A megőrzött tordai bögre

Erdély népi kerámiaművészete címmel jelentetett meg kötetet a Novella Könyvkiadó. A mintegy hatszáz díszkerámia fotóját reprodukáló könyvet a Kieselbach Galériában mutatták be, majd az Iparművészeti Múzeumban rendeztek beszélgetést a műről és a tervezett könyvsorozatról, amelynek első részét képezi.

P. Szabó Ernő
2009. 03. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Negyedszázaddal ezelőtt vásárolt Kieselbach Tamás galériatulajdonos, műgyűjtő egy tordai cserépbögrét a feketetói vásáron, s a bögre – ahogyan a könyvbemutatón felidézte – ma is a keze ügyében van, ragaszkodik hozzá, mert „tiszta lélekkel készült, őszinte és hiteles”. Jó lenne, ha az ilyen értékeket minél többen megismernék, szeretnék – ezért is támogatta a könyv megjelenését. Egyébként nem nehéz szeretni a szép népi kerámiát, közöttük az Erdélyben készült darabokat, a magyar festészet olyan nagyjait is megihlették, mint Csók István, Perlrott Csaba Vilmos vagy épp Czóbel Géza. A múltból hoznak üzenetet, fogalmaz a könyv másik ajánlója, az MTA korábbi elnöke, Vizi E. Szilveszter, más eszközökkel kifejezhetetlen mondandót hordoznak. Fontos, hogy újra és újra találkozzunk velük, hiszen, idézi a tudós a költő Kányádi Sándort: „Aki megért és megértet, / Az egy népet megéltet.”
Vagy talán többet is. Hiszen Erdély népi kerámiaművészetéről szólva szász, magyar és román értékekről beszélünk, ahogyan azt Kresz Mária is megjegyezte egy 1961-es munkájában. Mindezek után nem meglepő, hogy a kötet elején szép XIX. századi metszetet találunk az egyik leghíresebb szász fazekasközpontról, Nagyszebenről. Csupor István, a Néprajzi Múzeum kerámiaosztályának vezetője sorra veszi a szász, majd a székely fazekasközpontokat, s kitér a román fazekasságra is, igaz, mivel ők elsősorban hétköznapi használati tárgyakat készítettek, csak utalásszerűen. Fontos a tanulmány, még fontosabb azonban a hatszáz színes fotó, amelyeken a tárgyak megjelennek. A legtöbbet közülük Molnár Endre építészmérnök, gyűjtő készítette, az ő képei jelentették a kiindulási alapot a könyv létrehozói számára, e felvételeket azután hat magyar, nyolc román, egy német múzeum és tucatnyi magángyűjtő tárgyairól készült képekkel egészítették ki. Jellegzetes tárgytípusok, színek, motívumok írják körül egy-egy fazekasközpont karakterét, követhetőek a szarvas motívum alakváltozásai éppen úgy, mint az életfa, madár, gránátalma és más motívumok módosulásai. Megjelenik a kalapos király, II. József, s még a szabadságharcot leverő „muszkák” sem hiányoznak a tordai tálak némelyikéről. Olyan remek darabokkal találkozunk, mint a Fekete-Körös-völgyi magyar kerámia gazdag múltjára utaló 1736-os úrvacsora- korsó, a telegdieké 1844-ből, nagyváradi városképet ábrázoló 1819-es tál. A cégkancsók feliratai persze elsősorban a közös mulatságra hívnak, amely a jól végzett munka után jár mesternek, legénynek egyaránt. Egy ilyen feliratos céhkancsó alighanem a kötet létrehozóinak (szerkesztő: Vörösváry Ferenc) is kijárna, még akkor is, ha két hibát is elkövettek: nem tárgyalja a kötet a híres erdélyi kályhacsempéket, s nem közlik a képaláírások a tárgyak méretét. Az első hiba orvosolható lenne azzal, hogy a tervezett további kötetek – Holics, Magyarország, a Felvidék, illetve a habánok kerámiaművészete – mellé egy újabbat illesztenének. A második csorbát talán a következő kötettel terjesztett melléklettel lehetne kiköszörülni. Egyébként pedig, ahogyan a dipsei céhlegények kancsóján olvasható, „Jöjj, szőlő nemes nedűje, éljen az egész testvéregylet!”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.