Csak azért is felpakolom a családot, nehogy már őket se tudjam meggyőzni, hogy el kell jönniük. Cirkusz, persze, de nem olyan, magyarázom, értsék meg, ilyet nem látnak mindennap! Végül ötből öt helyet sikerül megtölteni a kocsiban, és irány Balatonlelle! A Magyar Nemzeti Cirkusz klasszikus, piros-fehér-zöld csíkos, csúcsos sátrait látva felrémlik bennem a Richter család egyetlen elefántjának képe. Szandráról legutóbbi találkozásunkkor büszkén mesélte Richter Flórián, a friss Arany Bohóc-díjas lovas akrobata, hogy az egyik James Bond-filmben is szerepet kapott. Odavagyok az elefántokért. Ez az egyik gyengém, így a reklámhős, tévésztár Szandrával nem lesz nehéz elkápráztatni, a többi produkciót azonban titkon én is némi bizonytalansággal várom. Utóbb kiderült, nem volt rá okom. Richterék családi cirkusza lenyűgöző produkcióval várt minket és azt a bő háromnegyed háznyi tömeget, amely – nagyrészt a fiatal populációból – megtöltötte a nézőteret.
Már az első számban hat szénfekete holland fríz és négy szürke arabs telivér vágtázik a manézsban, a legkülönfélébb formációkat váltogatva, középen pedig a méltóságteljes Szandra helyezkedik el rajzfilmbe illő alapossággal kör alakú székén, hogy onnan nézze végig, ahogy a hat fekete – mellső patáival a porondot szegélyező párkányra lépve – vonul körbe a nézők előtt. A műsorban jó családi szokás szerint nagy hangsúlyt kapnak a lovas produkciók, amelyekre elsősorban a harmincéves Richter Flórián egyénisége nyomja rá a bélyegét. A nagyszerű francia bohócok ügyetlenkedése után elegánsan, frakkban feszít egy álomszép holland frízen, tandemben, maga előtt, mintegy pórázon vezetve a másikat. A két ló hajszálpontosan egyformán váltogatja a passage-t és a levade-ot a fűrészporban, a koronás címer alatt. Aztán egy olasz bohóc következik, a közönség tagjaiból verbuvált botcsinálta zenekarával percek alatt hatalmas nevetésbe kényszeríti, nem csak a gyerekeket.
A legnagyobb hatást az egyre elképesztőbb lovas mutatványok mellett a hatfős, afrikai erőművészekből álló Zuma Zuma csoport váltja ki, legalábbis belőlem. Nem kísérlem meg papírra vetni, hogy mi módon hazudtolják meg az emberi lényeknél mindeddig alapvetőnek tűnő fizikai törvényeket a kenyai fiúk, annyi biztos, ember legyen a talpán, aki utánuk csinálja a párducugrásokat, a Laokoón-szoborcsoportot is felülmúló emberszobrokat, hogy a tüzes limbóbajnokságról ne is beszéljünk. Az ilyesmit tényleg látni kell. Úgy, ahogy – legalább egyszer – a Magyar Postát is, amely bűbájos jelmezekben, mesébe illő aranyhintóval jelenít meg egy történetet. A hintón utazó magas rangú hölgy (Richter Edith) sürgető levelet kap, s ennek hatására lóra kap, de nem akárhogyan; rögtön kettőre, az alatta vágtató két paripa közt pedig sorra vágtatnak át a szürke arabsok, kilencig tudom számolni őket, s a hölgy mindet kantáron vezeti a szám végén. A kétórás műsor még sok meglepetést tartogat, de az est fénypontja kétségkívül az a produkció, amellyel a Flórián-csoport elhozta az idei Monte-carlói Cirkuszfesztivál fődíját. A tizenegy fős csapat tagjai magyaros ruhákban, a Monti-csárdásra és Brahms V. magyar táncára elképesztő produkciót nyújtanak, s amikor a szám végén Richter Flórián körbeszáguld a magyar lobogóval, egy kicsit megcsap minket annak a sikernek a szele is, amit az év elején ért el a világ szeme láttára a nyolcadik generációs cirkuszművész.
Nézem az egészet a gyerek szemével, aki mellettem tátott szájjal figyeli a műsort. Talán a cirkuszban éppen az a csodálatos, hogy valószínűtlennek tűnő dolgok válnak valóra. Nem lehet egy gombnyomással kikapcsolni a káprázatot: a tevére bárki felülhet, az elefántot akárki megsimogathatja, nyilvánvaló, hogy a hercegnő is valódi. A valószínűtlen mesevilág édes álomba ringat, a Latabár-féle komédiák pedig az idősebbeket is megnevettetik. De mindezeken felül Richterék cirkusza talán a legjobb bizonyíték arra, elmaradtunk az artistaművészet értékelésével. Nem táplálkozhatunk többé gyerekkori élményekből, és az sem mindegy, melyik cirkuszba térünk be a gyerekekkel. Ahol megdolgoznak a produkcióért, ott az eredmény sem marad el. Családom tagjai hazafelé egymás szavába vágva licitálnak rá fel-felbukó emlékképeikre. Én csendben figyelem őket. Lapítok, nehogy rájöjjenek, erre azért én sem számítottam.
Réka, Réka Rékuci, közel kerül hozzá a Peti!
