Traktorok, rajzok, kurdok

2008. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aszarajevói filmfesztivál legnagyobb találmánya a Heineken Open Air. Beül az ember (illetve hát kiül, ugye) egy óriási kertmoziba, ragyognak rá a csillagok, a gyöngyvászonról meg a filmcsillagok. Dupla álom, dupla pszeudo.
Közben sírás, nevetés. Utóbbiból üdítő kivételként a Traktor, szerelem és rock and roll című, széles körű összefogással (szlovén, horvát, bosnyák) készült film nyújt egy adaggal, rá is fér itt mindenkire a nagy komolyság közepette. Branko Durics mozijáról elsőre az Emlékszel Dolly Bellre? című Kusturica-alapvetés ugrik be, meg persze a közép-dél-európai falusi sztorik, hiába, kiapadhatatlan forrásból meríthetünk kellő szeretettel és humorral. Ezek persze csak a távoli alapok, amennyiben a Traktor… is arról szól, hogy az élet igazi élése a legnagyobb művészet. A történet elején egy Sylvia nevű nő apja nyomására hazatér Svájcból Szlovéniába, a szülőfalujába, hogy a dolgok rendje szerint találjon magának egy rendes férjet. A rendelkezésre álló potenciális alanyokat megismerve ez nem egyszerű feladat, de nem lehetetlen. Ott van például mindjárt Breza, aki nem érzéketlen Sylvia bájai iránt, ráadásul övé a faluban az egyetlen magnetofon, és valószínűleg a hatvanas évek végének vidéki Szlovéniájában az egyetlen villanygitár. És Breza nem is vacakol sokat, ráveszi a helyi népi zenekart, hogy kísérjék, amikor rock and rollt játszik abban a reményben, hogy elnyeri Sylvia szívét.
A Valcer Bashirral című izraeli film (Panoráma szekció) is a kertben megy, de más érzeteket kelt, inkább azt hozza a felszínre, hogy egy háborús foghíjtelken ülünk. Ebben a különös animációban, egy különös éjszakán egy bárban régi barátja elmeséli Ari Formannak, a film rendezőjének egy visszatérő rémálmát, amelyben huszonhat megvadult kutya üldözi. Minden éjjel ugyanannyi fenevad. A két férfi rájön, hogy kapcsolat van az álom és életük között, amikor a nyolcvanas évek elején az izraeli hadsereg katonáiként részt vettek az első libanoni háborúban. Ari faggatni kezdi régi barátait a történtekről és saját magáról, ahogy egyre mélyebbre ás a titkok között, memóriája borzongató, szürreális képekkel telik meg újra. Mint egy rettenetes rajzfilmben…. Az igazán megrázó persze az, ami a szarajevói nézők emlékeiből tör fel a libanoniakat, palesztinokat nézve. Egy nő a nézőtéren a végén maga elé motyogja: Boze, ista Srebrenica. Istenem, ez Srebrenica.
Ehhez nincs mit hozzátenni.
Most, hogy sorozatban kerülnek elő mindenféle sötét titkok az osztrák pincékből, különös figyelem kísérte Klaus Händl versenyben indult játékfilmjét, a Marciust. Egy kis tiroli faluban vagyunk, ahol három barát öngyilkosságot követett el. Indíték látszólag nincs, búcsúlevél nincs, az eset mindenkit mélyen megrázott, senki nem ért semmit. A Marcius tesz hát egy utazást, vissza az egyhangú mindennapokba a felszín alá, ahol persze kiderül a régi igazság, hogy minden muskátlis ablak mögött ott lapul az ördög.
A legjobb című film a legjobb nevű rendezőé, mégpedig a török Hüseyn Karabey mozija, az Én Marlonom és Brandóm. A törököknek is megvan a maguk baja, méghozzá a világ legnagyobb hazátlan kisebbségével, a kurdokkal. Karabey azonban elsősorban nem a fegyverekről mesél, hanem a távolságról és az egyik legerősebb misztériumról, a szerelemről.
Hama Ali népszerű iraki kurd színész, és van egy híres produkciója, a Superman iraki verziója (erre utal a cím). Ayca török színésznő, az ő távolsági szerelmükről (Isztambul-Észak-Irak) szól a történet, a – díszlet persze a háború – és a kockázatról, amit vállalnak egymásért. A forma is jó, mindez videolevelekből bontakozik ki, és tudjuk ugyan, hogy a szerepek eleve le vannak osztva, de belenyúlhatunk a forgatókönyvbe, mert a színészek azért mi vagyunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.