„Ceaușescu élőzik a bukaresti Palota-tér erkélyéről, majd a következő snittben már vidáman, selfie-bottal a kezében sétál egy temetőben. Egy másik videóban már egy fesztiválozóval pózol, majd következik egy archív felvétel a kommunista diktátorról” – kezdte bejegyzésében Fekete Rajmund, a Kommunizmuskutató Intézet igazgatója.

A történész szerint ezek a videók olyan benyomást keltenek, mintha a kommunista diktátor egy szórakoztató influenszer lenne, és ez súlyosan torzítja a történelmi emlékezetet.
A jelenség mögött nemcsak ismerethiány, hanem mély társadalmi frusztráció is húzódik
– fogalmazott lapunknak.
A posztok megszületését egy friss román közvélemény-kutatás ihlette, amelyet a Kommunizmus Bűneit és Száműzetések Emlékét Ápoló Intézet készített. A felmérés szerint a megkérdezettek 66,2 százaléka, vagyis kétharmada úgy véli: Ceaușescu jó vezető volt.
És ami még ennél is aggasztóbb – teszi hozzá Fekete Rajmund –, hogy több mint 50 százalékuk a kommunizmust is pozitívan ítéli meg. A történész szerint ez a tendencia azt mutatja: az elmúlt több mint három évtizedben a politikai döntéshozók, valamint az oktatás képviselői elhanyagolták a történelmi igazságot, hozzájárulva ezzel egy gyilkos és illegitim rezsim iránti veszélyes nosztalgia terjedéséhez.
A történelemórákon, a politikai diskurzusban vagy akár a médiában sem történt meg az a fajta feldolgozás, amely segítene megérteni a diktatúra valódi természetét
– hangsúlyozza. A közvélemény-kutatás reprezentatív mintán, 1200–1500 fő megkérdezésével készült, és a különböző társadalmi csoportok között is érzékelhető különbségeket mutat.
A nyugdíjasok és az alacsonyabb jövedelmű, vidéki térségek lakói körében különösen erős ez a nosztalgia, de még a 30 év alatti, egyetemet végzett fiatalok körében is 45 százalék támogatja Ceaușescut – ez egyáltalán nem elhanyagolható szám.
De miért támad fel egy tömeggyilkos diktátor kultusza? Fekete Rajmund szerint ez nem valódi múltidézés, hanem a jelen problémáira adott érzelmi válasz.
A román társadalom politikai, gazdasági és társadalmi bizonytalansággal él együtt – ezekre adott reakció az idealizált múltba való menekülés. Alternatív emlékezetvilág alakul ki: a múlt egyszerűbbnek, igazságosabbnak és biztonságosabbnak tűnik – még akkor is, ha ez teljesen ellentmond a tényeknek
– fogalmaz.