Városi akadálypálya

Tóth Szabolcs Töhötöm
2008. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amióta 2006-ban a popdíva, Madonna Jump című videója levakarhatatlanná vált a képernyőkről, a parkour nevű mozgalom (sport-, szabadidő-tevékenység?) részévé vált a tömegkultúrának. Pedig eredetét tekintve igencsak elit tevékenységről van szó.
Hogy mi az a parkour? Ahogy a flaneur esetében, ez is az urbánus környezet bejárásának egy módja – a korszellemnek megfelelően azonban annak extrém, fizikai, elsősorban nem az élményekre, hanem a túlélésre koncentráló „műfaja”.
A parkour mozgáskultúrája az eredetileg a francia katonai kiképzés hagyományai közé tartozó akadálypálya (parcours du combattant) tréningelemeiből építkezik, jóllehet ehhez már nem sok köze van. Talán annyi, hogy a hivatalos alapítóként tisztelt David Belle francia katonacsaládban született: apja Indokínában teljesített szolgálatot a hadsereg egy elit tűzoltóosztagában, ahol kitűnt bátorságával és akrobatikus ügyességével. A fiút, Davidet inspirálta apja hősiessége, de ami a parkour szempontjából fontosabb, kamaszként megismerhette az akadálypálya „szépségeit”, ahol elsősorban az ugrás, csimpaszkodás, futás, mászás és egyensúlyozás művészetét sajátítják el a rekruták. Később David harcművészetekkel foglalkozott, majd a Lissess nevű francia kommunában hasonszőrű barátaival fejlesztette tökélyre az új mozgásművészetet. Ennek lényege: a lehető leggyorsabban jutni el egyik pontból a másikba, elsősorban a test fizikai erejét és képességeit kihasználva. Ennek során kulcsfontosságúvá válik az akadályok legyőzése, ami miatt a parkour szép metaforává, életfilozófiává fejleszthető. A Belle által 1997-ben alapított Yamakasi csoport az első „hivatalos” megjelenése a parkournak. A csoport tagjainak akrobatikus mozdulatait Luc Besson francia filmrendező két filmben is megörökítette, és ezzel ez a mozgáskultúra is elindult világhódító útjára. Azóta megannyi filmben, reklámban, zenei videón feltűnnek a parkour szédítő magasságokból leugráló, házak között átszökellő, a „városi akadálypályán” majomügyességgel közlekedő művelői.
Jóllehet eredetileg nincs kikötve, hogy a parkourt csak városban lehet űzni, a városi épített környezet kitűnő terepnek bizonyult a művelők számára: a vaskorlátok, építési állványzatok, falak, magas épületek természetes kellékei a Yamakasi által kanonizált mozdulatsoroknak. A parkour tehát csakhamar felbukkant a világ jelentősebb metropolisaiban, és művelői ma már az ellen küzdenek, hogy mozgalmuk ne váljon egyszerű tömegsporttá, és megőrizze sajátos filozófiáját.
Ha azt vesszük, hogy a Daniel Craig főszereplésével készült legújabb James Bond-film a parkour elemeit felhasználó üldözési jelenettel kezdődik, leszögezhetjük, hogy ezt már aligha tudják megakadályozni az alapító atyák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.