Elvágyódás és meggyökerezés

L Á T - H A T Á SKonok Tamás Kossuth-díjas festőművész, a francia L’Ordre National du Mérite (nemzeti érdemrend) kitüntetettje alkotásaiból látható kiállítás A gondolatmenet struktúrája címmel a Kiscelli Múzeum templomtermében augusztus 2-ig.

P. Szabó Ernő
2009. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Majd négy évtizede, a hetvenes évek eleje óta festi Konok Tamás a Graphidion ciklus műveit, amelyek több okból is kitüntetett helyet foglalnak el életművében. A cím Ferenczy István, az „első magyar szobrász” Pásztorlánykájára, más nevén Graphidionjára utal, ezen keresztül pedig arra a mítoszra, amely a szerelmes istennőről szól, aki távoli kedvese profilképét a homokba rajzolta. Ez volt a rajzművészet születésének pillanata. Ferenczy Istvánhoz azonban nem csak szellemi-művészeti kérdések, de családi kapcsolatok révén is kötődik Konok Tamás. Nagyapja, Sándy Gyula építész ismertette meg vele a vonalrajz szépségét, az ő nagybátyja volt Ferenczy István. Nemcsak a családi história, de saját életének fordulatai vagy épp a XX. század művészetének története is izgalmas élményt kínálnak azonban a művész számára. Feldolgozni vagy inkább rendezni való anyagot A gondolatmenet struktúrája számára, ahogyan a kiállítás címe fogalmaz. Ennek az anyagnak a részletes számbavételére az utóbbi két évtizedben két nagy kiállítás is lehetőséget adott: az egyiket a Ludwig Múzeumban rendezték 1995-ben, a másik 2006-ban a 75. születésnapját ünneplő művész előtt tisztelgett, az Ernst Múzeumban. A mostani tárlat művei kivétel nélkül az ezredforduló utáni években készültek, s nem a visszatekintés, hanem a folyamatos jelen idő megélése, ha lehetséges, a gondolatmenet struktúrájának, logikai rendszerének további finomítása jegyében. Utalnak az alkotások arra, hogy a rajz továbbra is igen fontos szerepet játszik Konok Tamás művészetében, de arra is, hogy milyen erőteljes festői hatást képes elérni a kifejező eszközök minimumával, az erősen redukált grafikai eszközökkel, színekkel is. Minderre, ha úgy tetszik, szinte didaktikus módon maga is felhívja a figyelmet a tárlatnak helyet adó nagyszerű templomtér bejárata előtt a háromszög és négyzet ötvözetéből épülő Piramis című festménnyel.
Mindazonáltal egy pillanatra sem didaktikus a kiállítás, hanem éppenséggel a ráció és az emóció, a szerkesztő logika és a sejtetés tökéletes elegye, a kompozíció mesteri példája. És nem egyszerűen a festői-grafikai elemekből összeálló kompozícióé, hiszen egyszerre zenei hatásúak a művek és az építészeti alkotásokéhoz hasonló logika alapján épülnek fel. A kiállításrendezés kiváló példája is a tárlat, a képek és az őket körülvevő tér folyamatosan eszmecserét folytatnak. Az előtér három szinte csak fekete-fehérben fogalmazó kompozíciója mintegy előlegezi a hajóban megjelenő látványt, s már a hajóból érzékelhető az ottani és az egykori szentélyben lévő művek finom vöröseinek párbeszéde. A kiugró falpilléreken függő Graphidion képek mögött nagyszabású kompozíciók jelennek meg a falon, a pillantásnyi élmény mögötti gazdag világ fölötti meditációra biztatva. A hatalmas tér sötétjéből kiválnak a nagy fehér felületek, egy-egy vörös, sárga folt, közelebb lépve érzékelhető a vonalrendszerek differenciáltsága vagy épp a márványszerű felületek finomsága. Olykor egy-egy pillér, faldarab mögött eltűnik a kép, néhány lépés után újra felragyog. Egy néhány évvel ezelőtti beszélgetésünket idézi fel az élmény, amelyben Konok Tamás az ezoterika, a transzcendens tartalmak felerősödéséről beszélt művészetében. „Talán az élet bizonyos szakaszához is kapcsolódik, hogy egyre kevésbé a materialista világhoz tartozó, rejtett életérzés alakul ki az emberben, amely tételes valláshoz nem kötődik, de köze van a mindenséghez, a végtelen térhez, melyben létezünk – mondta. – Utolsó párizsi kiállításomon beírta valaki a vendégkönyvbe: elvágyódás ez a térbe, de meggyökerezés a föld mélyében. Valóban így van. Mindig volt bennem egyféle racionalitás, de vonzódtam a misztikumhoz is. Ha úgy tetszik, sosem nyugodtam bele a totális elmúlásba.”
(Konok Tamás kiállítása, Fővárosi Képtár/Kiscelli Múzeum, augusztus 2-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.