Vonatjárataikért küzdenek a települések

Nemcsak a szakértők, az érintett települések is bírálják a hét végén életbe lépő 2009-es vasúti menetrendet. A MÁV azzal érvel, hogy ésszerűsítették, s eközben Nyugat-Magyarországra is kiterjesztették az ütemes menetrendet. A bírálók szerint ezzel szemben a keleti megyékben komoly lyukak keletkeznek a korábban jól működő rendszeren.

2008. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Való igaz, a MÁV-nak gúzsba kötve kellett táncolnia, hiszen az előző miniszter, Szabó Pál által elrendelt teljesítménykorlát miatt, ha a vasúti szolgáltató bővíteni akarta az ütemes menetrendet a nyugati megyék irányába, akkor el kell vennie kapacitásokat Kelet-Magyarországról. A MÁV úgy igyekezett feloldani az ellentmondást, hogy azt állította, az utazók igényéhez igazította a korábban bevezetett ütemes menetrendet, vagyis ésszerűsített. Csakhogy az ésszerűsítés címén sikerült a Kelet-Magyarországon és a budapesti elővárosban működő ütemes menetrendet járatritkításokkal szétverni, míg Nyugat-Magyarországon nem jött létre az a csatlakozásokra épülő ütemes menetrend, amely valódi kínálatot teremtve kötné össze a régió városait – állította a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).
A civil szervezet honlapján található elemzés szerint a Tatabánya–Oroszlány-vonalon napközben az órás követés kétórásra ritkul, a közvetlen budapesti járatok megszűnnek. A Budapest– Pusztaszabolcs-viszonylatban a félóránkénti vonatindítás a ritkítás áldozatául esett, csupán órás követés áll majd az utasok rendelkezésére. A Budapest–Vác–Szob-vonalon közlekedők arra számíthatnak, hogy iskolaszünetben öt pár Budapest–Vác-személyvonat kiesik.
A Szombathely–Nagykanizsa-vonal menetrendjét nem lehet ütemesnek nevezni, a követés négy– nyolc óra. A Székesfehérvár–Sárbogárd- és a Sárbogárd–Bátaszék-vonalak a ritkítás legnagyobb áldozatai. A 46-os vonal csatlakozásai Budapest felé gyakorlatilag megszűnnek: a főváros csak hosszú várakozással, két átszállással érhető el. A Nyugati pályaudvar és Nyíregyháza között közlekedő intercityvonatok szombat déltől vasárnap délig ritkítva közlekednek, az órás követés kétórásra ritkul. Az új menetrend nyilvánosságra hozatala után a tervezett változások miatt az ország több településén tiltakoztak. A Vas megyei Gencsapátiban aláírásgyűjtés kezdődött, mivel a ritkábban járó vonatokkal sokan nem tudják elérni a munkakezdést, illetve a napi iskolakezdést – mondta el Bodorkós Ferenc, Gencsapáti polgármestere.
Jövőre nem állnak meg a gyorsvonatok Újszászon, ami nemcsak a Szolnok melletti kisvárosban, hanem az Alsó-Jászság többi településein élők körében is elégedetlenséget váltott ki. Molnár Péter, Újszász polgármestere az MTI-nek elmondta: a döntés váratlanul érte a várost, és jelezte, hogy nem tőrödnek bele a számukra kedvezőtlen módosításba, igyekeznek minden lehetőséget megragadni, hogy a vasúttársaságot meggyőzzék a gyorsvonatok újszászi megállásáról.
Salgótarján és Budapest között az új menetrend életbelépésével hétköznapokon megszűnik a közvetlen gyorsvonati közlekedés, noha Salgótarján az ország egyetlen megyeszékhelye, ahol intercityjárat sincs. December 14-től megszűnik a Salgótarján–Budapest közötti járatpár. A gyorsvonat jelenleg
6.35-kor indul Budapestre, s 16.30-kor indul vissza a Keleti pályaudvarról.
Nem átgondolt a MÁV december 14-én életbe lépő menetrendje, amelyben a fantomvonatokkal, azaz az utasok nélkül közlekedtetett szerelvényekkel igyekeznek elérni, hogy betartsák a teljesítménykorlátot – mondta tegnap Molnár Béla, a KDNP országgyűlési képviselője. Ha a tervezett menetrend életbe lép vasárnaptól, a párt a parlament gazdasági bizottságának összehívását kezdeményezi, hogy a grémium vizsgálja felül a menetrendet – tette hozzá a képviselő.

Jól keresnek a MÁV-vezetők. Az évente több száz milliárd forint adóforintot felhasználó magyar államvasút vezetőinek jövedelmeit csak az Origo hírportál jogi lépéseinek hatására adta ki a MÁV. Ezek szerint Heinczinger István vezérigazgató éves fizetése 38,4 millió, prémiuma 30,72 millió forint. Sipos Sándor portfóliókezelési vezérigazgató-helyettes személyi alapbére évente 31,2 millió, prémiuma 24,96 millió forint. Mosóczi László általános vezérigazgató-helyettes éves bére 30 millió, prémiuma 24 millió forint. Az igazgatóság 7 tagjának, valamint a felügyelőbizottság 15 tagjának havi járandóságai több százezer forinttól – az elnök esetében – akár másfél millióig terjednek. A MÁV-vezetők emellett béren kívüli juttatásokat és költségtérítést is kapnak. Az Origo tovább folytatja a jogi eljárást, hogy részletes adatokat kapjon a MÁV-vezetők jövedelmeiről, juttatásairól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.