Többe kerül a gyorshajtás

December közepén fogadta el a parlament a közlekedési törvények módosítását, a változások január 1-jétől léptek életbe. Az objektív felelősség elve alapján májustól büntetnek, de a büntetőpontrendszer máris szigorúbb: szabálysértésért 5, közlekedési bűncselekményért 9 pontot szabhat ki a rendőr. Emiatt az idén akár 3500-5000 jogosítványt vonhatnak be. Nőtt a bírságok összege is: 300 ezer forintba kerülhet egy súlyosabb szabálytalanság.

Berta Hajnal
2008. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évek óta aggasztóan magas a közlekedési balesetek száma hazánkban – 1200-1300 ember hal meg közúton –, a helyzetet nem orvosolták az eddigi óvatos intézkedések. Hiába kaptak büntető-, hivatalosan előéleti pontokat a járművezetők, mindössze néhány száz jogosítványt vontak be emiatt, újabb vizsgára pedig szinte senkit nem köteleztek. Nyilvánvalóvá vált, hogy következetes, szigorú és komplex lépésekre van szükség. A parlament december közepén szavazta meg a jogszabály-módosításokat. Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság (OBB) egykori ügyvezető elnöke kérdésünkre elmondta: egyeztették velük a tervezett módosításokat, ugyanakkor ők már 2001-ben javasolták a büntetőpontok szigorúbb kiszabását. Ehhez képest csak évek alatt nőtt egy-két ponttal a szabálysértésekért kapható felső határ. A szakember szerint az idén életbe lépett változások hatásosak lesznek, hiszen akár három „tetten ért” szabálytalansággal veszélybe kerülhet a jogosítvány, így egy-két év alatt a közlekedési morál is javulhat. Tartós eredményt csak úgy lehet elérni, ha a szigorú bírságoláshoz folyamatos rendőri ellenőrzés, rendszeres sebességmérés járul, de az oktatás, utánképzés is reformokra szorul. Pausz hangsúlyozta: fontos, hogy a vezetőket ne csak negatív, hanem pozitív megerősítések is érjék, azaz díjazzák, ha valaki körültekintően, balesetmentesen vezet.
Mostantól kilenc pont jár közlekedési bűncselekményért, a szabálysértésekért pedig súlyosságuktól függően 1–5 ponttal felelnek a járművezetők, és kettőről három évre hosszabbodik az elévülési idő. Kondorosi Ferenc kormánybiztos egy múlt év végi tájékoztatón elmondta: az előzetesen elvégzett hatásvizsgálatok azt prognosztizálják, hogy idén akár 3500-5000 jogosítványt is bevonhatnak. A közlekedési morál érdemi javulását július– augusztusra várják, ekkorra gyűlhet össze annyi büntetőpont, ami miatt a többszörös szabályszegők elveszítik vezetői engedélyüket. A tervezettnél enyhébb formában ugyan, de életbe lép az objektív felelősség elve is. Eredetileg minden üzembentartónak felelnie kellett volna a szabálysértésekért, akkor is, ha nem ő vezette a járművet. Szakmai és politikai nyomásra végül ezt úgy módosították, hogy az üzembentartót csak akkor büntetik, ha nem tudja bizonyítani: nem ő vezette a kocsit. Tehát ha készült szabályos kölcsönadási okirat vagy bejelentették a lopást, nem büntethető az üzemeltető. Ha viszont a használótól nem lehet behajtani a 30-300 ezer forintos bírságot, végül a tulajdonosnak kell a pénztárcájába nyúlnia. Az objektív felelősség elve már életbe lépett, de csak május 1-jétől élesedik. Addig az üzembentartók csak értesítést kapnak arról, mennyit kellene fizetniük az adott szabálysértés után.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.