Felzárkózunk Zimbabwéhez

Egy indiai cég gumigyárat építhet a gyöngyösi ipari parkba, amely beruházáshoz a magyar állam hétmilliárd forintos támogatást nyújt – közölte tegnap egy Indiában tartott sajtótájékoztatón Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. Szakértők szerint a kész tényként előadott megállapodás akár törvénytelen is lehet, hiszen a projektről nem készültek környezeti tanulmányok.

Hírösszefoglaló
2008. 01. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Üzemet létesít Magyarországon az Apollo Tyres indiai gumiabroncsgyár – jelentette be Gyurcsány Ferenc az indiai fővárosban helyi cégvezetőkkel folytatott tárgyalásai után. Az MTI tájékoztatása szerint a kormányfő arról számolt be, hogy a beruházásért a szlovákokkal voltunk versenyben, s annak ellenére is nálunk valósul meg, hogy 4 millió euróval kisebb ajánlatot tettünk. A négymillióval kisebb ajánlat azt jelenti, hogy hazánk hétmilliárd forintos támogatást biztosít a beruházáshoz – hangzott el a tájékoztatón.
A beruházás a gyöngyösi ipari parkban valósul meg két lépcsőben, összesen 300 millió euró értékben, s 1500 munkahelyet teremt. Az alapkőletétel a tervek szerint április 13-án lesz, az onnan számított 18-20 hónapon belül indulhat meg a termelés; és évente 7 millió gumiabroncs gyártását tervezik. (A Hankook kapacitása évi 10 millió abroncs.) Az európai piacra személyautókra és terepjárókra gyártanak majd gumiabroncsokat, s főleg magyarokat alkalmaznak – hangzott az ígéret. Az 1975-ben alapított Apollo Tyres napi tízezer gumiabroncsot állít elő üzemeiben, éves bevétele meghaladja az egymilliárd dollárt. Négy üzemben termelnek Indiában, emellett Zimbabwében és Dél-Afrikában van két-két gumiabroncsgyára. A cég a magyarországi befektetést fontos lépésnek tartja az Európában való terjeszkedés felé vezető úton.
Szakértők szerint ugyanakkor Magyarország „felzárkózása” Zimbabwéhez és Dél-Afrikához komoly szerkezeti visszalépésnek tekinthető, hiszen a kormány jelenleg is érvényes határozata szerint csak a „magas hozzáadott érték” követelményének megfelelő külföldi befektetések támogathatók. A gumiabroncsgyár termelése fajlagosan magas energiaigénnyel jár, ráadásul az alapanyagokat is nagyrészt szénhidrogénekből állítják elő, vagyis elvileg nem felel meg a támogatási követelményeknek. A neve elhallgatását kérő szakértő szerint növeli a kockázatot az is, hogy Magyarországra eddig is túl sok gumiabroncsgyárat engedtek be. A Hankook-projekt előtt a régi budapesti telephelyű gyár mellett a nyíregyházi telephelyű Michelin gumiabroncsgyárat is üzembe helyezték, továbbá a Bridgestone tatabányai üzemének létesítését is eldöntötték, vagyis túlzottnak tűnik az ilyen egyoldalú gumiabroncs-fejlesztési irány további erőltetése. Mindemellett véleménye szerint törvénytelen is, mert a miniszterelnök már kész tényként jelentette be a beruházás elfogadását, a kötelező környezeti tanulmány közzététele és annak társadalmi vitája előtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.