Több mint harminc év telt el azóta, hogy az utolsó magyar gyártású és fejlesztésű motorkerékpár elhagyta a csepeli gyártósort, a Pannónia azonban a márka rajongóinak és egyszerű, hétköznapi használóinak köszönhetően mégsem tűnt el a hazai utakról. A patinás márkanév a jövő év közepétől-végétől azonban ismét feléled: Várpalotán ugyanis újraindul a magyarországi motorgyártás.
– Az idő nem állt meg, három évtized alatt óriási fejlődésen ment keresztül a járműipar egésze, így a munka nem folytatódhat ott, ahol vége szakadt 1975. október 24-én – állítja a majdani gyártó, a Pannónia Motors Magyarország vezetője. Mázló Imre arról számolt be, hogy a tervek szerint a 18-20 főt foglalkoztató vállalkozás nem a régi járgányokra hajazó retromotort készíti majd, hanem egy vadonatúj, XXI. századi igényeknek is megfelelő modell gyártása kezdődik meg, ami azonban – szavai szerint – ízig-vérig Pannónia lesz, ezért a márka rajongóit minden bizonnyal nem éri majd csalódás.
– Első lépésben egy 650 köbcentiméteres, egyhengeres, 44 lóerős motor gyártásába kezdünk, amely 90 százalékban Magyarországon előállított alkatrészekből készül. Az acélvázat, az ülést és több más alkatrészt is kisvállalkozók szállítják majd, de sok elemet üzemünkben állítunk elő – mondta a vállalkozás vezetője. Mázló Imre hozzátette: a márkára oly jellemző tartozékok, az utánfutó vagy az oldalkocsi sorozatgyártásával egyelőre nem számolnak.
Fontos szempont a Pannónia márkanév exkluzivitásának megőrzése, amit az elképzelések szerint viszonylag alacsony számú, az első években mindössze 800-1000 darab motor összeszerelésével kívánnak elérni. – A megszállott pannóniásokon kívül ugyanakkor a nem annyira „márkafüggőkre” is számítunk, mivel motorunkat mindennapi használatra szánjuk, az árat is ehhez igyekszünk igazítani – hangsúlyozta Mázló, aki említést tett további modellek tervezéséről is.
– Támogatjuk az elképzelést, és örülünk annak, hogy újjáéled egy régi magyar márka. Sokan közülünk biztosan vásárolnak majd Pannóniát második járgánynak, ugyanakkor az ára és kategóriája alapján bizonyára lesz, akinek ez lesz az első komolyabb kétkerekűje – véli a nemzeti hagyományokat ápoló Gój Motorosok Egyesület elnöke. Mészáros Imre szerint az egész hazai motorostársadalom nagy várakozással tekint az új Pannóniára, bár a tervezett modelleket valószínűleg nem annyira a hosszú túrákra, mint inkább városi használatra és pár száz kilométeres, kisebb kirándulásokra lehet majd igazán jól használni.
Hazánkban – szemben Németországgal, Lengyelországgal, Finnországgal vagy Szerbiával – nincs ténylegesen működő Pannónia-klub, ettől függetlenül a márka rajongói közül sokan összejárnak, tudnak egymásról. A Pannónia Magyar Gépjárművek Túraszakosztálya (Pannónia MGTSZ) is inkább egyfajta „nagy családként” működik, mintsem klubként, amit a 34 fős közösség egyik fő erényeként tart számon a szakosztály vezetője. Fóti Gyula megkeresésünkre beszámolt arról, hogy „külsősként” tanácsokkal ők is egyengetik az új motor útját, és szorítanak a vállalkozás sikeréért, ám – szavai szerint – az egyöntetű várakozás és kíváncsiság mellett igen eltérő vélemények alakultak ki a pannóniások körében: többen közülük szkeptikusak, nehezen tudják elképzelni, hogy Magyarországon kivitelezhető a távol-keleti gépek árával is versenyképes, jó minőségű kétkerekű. – Ha a várpalotai vállalkozás életképes lesz, akkor ismét lesz magyar motor Pannónia néven, ami azonban nem tekinthető a régi modellek folytatásának. Ettől függetlenül elismerjük, üdvözöljük a törekvést, és sok szerencsét kívánunk hozzá – fogalmazott Fóti.
Trump aláírta a törvénybe foglalt ígéreteit
