Szabadban a lezárt hídon

Befejező epizódjához érkezett fesztiválvárosunk főpolgármesterének büszkesége, a Nyár a Lánchídon elnevezésű rendezvény, amely – a leg-hosszabb fesztiválként – két hónapon át foglalta el hétvégenként Budapest legszebb hídját. Az eseményre az utolsó előtti, nép- és világzenének szentelt napon, szombat délután látogattunk ki.

Sashegyi Zsófia
2008. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elvegyülni a vásári forgatagban, pihenni, koncertet hallgatni: egyszerűen csak a város szívében szabadban lenni – egyebek közt ezzel csalogatták a szervezők a Nyár a Lánchídon fesztivál potenciális élvezőit, akik szép számmal érkeztek szombat délután a hídfőkhöz. A közelmúltban átélt jó pár zsúfolt Sziget-nap után nem gondoltam, hogy érhet még meglepetés, már ami a tömeget illeti, de tévedtem.
A budai oldalon derűs néptánc-csoport járja táncát, míg egy zsenge, de korántsem gyenge fiatal csapat fújja, üti, vonja a talpalávalót. Természetes, hogy aki kilátogat – bármilyen vonzó élménnyel is kecsegtetnek a kézművesek portékáit felvonultató standok a hídon –, csak megnézi magának, mitől is jó ez a magyar népzene. A tömeg tehát, úgy ahogy van, leáll rögtön a híd elején, a színpad és a remek érzékkel éppen itt felállított lacikonyha közé ékelődve, s az asztalokkal és székekkel nehezített pályán jóformán feladja a haladást. A reménytelennek tűnő helyzetből, kitartó vergődésemnek hála, a végén csak kijutok. A hídon megkönynyebbülten szaladok végig a néhány járókelő és a didergő árusok mellett. Középen kis színpadon háromfős társaság zeng: „ha tudnád rózsám, hogy fázik a lábam, tudom, hogy megszánnál”. Két brit absztrakt táncba kezd, a kép kezd szürreálissá válni, jobbnak látom odébb állni.
A csúcsos szalmakalapos trillaárust elhagyva feltűnően megszaporodnak körülöttem a furcsán zöngicsélő szerelmespárok, gyerekek és családapák. A járókelők túlnyomó többsége külföldi. Kínai turisták fotózzák egymást a Lánchíd pilléreinél, spanyol nők kiáltoznak egymás után, rekedt hangjuk el-elhal a viharos szélben. Egy ferdeszemű férfi kamerázza kedélyesen a pompossütő kemencénél melegedő népes családot a pesti hídfőnél, ahol a kínálat ugyanaz, mint a másik oldalon. A kürtőskalács minden eddiginél drágább, 1000 forintba kerül, de aranyáron mérik a tócsnit is; az olajban úszó csemegéért és egy pohár sörért összesen 2000 forintot perkálhatunk. Visszafordulok. A festett selyemkendők, bioszappanok, gyöngyös nyaklán-cok és a vásári gumicukorárus standjai közt menetelők közt egyszerre szemembe ötlik egy álló alak. Piszkos bőre elüt a rikító sárga mellénytől. A kukára támaszkodik, s fáradt, véreres szemeivel a pesti színpad foghíjas nézőterén üldögélők felé bambul. Nyilván a hívószavakra gondol: vásári forgatagban elvegyülni, a város szívében szabadban lenni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.