Stratégiai veszteséget okozott a Gyurcsány-kormány hazánknak azzal, hogy eladta a Magyar Államvasutak (MÁV) teherfuvarozási üzletágát – mondta tegnapi sajtótájékoztatóján Répássy Róbert, a Fidesz frakcióvezető-
helyettese. A politikus szerint a MÁV Cargo értékesítését semmi sem indokolta, hiszen a cég nyereséggel működött. A kormány a köz érdekével ellentétesen hozott döntést – fogalmazott Répássy.
Az ellenzéki képviselő lapunknak válaszolva emlékeztetett: az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a jelentésében rögzítette, hogy a vasút teherfuvarozási üzletágának megszerzésével az egyébként osztrák állami tulajdonban álló társaság voltaképpen piacot vásárolt. Répássy szerint a vevő személye bizonyíték arra, hogy a magyar államnak is megérte volna tovább működtetni a MÁV Cargót, majd rámutatott: a cég javíthatta volna hazánk régióbeli gazdasági pozícióját.
A Fidesz frakcióvezetője szerint a MÁV vezetése a Gyurcsány-kormány tudtával és beleegyezésével játszotta ki a jogszabályokat az államvasutak teherfuvarozási üzletágának értékesítésekor. A privatizációs törvény megalkotásával ugyanis az Országgyűlés a MÁV valamennyi egységének állami tulajdonát kívánta garantálni. A politikus leszögezte: korábban a vasút veszteséges szolgáltatásait a profitot hozó tevékenységek bevételeiből is finanszírozták, s emiatt a parlament egészében kívánta megtartani a vasúttársaságot. Utóbb azonban a MÁV nyereséget termelő üzletágait leválasztották, külön cégekbe szervezték, s ezután adták el a MÁV Cargót – idézte fel a történéseket Répássy Róbert. A vasút vezetése most úgy érvel: a törvény csak a MÁV Zrt. állami tulajdonban tartását írja elő, vagyis a leányvállalatok értékesíthetők. A Fidesz frakcióvezető-helyettese szerint ez az okfejtés nem helytálló, a jogszabály rendelkezéseit szándékosan magyarázzák félre. Mivel az államvasutak tulajdonosi jogait a gazdasági miniszter gyakorolja, így a MÁV Cargo magánosításának minden lépését ismerte a kormány. Tehát az Országgyűlés akaratával és hazánk gazdasági érdekeivel ellentétes döntés a kabinet tudtával és beleegyezésével született meg – összegzett Répássy.
Az Állami Számvevőszék jelentésében azt javasolta a kormánynak, hogy a vasút teherfuvarozási üzletágának privatizálása körül feltárt hiányosságokat vizsgálja ki, s állapítsa meg, kiket terhel mulasztás. Az ellenzéki politikus tegnap azt mondta: az ÁSZ felhívásának megfelelően követeljük, hogy a kabinet nevezze meg a felelősöket, és intézkedjen számonkérésükről. Répássy hozzátette, az a minimum, hogy a parlament illetékes bizottsága megtárgyalja a számvevőszék megállapításait, a kormánynak címzett javaslatok teljesítését pedig ellenőrizni kell.
A MÁV-Start a jegyhamisítók ellen. Egész Európában egyre több a hamis nemzetközi vasúti menetjegy és bérlet, s az egy időszak alatt korlátlan utazásra jogosító InterRail bérletekkel élnek vissza a leggyakrabban. A hamis európai bérletek negyven-ötven százalékát a MÁV-Start Zrt. munkatársai foglalják le, dacára annak, hogy jó részük nem is Magyarországon készült – közölte a társaság értékesítési koordinátora. Pákozdi Réka tájékoztatása szerint az európai vasúttársaságoknak a hamisításokból évente több millió eurós veszteségük származik. Mint fogalmazott, sok utas annak tudta nélkül jut hamis InterRail bérlethez például különféle internetes honlapokon és egyetemeken, hogy tudatában lenne: hamisítványt kapott valódi jegy helyett. Ezért azt ajánlja, hogy a nemzetközi menetjegyeket mindig hivatalos jegykiadó helyeken váltsák meg.
Csodalény éjszakázott a miskolci benzinkút mellett
