Hajlék, lélekmenedék

Mintha csak működne a Balaton-felvidéken az, ami Budapesten vagy az ország sok városában hiányzik: az egyes tárlatok szoros szálakkal kötődnek egymáshoz is. A veszprémi Dubniczay-palotában a „mesterek mestere”, Picasso előtt tisztelgő kiállítás látható, a tihanyi Bencés Apátság Galériájában a festőnemzedékeket felnevelő Bernáth Aurélt idézik meg alkotásai. A balatonfüredi Kerek-templom Galériában a művész egyik tanítványa, Péterfy Gizella festményei, akvarelljei, szobrai várják a látogatókat.

P. Szabó Ernő
2008. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem a kép tárgya a fontos, hanem az a szellemi valóság, amely általa testet öltött – tanította növendékeinek, fogalmazta meg könyveiben a nagyközönség számára is újra meg újra Bernáth, s ez az igazság mit sem veszít érvényességéből attól, hogy a mester és a tanítvány alkotásai is néhány nagy műfaji, tematikai egységbe sorolhatók. Péterfy Gizella számára például a portrék és a tájakat megidéző kompozíciók a legfontosabbak, még akkor is, ha indulása éveiben erősen vonzotta a bibliai tematika, s azok a morális tartalmak, amelyek az ótestamentumi példázatokban megfogalmazódnak, azóta is meghatározó jelentőségűek munkásságában. Mint ahogyan a nyolcvanas évek közepe óta az is természetes számára, hogy a táblakép, az akvarell mellett szobrokat is formál, s hogy a plasztikát is színezi. A műfajok, technikák, anyagok egyre gazdagabb kölcsönhatásban jelentkeztek, mintegy annak a jeleként, hogy él benne a vágy a szecesszió időszakában még ragyogó példákban megfogalmazódott, azóta azonban szinte kiveszőben lévő összművészet iránt. Nem volt hát véletlen a találkozása az építészettel sem, ami jó néhány murális munka, köztéri mű megszületését eredményezte. Közöttük van az a kőszobor is, valahol a Balaton keleti végében, amely két nagyméretű kezet ábrázol, amelynek ujjai egymás felé hajolnak, összeérnek, mintha csak gótikus építészeti tagozatot, kupolát, s még inkább a test és a lélek megpróbáltatásaiban menedéket nyújtó hajlékot alkotnának.
Valójában maga a művészet is ilyen hajlékot, vagy inkább hajlékkeresést jelent – fogalmazódott meg a balatonfüredi kiállítást megnyitó Finta József Kossuth-díjas építész egyik korábbi írásában, amelyben fölteszi a kérdést: hány Péterfy Gizellára lenne szükség ahhoz, hogy „ez a mogorva, szürke, kedvetlen létezés, ez a sótlan jövő egészségesen, jóízűen felnevessen végre?” Mert alighanem igaza van a művésznek, hogy a kortárs művészet akkor temethetné be azt a szakadékot, amely ma a közönség nagy részétől elválasztja, ha művelőjét egyszerre jellemezné az élmény ereje, a nagy elődöket jellemző alázat a festés iránt s az ember szeretete, az ember és természet szépségének, csodáinak áhítata.
Ez a hármas egység irányítja a Kerek-templom Galériában kiállított művek alkotóját, dolgozzon táblaképen megfestett vagy agyagba formázott portrén, amelyek többsége családtagjait, barátait, szeretteit ábrázolja, vagy készítsen akvarell vázlatot hazai vagy távoli tájakról. Nem a téma a fontos – jut újra előbb vagy utóbb a látogató eszébe, amint átadja magát az intenzív színvilág hatásának. A festett terrakotta portrék némelyike mintha fajjumi múmiaportrék módjára az időtlenségről beszélne, ahogyan a szülőföld, az erdélyi hegyes táj motívumait, mély, kékes-lilás ragyogását visszaadó akvarellek is. És így is van, valóban: a jelent érzékeljük, de valójában a teljesség parányi részecskéje vagyunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.