Közösségellenes neoliberalizmus

Kerékgyártó T. István
2008. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A neoliberális társadalom jelenlegi modellje ellene van bármiféle közösségcentrikus életmodellnek. Ugyanis megdöbbentő módon mindinkább előtérbe kerül az egyéni élményközpontú életmód, miközben a végzetesen lecsúszottak és a perifé-riára szorult csoportok száma napról napra növekszik. Mert bár kétségtelen, hogy a mai magyar társadalomban az egynemű értékrendszerek és kulturális normák korszaka végképp megszűnt, ebből mégsem következik, hogy – a többi között – szükségszerűen csökkenne a jövőről való személyes és közösségi gondoskodás motivációja. Vagyis eleve visszaszorulnának azok az indítékok, amelyek a tanulással, az értelmes munkával, a családalapítással, a gyermekvállalással stb. függnek össze. Csakhogy a mostani mindent átható szociális válság nem pusztán az intézmények működésében, hanem az állampolgárok egymáshoz való viszonyában, hétköznapi szokásaiban is rendre megjelenik. Legkülönbözőbb tapasztalatok utalnak arra, hiába a szűk egyéni érdekeket érvényesülni hagyó szabályozás, ha egyre többen és többen érzékelik, hogy előlegezett bizalmukkal visszaélnek, segítőkészségüket nem viszonozzák, önzetlenségüket nem támogatják.
A neoliberalizmus legfőbb baja, hogy minduntalan az atomizáltan elszigetelt személyekre irányítja a figyelmét, holott arról a nyilvánvaló igazságról egy pillanatra sem feledkezhetünk meg, miszerint valamennyien közösségek vagy
– ami ezzel egyenlő – szociális csoportok hálózatában élünk. Így kétségtelenül közösségi normák, szociális és kulturális hagyományok formálják, alakítják az életünket. De amíg a neoliberalizmus a társadalmat csakis fogyasztók és termelők hálózataként fogja fel, amelyből megfellebbezhetetlenül elutasítja a morális kötelékeket csakúgy, mint az érzelmi szolidaritás számtalan formáját, addig az organikus közösségek újjászületéséről aligha beszélhetünk. Miközben például sokan tagadják a közösségi hagyományokat, s legfeljebb a racionális szerződéseket akarják a kívánatos társadalmi kapcsolatok mintaképévé tenni, aközben az is megfigyelhető, hogy az ijesztő kozmopolitizmus jegyében mind többen és többen kísérelnek meg elfeledkezni arról, hogy valójában a közösségi identitások tölthetik meg valódi jelentéssel az állampolgárok életét. Hiszen változatlanul az egyik oldalon a neoliberalizmus szélsőséges képviselői állnak (akik a piaci mechanizmusok mindenféle külső szabályozás alóli felszabadulásától várják a társadalom ellátási és elosztási gondjainak hosszú távú megoldását), a másik oldalon azok a közösségeknek a képviselői, akik a világpiaci ellátásból ki vannak zárva, vagy éppen most kerül sor kizárásukra.
Nincs másról szó, mint az egyre terebélyesedő pénztőke és a velük együtt élő médiumok szisztematikus összefonódásáról. S ennek következtében a különféle gazdasági tranzakciók egyetemessé válásáról, amelyek messzemenően igyekeznek kivonni magukat a nemzetállamok hagyományos gazdaság- és szociálpolitikájából. Be kell látnunk: manapság egyre inkább a már említett hideg polgárháború időszakát éljük. És noha egyértelmű lenne, hogy a megerősítő türelmet tanúsító társadalmi gyakorlatról sohasem mondhatunk le, de semmiképp sem a szegénység és a nyomorúság fokozódása árán. Mert ugyan a közösségek megerősödését szolgáló valamelyest is igazságos közteherviselés joggyakorlata mindmáig hiányzik, a kiteljesedett neoliberalizmus csüggesztően elégtelenné vált félszocialista jelene mégsem elegendő semmire. Látnivaló ugyanis, hogy a botrányosan igazságtalan és szabályok nélküli vadkapitalizmus korszaka nem szűnt meg, hiszen a közvagyon fosztogatása megállíthatatlanul zajlik, a vállalkozói vagyon pedig többnyire elválaszthatatlanná vált a törvénytelenségektől. Ha pedig a félelem lesz általános, nemcsak a közösségek, hanem maga az állam is óhatatlanul szétzilálódik. S bár a be nem avatkozó neoliberalizmus valóban megőrizte valamennyi fontosabb jellemzőjét azzal, hogy szinte egy csapásra kivonult a kulturális és a gazdasági életből, mégsem téveszthet meg senkit az elvont emberi jogok érvényesülésének liberális gyakorlata. Bárki viszonylag könnyedén kiléphet a biztonságot nyújtó közösségek sokaságából, de ezzel csupán a talajtalan, rettenetesen sebezhető állampolgárok státusába kerülhetnek. Igazából mindez senkinek sem lehet jó.

A szerző szociológus, egyetemi oktató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.