. – Baloldali városvezetés mellett? – kérdezett vissza. – És tudja maga, hogy az Alba Volán szakszervezeti vezetőjét lényegében a cég jelölte ki a közúti dolgozók szakszervezetének és a Volán-dolgozók véleményének kikérése nélkül? Aki ez ellen tiltakozik, annak el lehet ballagni – panaszolta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.