Négy lépéssel a pokolba

Balavány György
2008. 08. 21. 9:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) rendszeres javaslatcsomagokkal látja el hazánkat. Két éve például – többek közt – azt az óhaját jelezte, hogy szűkítse határozottabban a szociális és jóléti programokat a kormány; a nyugdíjak megadóztatását, a nyugdíjkorhatár emelését, a 13. havi nyugdíj eltörlését, a rokkantsági támogatások és a korkedvezmények szigorítását látta volna helyesnek a nemzetközi szervezet. Ám ilyen bátor reformokat még a Gyurcsány–Kóka-kormány sem mert végrehajtani. Tavaly nyáron John Lipsky, a valutaalap vezérigazgató-helyettese azt mondta Budapesten, hogy hazánknak csökkentenie kell az állami újraelosztást. Nemrég, Orbán Viktorral tárgyalva pedig az IMF küldöttsége jelezte: a fogyasztási és vagyonadót növelni kell, a szociális kiadásokat szigorítani, és folytatni az „egészségügyi reformot”.
Az elmúlt évtizedekben a globális pénzügyi és gazdasági intézmények – a washingtoni székhelyű IMF, a Világbank és a WTO – elképesztő hatalomra tettek szert. A „világméretű összeesküvés” már nem elmélet, hanem gyakorlat. Felejtsünk el azonban minden ezoterikus sci-fit, ez az „összeesküvés” nem a nemzetek kiirtására, s végül a földgolyó elpusztítására irányul; mindez nem cél, csak lehetséges következmény. Az e szervezetek által szorgalmazott neoliberális gazdaság velejárója a növekedési kényszer, amit a nagy cégek profitéhsége vált ki; a többletprofit új befektetési lehetőségeket követel, amihez új erőforrások és piacok kellenek; mindez természetesen vezet az erőforrások kizsákmányolásához, kevesek gazdagodásához és sokak elszegényedéséhez. Miközben tehát a gazdaság – egy darabig – kimutathatóan növekszik, csökken az életminőség, és devalválódnak az emberi értékek. Persze, a pénzvilág urai nem táplálnak negatív érzelmeket a nemzeti értékek vagy a fejlődő országokban dolgoztatott gyermekek iránt, csak nem elég motiváltak abban, hogy ilyesmivel törődjenek. A céljuk más: minél több pénz megszerzése és koncentrálása. S e folyamatban természetes szövetségesként találnak egymásra azok, akik megfelelő profit- vagy hatalomszerzési potenciállal rendelkeznek. Így köttetnek a legendás „titkos paktumok”, vagyis a diszkrét megállapodások az üzleti és a politikai élet szereplői között.
Bár szabályzata ezt tiltja, mind a Világbank, mind az IMF rendszeresen ad hitelt egyes országoknak annak érdekében, hogy politikájukra befolyást gyakorolhasson. A legtöbb politikus pedig kifejezetten igényli a nemzetközi pénzintézetek támogatását, és hajlandók az előírásaikhoz igazodni, még akkor is, ha ez országuk kárára válik. Walden Bello, a University of the Philippines professzora szerint a Valutaalap, a Világbank és a WTO diktátumai élelmiszerválságot idéztek elő Mexikótól a Fülöp-szigeteken át Afrikáig. Az általa vizsgált országokban az lett az IMF által követelt „szerkezetváltás” végső eredménye, hogy csökkent a beruházások, a szociális költségek, a fogyasztás és a termelés szintje, viszont növekedett a munkanélküliség. Afrika jövedelme huszonhárom százalékkal csökkent az IMF tevékenysége következtében.
A valóság ugyanis nem akar alkalmazkodni a doktriner feltételezéshez, hogy az állam kivonulása után a piac dinamizálja a gazdaságot.
Ugyanakkor e szervezeteket számos civil kritika éri amiatt is, hogy – miközben az emberi jogok védelmét, a szegényekért érzett felelősséget és a terrorizmus elleni küzdelmet hangoztatják – döntéseikkel hozzájárulnak véres katonai rezsimek működéséhez, így közvetlenül támogatják az emberiségellenes bűntényeket. Chile, Brazília, Nicaragua, Zaire és Románia is jó példa erre. Az IMF a 70-es évektől a Ceausescu-rezsimet támogatta; a Világbank munkatársai 1982-ben úgy méltatták a román kormányt, mint amely „a román népet a haladás útján vezeti”. Ekkor Románia volt a Világbank egyik legnagyobb hitelfelvevője 2,4 milliárd dollárral; ez tehát a haladás sajátos értelmezése. Chilében a tömeggyilkos Pinochet-diktatúra tekintélyes összegű támogatást kapott a Világbanktól, miután megbuktatta a baloldali Allende-kormányt – amely azelőtt sikertelenül folyamodott kölcsönért. Ruanda 1973-ban kapta első IMF-hitelét mezőgazdasági és állattenyésztési projektjeihez. A pénzt a hutu kormány arra használta, hogy a kisebbségben élő tutszi és hima törzsektől területeket foglaljon el. A végeredmény etnikai konfliktus, polgárháború és népirtás lett.
Joseph Stiglitz Nobel-díjas közgazdász, a Világbank igazgatótanácsának egykori tagja azt nyilatkozta a brit Observernek, hogy minden kormánynak ugyanazt a négylépéses programot írja elő a Világbank és az IMF. Az első lépés a privatizáció. A második a tőkepiac liberalizálása; ez biztosítja a befektetések ki- és beáramlását. Stiglitz ezt a „forró pénz” körforgásának hívja. A tőke pénz- és ingatlanspekuláció céljából jön be, ám a baj legkisebb jelére odébbáll, s így a tartalékok napok alatt kimerülnek. Mikor ez megtörténik, a spekulánsok visszacsábítása érdekében az IMF megemelteti a kamatlábakat harminc, ötven vagy akár nyolcvan százalékra. A magasabb kamatlábak leszállítják a tulajdon értékét, károsan hatnak a termelésre. E ponton az IMF a harmadik lépésre ösztönzi a csapdába került országot. Ez a „piaci árrendszer bevezetése,” ami valójában az élelmiszerek, a víz és a lakossági gázárak emelését jelenti. Amikor az ország padlóra kerül, rendszerint kitörnek a zendülések; ezek Stiglitz szerint békés demonstrációk, amiket golyókkal, tankokkal és könnygázzal oszlatnak szét. Ez történt 1998-ban Indonéziában, 2000-ben Bolíviában, 2001-ben Ecuadorban. (Hozzátehetjük, 2006-ban Magyarországon is.) A ribillió gyakran újabb instabilitást, tőkemenekülést és államcsődöt okoz. Ilyenkor azonban már bagóért megszerezhető a megmaradt vagyon. Rengeteg a vesztes, ám néhányan nyilvánvalóan nyernek: a nyugati bankok és az amerikai államkincstár. A negyedik lépés pedig a szabad kereskedelem, ami azt jelenti, hogy kizárólag a WTO és a Világbank szabályai szerint szabad kereskedni. Stiglitz azt állítja, az IMF/Világbank-féle terveket titokban készítik egy abszolutisztikus ideológia szerint; nem lehet őket megvitatni vagy ellentmondani nekik, így aláássák a demokráciát.
Hazánk 1982 óta tagja az IMF-nek; a nemzetközi pénzügyi szervezet nálunk már a rendszerváltás előtt megkezdte gazdasági elvei érvényesítését. Azóta többször is igénybe vettük a valutaalap forrásait. Jelenleg nincs tartozásunk, azonban a szervezet „tanácsait” – főként a posztkommunista-balliberális oldalon – többnyire megfogadnivalónak tartják. Három és fél lépésen túl vagyunk. (Tartozásunk, 10 ezer milliárd forintos nagyságrendben, külföldi bankok, befektetők és befektetési alapok felé áll fenn.)
De van jó hírem is: világszerte romlik a vezető globális intézmények megítélése, és ez lehetőséget jelent arra, hogy gyengüljön a hatalmuk, vagy akár – a progresszív kritika következtében – módosuljon a szemléletük. Európa haladó pártjainak legnagyobb kihívása, hogy ellenálljanak a neokonzervatív-neoliberális kísértésnek. Remélhetőleg egy hazánkban hatalomra kerülő nemzeti kormány képes lesz erre. S tud majd e szervezetekkel úgy tárgyalni, hogy miközben a megegyezéstől nem zárkózik el, határozottan védi a magyar érdekeket, s így lefordul a pusztulásba vezető útról. Ez elsőrangú stratégiai érzéket, elkötelezettséget és bátorságot igényel; aki a szabadságot választja, hosszú, nehéz küzdelmet vállal. Azonban nincs alternatíva; másként minden nemzeti szólam üres, hamis, értelmetlen marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.