Üzemet létesít Magyarországon az Apollo Tyres indiai gumiabroncsgyár – jelentette be Gyurcsány Ferenc az indiai fővárosban helyi cégvezetőkkel folytatott tárgyalásai után. Az MTI tájékoztatása szerint a kormányfő arról számolt be, hogy a beruházásért a szlovákokkal voltunk versenyben, s annak ellenére is nálunk valósul meg, hogy 4 millió euróval kisebb ajánlatot tettünk. A négymillióval kisebb ajánlat azt jelenti, hogy hazánk hétmilliárd forintos támogatást biztosít a beruházáshoz – hangzott el a tájékoztatón.
A beruházás a gyöngyösi ipari parkban valósul meg két lépcsőben, összesen 300 millió euró értékben, s 1500 munkahelyet teremt. Az alapkőletétel a tervek szerint április 13-án lesz, az onnan számított 18-20 hónapon belül indulhat meg a termelés; és évente 7 millió gumiabroncs gyártását tervezik. (A Hankook kapacitása évi 10 millió abroncs.) Az európai piacra személyautókra és terepjárókra gyártanak majd gumiabroncsokat, s főleg magyarokat alkalmaznak – hangzott az ígéret. Az 1975-ben alapított Apollo Tyres napi tízezer gumiabroncsot állít elő üzemeiben, éves bevétele meghaladja az egymilliárd dollárt. Négy üzemben termelnek Indiában, emellett Zimbabwében és Dél-Afrikában van két-két gumiabroncsgyára. A cég a magyarországi befektetést fontos lépésnek tartja az Európában való terjeszkedés felé vezető úton.
Szakértők szerint ugyanakkor Magyarország „felzárkózása” Zimbabwéhez és Dél-Afrikához komoly szerkezeti visszalépésnek tekinthető, hiszen a kormány jelenleg is érvényes határozata szerint csak a „magas hozzáadott érték” követelményének megfelelő külföldi befektetések támogathatók. A gumiabroncsgyár termelése fajlagosan magas energiaigénnyel jár, ráadásul az alapanyagokat is nagyrészt szénhidrogénekből állítják elő, vagyis elvileg nem felel meg a támogatási követelményeknek. A neve elhallgatását kérő szakértő szerint növeli a kockázatot az is, hogy Magyarországra eddig is túl sok gumiabroncsgyárat engedtek be. A Hankook-projekt előtt a régi budapesti telephelyű gyár mellett a nyíregyházi telephelyű Michelin gumiabroncsgyárat is üzembe helyezték, továbbá a Bridgestone tatabányai üzemének létesítését is eldöntötték, vagyis túlzottnak tűnik az ilyen egyoldalú gumiabroncs-fejlesztési irány további erőltetése. Mindemellett véleménye szerint törvénytelen is, mert a miniszterelnök már kész tényként jelentette be a beruházás elfogadását, a kötelező környezeti tanulmány közzététele és annak társadalmi vitája előtt.
Nem mindennapi nyaraló és rengeteg befektetés Kollár Kinga nevén
