A kormány stratégiai veszteséget okozott

A MÁV Cargo értékesítésével a kormány stratégiai veszteséget okozott az országnak, s ezt az Állami Számvevőszék jelentése is igazolja – mondta tegnap Répássy Róbert, a Fidesz frakcióvezető-helyettese. Az ellenzéki párt szerint a vasút vezetése a kabinet tudtával és beleegyezésével játszotta ki a privatizációs törvényt a teherfuvarozási üzletág eladásakor. A Fidesz a felelősök megnevezését sürgeti.

Munkatársainktól
2008. 07. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Stratégiai veszteséget okozott a Gyurcsány-kormány hazánknak azzal, hogy eladta a Magyar Államvasutak (MÁV) teherfuvarozási üzletágát – mondta tegnapi sajtótájékoztatóján Répássy Róbert, a Fidesz frakcióvezető-
helyettese. A politikus szerint a MÁV Cargo értékesítését semmi sem indokolta, hiszen a cég nyereséggel működött. A kormány a köz érdekével ellentétesen hozott döntést – fogalmazott Répássy.
Az ellenzéki képviselő lapunknak válaszolva emlékeztetett: az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a jelentésében rögzítette, hogy a vasút teherfuvarozási üzletágának megszerzésével az egyébként osztrák állami tulajdonban álló társaság voltaképpen piacot vásárolt. Répássy szerint a vevő személye bizonyíték arra, hogy a magyar államnak is megérte volna tovább működtetni a MÁV Cargót, majd rámutatott: a cég javíthatta volna hazánk régióbeli gazdasági pozícióját.
A Fidesz frakcióvezetője szerint a MÁV vezetése a Gyurcsány-kormány tudtával és beleegyezésével játszotta ki a jogszabályokat az államvasutak teherfuvarozási üzletágának értékesítésekor. A privatizációs törvény megalkotásával ugyanis az Országgyűlés a MÁV valamennyi egységének állami tulajdonát kívánta garantálni. A politikus leszögezte: korábban a vasút veszteséges szolgáltatásait a profitot hozó tevékenységek bevételeiből is finanszírozták, s emiatt a parlament egészében kívánta megtartani a vasúttársaságot. Utóbb azonban a MÁV nyereséget termelő üzletágait leválasztották, külön cégekbe szervezték, s ezután adták el a MÁV Cargót – idézte fel a történéseket Répássy Róbert. A vasút vezetése most úgy érvel: a törvény csak a MÁV Zrt. állami tulajdonban tartását írja elő, vagyis a leányvállalatok értékesíthetők. A Fidesz frakcióvezető-helyettese szerint ez az okfejtés nem helytálló, a jogszabály rendelkezéseit szándékosan magyarázzák félre. Mivel az államvasutak tulajdonosi jogait a gazdasági miniszter gyakorolja, így a MÁV Cargo magánosításának minden lépését ismerte a kormány. Tehát az Országgyűlés akaratával és hazánk gazdasági érdekeivel ellentétes döntés a kabinet tudtával és beleegyezésével született meg – összegzett Répássy.
Az Állami Számvevőszék jelentésében azt javasolta a kormánynak, hogy a vasút teherfuvarozási üzletágának privatizálása körül feltárt hiányosságokat vizsgálja ki, s állapítsa meg, kiket terhel mulasztás. Az ellenzéki politikus tegnap azt mondta: az ÁSZ felhívásának megfelelően követeljük, hogy a kabinet nevezze meg a felelősöket, és intézkedjen számonkérésükről. Répássy hozzátette, az a minimum, hogy a parlament illetékes bizottsága megtárgyalja a számvevőszék megállapításait, a kormánynak címzett javaslatok teljesítését pedig ellenőrizni kell.

A MÁV-Start a jegyhamisítók ellen. Egész Európában egyre több a hamis nemzetközi vasúti menetjegy és bérlet, s az egy időszak alatt korlátlan utazásra jogosító InterRail bérletekkel élnek vissza a leggyakrabban. A hamis európai bérletek negyven-ötven százalékát a MÁV-Start Zrt. munkatársai foglalják le, dacára annak, hogy jó részük nem is Magyarországon készült – közölte a társaság értékesítési koordinátora. Pákozdi Réka tájékoztatása szerint az európai vasúttársaságoknak a hamisításokból évente több millió eurós veszteségük származik. Mint fogalmazott, sok utas annak tudta nélkül jut hamis InterRail bérlethez például különféle internetes honlapokon és egyetemeken, hogy tudatában lenne: hamisítványt kapott valódi jegy helyett. Ezért azt ajánlja, hogy a nemzetközi menetjegyeket mindig hivatalos jegykiadó helyeken váltsák meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.