Ha január, akkor menetrendszerűen Trieszt következik a nemzetközi filmfesztiválok sorában, immár tizenkilencedszer. A trieszti hagyományosan az egyik legrokonszenvesebb mustra (a szarajevói mellett), kevesebb a vörös szőnyeg, több a film, ráadásul hozzánk közeli alkotásokat láthat a szakma és a rendkívül érdeklődő helyi közönség. Friuli Venezia Giulia tartomány és az olasz kulturális, média- és sportminisztérium szívügyének tekinti az eseményt. A művészeti igazgató ismét Annamaria Percavassi, akinek személye évek óta garancia a színvonalas mezőnyre. Játék-, dokumentum- és rövidfilm szekciókban versenyeznek a meghívottak, és ezúttal is számos tisztelgés színesíti a programot. Itt lesz az olaszországi premierje Ulrich Seidl Import Export című filmjének, ami tavaly augusztusban Szarajevóban már felborzolta a nézők idegeit, valamint a tavalyelőtti díszvendég, Jiri Menzel Őfelsége pincére voltam című Hrabal-adaptációjának, ami nálunk már megosztotta a kritikusokat és a közönséget. Kiállítással és vetítésekkel tisztelegnek a nemrég elhunyt Gaál István emléke és művei előtt, akit itt lényegesen jobban megbecsültek és megbecsülnek, mint hazájában. A fesztivál tisztelettel adózik, illetve megemlékezik még Tullio Kezich (újságíró, filmkritikus, forgatókönyvíró, producer, magyarul példának okáért Felliniről írt öles monográfiája olvasható [Federico avagy Fellini élete és filmjei, Európa, 2006], a város szülötte), Italo Svevo (író, szobra van a városban, akárcsak Joyce-nak), Arthur Schnitzler és Walerjan Borowczyk (lengyel filmes, festő, fotós, disszidálása után Párizsban az erotikus filmek nagymestere) életének és alkotásainak. Speciális program lesz még az 1968, A Prágai tavasz vége című emlékezés a szabadság álmáról, és bemutatkozik Moldova. A legnagyobb érdeklődés valószínűleg szokás szerint a játékfilmek versenyprogramját övezi majd, a produkciók Szlovéniából, Bosznia-Hercegovinából, Ausztriából, Magyarországról, Szerbiából, Németországból, Törökországból, Lengyelországból és Csehországból érkeztek. A fő csapásirány idén a családi történet lesz, ezen belül is a nők helyzete. Felüdülés lesz, már eleve kizárt, hogy csak azért nyerjen valaki, mert George W. Busht vadászgörénynek ábrázolja, miként sokat ígérő az is, hogy a dokumentumfilm-szekció ezúttal az olaszokra helyezi a hangsúlyt.
Bevásárolt magyar értékpapírból a Tisza Párt EP-képviselője
