Parasztpolgár nemesek

Fehér Béla
2009. 03. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rómaiak és más pusztítók. Talán egy város sem állt a történelem olyan kitüntetett, ugyanakkor védtelen ütközőpontján, mint az országhatárok találkozásánál, a puszta közepén „megült” Debrecen. Gondoljunk bele, micsoda politikai zsenialitás kellett ahhoz, hogy miközben a XVI. század közepe óta Erdély mindenkori fejedelmének tartozott hűséggel, azért a magyar királynak is szolgált, de a törökkel is igyekezett jó viszonyt ápolni. Ennek az lett a következménye, hogy mind a három elvárta: adózzon neki a város. Adózott is, sokszor erején felül, csak hagyják békén.
A török hosszú ideig békén is hagyta, nem úgy, mint mások, például a János Zsigmond ellen küldött császári hadsereg főparancsnoka, Lazarus von Schwendi, aki gátlástalanul megsarcolja és felégeti. Utána következett Strassoldo felső-magyarországi főkapitány, majd Caraffa császári tábornok, ekkor a település háromezer házából csak 670 maradt épségben. Nem múlt el évszázad, hogy Debrecen a siralom völgyévé ne vált volna. Amikor eljött az ideje, II. Rákóczi Ferenc pártjára állt, hova is állhatott volna, de persze ez is keserves következményekkel járt. A felkelés idején négyszer menekült el a lakosság, odahagyva mindenét, s 1706-ban Rabutin de Bussy császári tábornagy kéjelegve fosztja ki az üres várost. És még hátravolt az orosz katonaság 1849-ben történt első látogatása! Az intervenciós haderő bevonult Debrecenbe, és miként a krónikák fogalmaznak: nemtelen bosszút állt a becsületes lakosságon, és kirabolta az egyébként meghódolt várost.
Aztán következtek a románok 1919-ben. „A debreceni cívisek kalaplengetve és kendőlobogtatással fogadták a bevonuló »megmentő« románokat április 23-án. A derék »rómaiak« aztán meg is mentették őket, nemcsak a vörösektől, hanem a lovaiktól, szekerüktől, szénájuktól, barmaiktól, sőt csizmájuktól is. […] Leszerelik a gőzmalmokat; a vagongyárnak fele berendezését elszállítják, a fémipargyárat az utolsó szögig »evakuálják«. […] Lopnak, mint az Isten!” (Oláh Gábor: Naplók) És még hátravoltak a második világháború borzalmai: 1944. június 2-án a várost szőnyegbombázás éri, a vasútállomás és környéke romhalmazzá válik. Szeptemberben a villanytelep és a gázgyár környéke következik. Nemsokára a Vörös Hadsereg menetel az utcákon, de addigra a több mint százezer lakosból már csak huszonötezren maradtak Debrecenben.
A lakosság nem felejtette el, mire számíthat, ha idegen katonaság dagasztja a sarat az utcáin. A szenvedés, a sarcoltatás, a sok keserű történelmi tapasztalat nemzedékeken keresztül égett be az emberek emlékezetébe. Azon kevesek, akik megpróbálták a cívismentalitást elemezni, ezzel magyarázzák, hogy a debreceni ember még a közelmúltban is megvetette azt, aki vagyonával, gazdaságával dicsekedett, vagy aki kölcsönért kamatot szedett, s bolond embernek tartotta, aki a pénzét nem a ládafiába vagy a matrac alá dugta, hogy bármelyik pillanatban futni lehessen vele.
A veszélyérzet a zsigerekbe épült, s valami megfoghatatlan lelki készenlét hatotta át a lakosságot. Valószínűleg ehhez a sok tűzvész is hozzájárult. Talán nincs még egy városunk, amelyik annyiszor égett volna le, mint Debrecen. Legutoljára 1811-ben, akkor viszont kétszer is. A legnagyobb veszteség 1802-ben érte, akkor a belváros legszebb utcái, házsorai hamvadtak el, s a tűz martaléka lett az András-templom (ennek helyén épült fel a Nagytemplom) és a kollégium régi otthona.

ADJON ISTEN SZERENCSÉS JÓ NAPOT! A vendégek, átutazók vagy éppen 1849-ben a Debrecenbe menekült kormány tisztviselői és családtagjaik mind rácsodálkoztak a debreceni emberek hasonló építkezésére, karakterére és öltözködésére. Hogy nézett ki a cívisviselet? Széles karimájú fekete kupeckalap, magyar szabású, sötétkék ruha (esetleg sötétkék posztóköpeny is), meleg évszakokban pedig bő ujjú ing, térden alul érő fehér vászongatya és állógalléros, ezüstgombos mellény. Télen a juhászbunda, fürtös guba járta. Az idős cívisek még az 1910-es években sem szakítottak az ősi viselettel. A nők számára szintén régi magyar szabású, fekete és sötétszürke ruha volt kötelező, télen pedig a csípőig érő kisbunda. A hajukba gyöngyös pártát tűztek.
Sokaknak feltűnt, hogy mindkét nembeliek között sok a lobbanékony, kövér ember, nyers modorúak és szerfelett zárkózottak. Legfontosabb erkölcsi mércéjük a puritánság – a tüntető puritánság, miként ezt többen megfogalmazták –, amely a debreceniség másik tápláló forrása. Ez ugyanúgy a kálvinista szellemiségből fakadt, mint a munka és a takarékosság kettős szentsége. A parasztpolgár munkakultuszának lényege a célszerűség és a szorgalom. A becsületes ember reggeltől estig dolgozik, minden feladatot tisztességesen elvégez. Ezt a törvényt nemcsak magára nézve tartotta kötelezőnek, hanem a napszámosaira is. A cselédet családtagnak tekintette, szállást adott neki, együtt étkezett vele. (Az alkalmazottak hadát egyszerűen csak lakóknak nevezték, polgárjoguk nem volt, így házat sem vehettek. A jogok töredéke illette meg őket. Hasonló volt a helyzet a város árkán kívül letelepedett úgynevezett hóstátiakkal is. A ház nélküliek lényegében jobbágysorban éltek, azzal a különbséggel, hogy szabadok voltak.)
Jellemző, hogy a városban még az országszerte szokásos „alázatos szolgája!” köszönés sem tudott meggyökerezni, helyette az „adjon isten szerencsés jó napot!” járta. Azt tartották, hogy télen este hét-, nyáron pedig kilencórai harangozás után becsületes ember nem jár az utcán. Vasárnap és ünnepkor mindenkinek kötelező volt templomba menni. A hagyományos templomi ülésrendet még a XX. század elején is megtartották! A szórakozást lenézték, de nem is volt hol szórakozni, a mesterbálokon kívül csak a családi ünnepek adtak rá alkalmat, ilyen volt a névnap, eljegyzés, esküvő, keresztelő és a disznótor, továbbá az egyetlen közös ünnep, a pünkösd második napja.
Végeredményben a városkép, a lakosság egyaránt a különállást sugározta. A debrecenieket a „kiváltságos jogállás, a vallási egység, a nyelvi azonosság, a jelentős lélekszám, a gazdasági és kulturális autonómia együttes hatása olyan etnikai csoporttá formálta, amelyhez hasonlót sem tömegben, sem minőségben a magyarságon belül az időben nem lehetett találni” – foglalta össze Balogh István a debreceniség lényegét, amely egyébként olyan nyomással nehezedett a város lakóira, amely alól lehetetlen volt szabadulni.
A debreceni polgár jogait és kötelességeit a XVIII. század elején írásba foglalt eskü tartalmazta. Ez másfél évszázadig volt érvényben! A jogok teljes körét egyedül a taksát befizető polgárok élvezték. Ők házat vagy házas telket vehettek, köztisztviselőket választhattak, erdőhasználat (vadászat, tűzifa), kaszáló s 12–36 holdnyi, ház után való föld illette meg őket a város hatalmas kiterjedésű zálogos birtokaiból, valamint örökös határából, és persze ingyenesen legeltethettek is a hortobágyi pusztákon. E kiváltság makacs védelme akadályozta meg később a Hortobágy felosztását és felszántását! A polgárjog egyébként nem öröklődött, csak az özvegyekre szállt életfogytig. Amennyiben az utódok cívisjogot akartak, ezt ugyanúgy kérelmezniük kellett, mint a betelepülni szándékozó idegeneknek.
A közös földből mindenki megkapta a neki járó hányadot, így a kereskedők, iparosok is. Ennek sajátos, egyedülálló életvitel lett a következménye, hiszen mesterségük gyakorlása mellett kénytelenek voltak gazdálkodni. Ha ez valamiért nehézségbe ütközött, vagy éppen nem voltak rászorulva, majorosokat, napszámosokat foglalkoztattak, esetleg árendába adták a gazdaság egy részét. (Ezek a „kisbérletek” alapozták meg a szegény, de feltörekvő emberek egzisztenciáját.) Magyarán: iparos, kereskedő, pap, tanító, ügyvéd egyszersmind szántóvető és állattenyésztő is volt. Az iparosok kevésbé, de a parasztpolgárok közül sokan vállalták a kétlaki életmódot, hiszen a háztartás és a mezei gazdaság messze esett egymástól. A család állandó lakóhelye a városi ház volt, a mezei szállást csak az idénymunkák idején lakták, hét végére azonban hazajártak. Később, a XIX. század elején a városi ház feladása hívta életre a tanyarendszert. (Az esküvők hetven százalékát november és március között rendezték, ugyanis akkor volt legkevesebb a mezőgazdasági munka.)
A két világháború közötti debreceni kiadványok még fontosnak tartják megjegyezni, hogy a polgári jog adományozását a város soha nem törölte el, de amióta bárki vehet házat Debrecenben, szünetelteti. Talán bíztak abban, hogy visszatér a régi jó világ? Nem tért vissza. A Matricula Civium utolsó bejegyzése 1901-ben történt.

ÉRMELLÉKI SZÜRETEK. A város hosszú ideig tartó fénykorában debreceni cívisnek lenni maga volt a gyönyörűség. A környékről, de az egész Tiszántúlról, sőt a távoli vármegyékből a városba áramló kisbirtokos vagy éppen földönfutóvá lett nemesség boldogan vedlett át földművelő, állattenyésztő polgárrá, ez adott neki és családjának biztonságot. Ha nemesembert engedtek letelepedni a református világítótorony árnyékába, az se lehetett más, csak a többiekkel egyenlő cívis. De még a céhes névsorokat elemezve is az derül ki, hogy egész sereg nemesember vált kereskedővé vagy iparossá, sőt bizonyos céhekbe csak nemesek tömörültek, ilyen volt például a vásári szabó, szűrszabó és gubacsapó céh, de a sertésvágók (ez külön szakma volt!), cserzővargák és csizmakészítők között is szép számmal akadtak. Sajátos helyzet. Annál is inkább, mert a nemesi családok nem is törekedtek arra, hogy státusukat kimutassák, ez nem fért össze a polgárság plebejusi felfogásával, azzal, hogy a cívisköztársaság egyenlőségét bárki is megbontsa. A város árkán belül fabatkát sem értek a nemesi kiváltságok. A magisztrátus irataiban, a református egyház anyakönyveiben általában nem is jelölték a nemesembereket, akik a hagyomány szerint egyébként is büszkébbek voltak arra, hogy debreceni polgárok lehetnek.
A város sajátos törvényeken alapuló működését tanulmányozva mégis azt látjuk, valamit azért jelentett a nemesi tekintély, hiszen az elöljárók között a nemesemberek folyamatosan jelen voltak. A városi hivatal se számított mindig kenyérkereső foglalkozásnak, szolgálat volt, „nobile officium”, s ennek vállalásában is élen járt a nemes iparos réteg. Kerekes Mihály asztalosmestert háromszor, Balyik Andrást – szintén asztalos – tizenegyszer választották főbírónak. A krónikás Bartha Boldizsár főbíró nemes szűcsmester volt. És sok nemes iparos szolgálta a civitast mint szenátor vagy utcakapitány.
Miután a XIX. század elején összeírták azon nemesek nevét, „kiknek a Tek. és Ns Vármegyében a civilis funduson kívül Facultásuk vagyon”, tudjuk, hogy a debreceni nemesi családok közül több is rendelkezett szőlővel az Érmelléken – ez tradíciónak számított; az érmelléki szüretek az irodalomba is bevonultak –, ilyenformán a vármegyei közbirtokossághoz is kötődtek, sőt előszeretettel házasodtak be a környékbeli nemesi családokba. A fiatalok aztán Debrecenben vásároltak házat. A város nemessége a Bihar vármegyei karokhoz és rendekhez tartozott, ugyanakkor több olyan család is élt a városban, amely Szabolcs vármegye előtt igazolta a nemességét. Az 1847-es összeírás 740 debreceni cívisnemes nevét tünteti fel!
Debrecen máskülönben egyik megyéhez sem tartozott, sőt a hagyomány szerint éppen kettő határán feküdt: a Csapó utca alsó fele még Bihar volt, de a felső már Szabolcs. A város egyébként 1876-ban lett az akkor alakult Hajdú vármegye székhelye.
Folytatjuk

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.